۲۳ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۱۰۸۷۹۰
مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم:

نیاز کنونی عرصه پژوهش، استخراج نظام‌های معرفتی قرآن است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم، پژوهش در حوزه علوم و معارف قرآن کریم را ضروری خواند و بر فعالیت علمی و پژوهشی در بخش واژگان قرآنی تأکید کرد.
حجت الاسلام محمد صادق يوسفي مقدم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدصادق یوسفی مقدم، مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم، امروز در نشستی خبری با حضور خبرنگاران گفت: پژوهش در حوزه علوم و معارف قرآن کریم ضروری و مورد نیاز شرایط امروز جامعه است.

وی با متفاوت خواندن شرایط پیش از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران با شرایط پس از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه نیازمندی‌های عرضه شده به قرآن، تصریح کرد: پیش از پیروزی انقلاب نیازمندی‌های عرضه شده به قرآن کریم در حد نظام‌های معرفتی قرآن نبود.

حجت‌الاسلام یوسفی مقدم با بیان این‌که پس از پیروزی انقلاب نیازمند تولید نظام‌های معرفتی قرآن بودیم، بر تعمیق علمی حوزه‌های مختلف معارف قرآن تأکید کرد و افزود: امروزه نیازمند تولید تفسیرهای عمیق، روزآمد و متناسب با نیازهای مخاطبان هستیم که تفسیر جوان، تفسیر قرآن برای کودکان و تفسیرهای آموزشی برای حوزویان و دانشگاهیان از آن جمله است.
 
وی فعالیت علمی و پژوهشی در بخش واژگان قرآنی را نیز ضروری خواند و گفت: در شرایط فعلی، استخراج نظام‌های معرفتی قرآن که هم داخل کشور و هم جوامع اسلامی در خارج از جمهوری اسلامی به آن نیازمندند، مهم‌تر از هر مسأله‌ای است.
 
مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود به برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، 6 مردادماه اشاره و تصریح کرد: مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم به نیابت از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، بخش پژوهش این نمایشگاه را عهده‌دار است.

وی خاطرنشان کرد: بخش پژوهش نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در تلاش است تا جدیدترین دستاوردهای پژوهشی جهان اسلام در حوزه معارف قرآن را به مخاطبان ارائه داده و آنان را با این دستاوردها آشنا کند.
 
حجت‌الاسلام یوسفی مقدم با اشاره به واحد نمایش متون و آثار پژوهشی در بخش پژوهش نمایشگاه قرآن کریم گفت: در این واحد متون و آثار پژوهشی تولید شده در جهان اسلام به ویژه از سال 85 تاکنون به صورت روزآمد و نو در معرض دید مخاطبان قرار داده می‌شود.
 
وی از واحدهای علمی تخصصی راهنمایی و مشاوره قرآن‌پژوهی، پژوهش‌های چند رسانه‌ای، پیشینه‌شناسی پژوهش‌های قرآنی، گفت‌وگو، نشست‌ها و نقد آثار قرآنی و کارگاه‌های قرآن‌پژوهی به عنوان دیگر واحدهای بخش پژوهش نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم یاد کرد.

مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم اظهار داشت: آخرین دستاوردهای علمی قرآنی در فضای سایبری اعم از نرم‌افزارهای تولید شده، پایگاه‌های اطلاع‌رسانی قرآنی کشور و خارج از کشور در واحد پژوهش‌های چند رسانه‌ای به نمایش گذاشته خواهد شد.
 
وی با اشاره به واحد پیشینه‌شناسی پژوهش‌های قرآنی، گفت: این واحد پیشینه هر موضوعی که از سوی مخاطبان قرآن‌پژوه مطرح می‌شود و همچنین پژوهش‌های قرآنی مربوط به موضوع مطرح شده را در اختیار علاقه‌مندان به معارف قرآن قرار می‌دهد.
 
گفتنی است، نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از 6 مردادماه تا 4 شهریورماه مصادف با 26 ماه شعبان تا 26 ماه مبارک رمضان در مصلی بزرگ تهران برپا می‌شود. /920/پ202/ع

ارسال نظرات