۱۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۱۱۰۰۷۲

شماره جدید کوثر معارف منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ هفدهمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی کوثر معارف مجتمع آموزش عالی فقه قم منتشر شد.
كوثر معارف-17


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هفدهمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی کوثر معارف مجتمع آموزش عالی فقه قم به مدیر مسؤولی مصطفی محامی و سردبیری حسن عابدین منتشر شد.

«مبانی همکاری علما با دولت‌های جور» به قلم احدالله قلی‌زاده برندق، «رابطه تکلیف و توانایی در نهضت عاشورا» نوشته حسین عبدالمحمدی و «بررسی تطبیقی مالکیت بیوت پیامبر اکرم‌(ص) پس از وفات ایشان» اثر خالد الغفوری از جمله مقاله‌های این فصلنامه تخصصی است.

«نقد و بررسی حدیث منزلت در رویکرد اهل سنت» نوشته مهدی محمدی، «مبانی روان‌شناختی برنامه‌ریزی آموزشی و درسی» اثر محمدعارف صداقت و «ابتکارات و نوآوری‌های فلسفی علامه طباطبایی» به نگارش عبدالرئوف مصباح از دیگر مقاله‌های ارائه شده در هفدهمین شماره کوثر معارف است.

در این فصلنامه تخصصی که عمدتاً به حوزه‌های گوناگون اسلامی اعم از فلسفی، کلامی، فقهی و اخلاقی می‌پردازد، مقاله‌های دیگری همچون «درنگی در شخصیت ابن قطان» به نگارش محمد اصغری‌نژاد و «الگوی مصرف زمان در احادیث» اثر سیدیعقوب موسوی به چشم می‌خورد.

نخستین مقاله این فصلنامه به مبانی همکاری علما با دولت‌های جور با تأکید بر اندیشه فیض کاشانی می‌پردازد که در آن حجت‌الاسلام احمدالله قلی‌زاده برندق، عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه و مدیر گروه علمی تربیتی فلسفه و کلام مدرسه تخصصی فقه و معارف اسلامی قلم زده است.

وی در این مقاله آورده است: «بسترسازی برای گسترش تشیع و دفاع از حقوق شیعیان در طول تاریخ، برخی عالمان دینی را به سمت همکاری و تعامل با حاکمان جور سوق داده و آنان را از طرف برخی دیگر از عالمان، در معرض اتهام جاه‌طلبی و مشروعیت‌بخشی به سلاطین قرار داده است».

مقاله حاضر با دفاع از گزینه همکاری، مبنای شرعی و آثار مثبت آن را تشریح کرده و سیره علمای بزرگ شیعه را در اختیار طلاب غیرایرانی علوم دینی در راستای نحوه تعامل با حاکمانشان قرار داده است.

«بررسی تطبیقی مالکیت بیوت پیامبر اکرم‌(ص) پس از فوت ایشان» عنوان مقاله‌ای به قلم حجت‌الاسلام خالد الغفوری، عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه است که موضوع مالکیت بیوت پیامبر را به شکل کامل بررسی کرده و چهار احتمال را با دلایل آن مطرح کرده است.

همچنین نویسنده به بررسی مسأله اضافه شدن بیوت پیامبر اکرم‌(ص) به همسران ایشان در قرآن کریم و احتمال‌های مرتبت بر آن پرداخته و عدم دلالت این اضافه بر مالکیت همسران پیامبر در طول حیات ایشان بر بیوت را ارجح دانسته است.

گفتنی است، هفدهمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی کوثر معارف در قطع وزیری، 236 صفحه و به قیمت یک هزار تومان از سوی مجتمع آموزش عالی فقه قم منتشر شده است. /920/ن601/ع

ارسال نظرات