۲۲ مهر ۱۳۹۰ - ۲۱:۵۸
کد خبر: ۱۱۴۸۸۰
استاد خارج فقه حوزه علمیه مشهد‌:

امام رضا با قول و فعل خود نظام اجتماعی اسلام را پالایش کردند

خبرگزاری رسا ـ‌ استاد خارج فقه حوزه علمیه مشهد گفت: امام رضا(ع) با توجه به این‌که با رأس حکومت در ارتباط بود موفق شد، نظام اجتماعی اسلام را که به انحراف آلوده شده بود پالایش کند.
آيت الله رجبعلي رضازاده
به گزارش خبرنگار خبر گزاری رسا در مشهد، آیت الله رجبعلی رضا‌‌زاده از استادان درس خارج فقه حوزه علمیه مشهد بیست و یکم مهر در جمع طلاب گفت: ائمه اطهار ما همه حکایت‌کننده هستند نه موسس و این بدین معناست که آنها قول الله را بیان می‌کنند و سنت ائمه اعم از قول، فعل و تقریر همان قول الله است.

وی افزود : با این حال ائمه با توجه به مکان و زمانی که در آن هستند و با در نظر گرفتن شرایط موجود بخشی از قول الله را بیان کرده اند که در این میان امام صادق و امام رضا علیهما السلام نقش برجسته تری دارند.

آیت الله رضا زاده در بیان این نقش برجسته تأکید کرد: امام صادق اصول و فروع اسلام را پالایش کرد چون اسلام از سوی دستگاه خلافت تحریف شده بود و با انقلاب فرهنگی امام صادق‌(ع) اسلام واقعی مجددا زنده شد و اگر انقلاب فرهنگی امام صادق‌(ع) نبود امروز اسلام واقعی در دنیا وجود نداشت.

وی سپس به نقش امام رضا‌(ع‌) اشاره کرد و گفت: امام رضا(ع) ویژگی خاص امام رضا این بود که با مسؤولان رده بالای حکومتی در ارتباط بود و همین ارتباط شرایطی را به وجود آورد که امام بتواند آداب اجتماعی را که خلافت به عنوان اسلام در بین مردم رواج داده بود، اصلاح و پالایش کند.

این استاد درس خارج حوزه در توضیح این مطلب اضافه کرد: در اصول کافی بخشی داریم به نام کتاب المعاشره که در آن به آداب اجتماعی اشاره شده و این‌که مردم وقتی به هم می‌رسند چگونه باید با هم معاشرت داشته باشند و چگونه باید با هم رفتار کنند و برخورد داشته باشند که امام رضا این بخش را پالایش کردند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به بیان صفات و ویژگی‌ها و فضایل امام رضا‌(ع) پرداخت و بیان داشت: امام کاظم‌(ع) می فرمایند امام صادق به من فرمود عالم آل پیامبر در صلب توست و ای کاش من می توانستم این فرزند را درک کنم.

این استاد حوزه سپس با ذکر روایاتی به بیان قدرت ظاهری و معنوی و عظمت این امام پرداخت و خاطر‌نشان کرد: شخصی به نام ابراهیم بن عباس در مورد فضایل و شخصیت‌های امام رضا‌(ع) گفته است اگر کسی گمان کند که مثل علی بن موسی الرضا را در دنیا دیده است هرگز نباید این را باور کرد./931/پ203/س
ارسال نظرات