۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۱۱۶۴۳۷
آیت الله وحید خراسانی:

منحرفان از مسیر قرآن و اهل بیت نسبت به خدا یا دچار تشبیه اند و یا در چاله تعطیل

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله وحید خراسانی، با بیان اینکه مفسران قرآن تنها مطهرین و حَمَله قرآن هستند، تاکید کرد: منحرفان و جدا شدگان از قرآن و اهل بیت(ع) نسبت به خداوند تبارک و تعالی یا دچار تشبیه شده اند و یا در چاله تعطیل گرفتار آمده اند.
درس خارج فقه آيت الله وحيد خراساني در مسجد اعظم قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید، صبح امروز در درس تفسیر خود که با حضور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره مبارکه یس، به تبیین ماهیت صراط مستقیم پرداخت و خاطرنشان کرد: مرجع در تفسیر قرآن کریم منحصرا خود قرآن و کسانی است که مطهرین هستند و حَمَله قرآن به شمار می آیند.

وی اظهار داشت: منحصرا امتیاز وحی این است؛ یک مطلب تارهً زاییده فکر است، اگر مولود فکر بود قهرا در دسترس افکار قرار دارد، این بحث بر قوانین دلیل علمی است اما اگر وحی بود ممکن نیست از خود تنزل کند. نتیجه این است که قرآن وحی است نه فکر، از این رو ناگزیر مرجع در کشف از حقایق وحی، خود وحی است یا کسانی که حَمَله وحی اند و این مطلب بر اساس قوی ترین برهان است.

حضرت آیت الله وحید خراسانی یادآور شد: اما در خود قرآن آنچه استفاده می شود دو تفسیر است و ان شاء الله محقق خواهد شد که باز به حکم قرآن کریم هر دو به یک امر منتهی می شود.

وی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم در سوره مبارکه انعام، یادآور شد: صراط مستقیم دین قیّم است، آن صراط مستقیمی که دارای آن همه مزایا است، صراط الذین انعمت علیهم است، آن هم من النبیین، والشهدا و الصدیقین و عبادالله الصالحین؛ دین قیٌم است اما نه هر دینی، باز آن دین را محدود کرده که دینی قیّم، البته این بحث مفصلی است که باید در جلساتی نسبت به آن نکاتی را یادآوری کنیم.

وی اضافه کرد: باید دید صراط مستقیم و دینی که مصداق این صراط مستقیم است چیست؟ چه جور دارای خصوصیات است این موصوف و این وصف است، اولا هم باید دین صراط باشد، ثانیا باید مستقیم باشد.

مفسر برجسته قرآن کریم گفت: صراط از نقطه ای شروع و به نقطه ای ختم و منتهی می شود، این صراط مستقیم از کجاست تا به کجا؟ این صراط از حقیقت انسانیت است، مصداق انسان آن وقتی است که «ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقاً آخَرَ» و آن وقتی است که خدا به خودش تبارک گفته است، اینها را اهل آن کار کنند که در قرآن کجا تبارک گفته می شود.

این مرجع تقلید بیان داشت: یک سوره در قرآن کریم به نام مُلک است، هر سوره از سُوَر قرآن خاصیتی دارد، خوشا به حال کسانی که عمرشان را در این کار و عمل تمام کرده اند، کسی که هر شب بر این سوره مداومت کند عذاب قبر نمی بیند.

حضرت آیت الله وحید خراسانی با بیان اینکه خاصیت این سوره تامین از برزخ که بسیار دشوار است، می باشد، اضافه کرد: ابتدای این سوره این است «تَبَارَکَ الَّذِی بِیَدِهِ الْمُلْکُ» این است که تبارک وقتی در خلقت انسان گفته می شود باید دید چه گوهری است افسوس که وَ شَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ، یک عده خودشان را به شهوت فروختند، یک عده به غضب، یک عده به جاه و مقام و یک عده به ریاست و زعامت، همه بیچاره و بدبخت هستند «والعصر ان الانسان لفی خسر» همه جز خسارت چیزی عایدشان نشده است، یک عده بردند، آن تبارک الله احسن الخالقین در مورد اینها مجسم شد به ثمر رسید و آنها کسانی هستند که خودشان را به خداوند تبارک و تعالی می فروشند، آنها از این خسران درآمدند به نقطه نهایی رسیدند، شروع مبدا آن انسانیت و منتهای آن ذات قدوسی است که نص قرآن این است الی ربک المنتهی.

وی ابراز داشت: این صراط چنین ویژگی هایی دارد، مبدا و منتهی خود اوست، اما وصف استقامت است، این صراط چنان است که ذره ای نه افراط در اوست و نه تفریط، امام علی(ع) مفسر قرآن است ایشان خطبه ای دارد که در آن بیان این استقامت در این صراط آمده است و حقیقت دین قیّم ذکر شده است.

این مرجع تقلید یادآور شد: در این دین اگر کسی به حقیقت متفقه شود آن تفقهی که خدا در قرآن فرموده است «فَلَوْ لاَ نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ»، آن وقت می فهمد چه جور این دین صراط مستقیم است.

وی ابراز داشت: تمام معارف الهیه در این جمله است و ظهور صراط مستقیم و دین قیم در این جمله است اله خارج عن الحدین (حد الافراط و التفریط) یک طرف تعطیل یک طرف تشبیه. جمعی گرفتار افراط و جمعی گرفتار تفریط، اهل تشبیه هم در گرداب تشبیه اند منتهی هر کسی به نحوی.

این مرجع تقلید بیان داشت: کسانی که از قرآن و اهل بیت جدا شده اند، همه مبتلا شده اند بلا استثنا، افراط به اینجا رسید، عده ای رفتند دنبال کسب معرفت منتهی نفهمیدند (بنا عبد الله و بنا عرف الله لولانا ما عرف الله و ما عبد الله) نهایت آن معرفت این شد «مسلمان گر بدانستی که بت چیست * یقین دیدی که دین در بت پرستی است» این هم از این طرف، نه تنها یهود و نصارا، بلکه هر کس که از قرآن و اهل بیت(ع) منحرف شد خواه ناخواه نسبت به خدا یا گرفتار تشبیه است یا در چاله تعطیل هستند. /924/پ201/ج
ارسال نظرات