۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۱۲۰۸۵۷
کارشناس مسائل دینی:

بدحجابی پیامد نادیده‌گرفتن تربیت دینی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شهرستان نقده حفظ کرامت انسانی زنان مسلمان و حراست از شخصیت معنوی آنان در جامعه را هدف اصلی امر به رعایت حجاب اسلامی عنوان کرد و‌ گفت: حجاب در حقیقت یک روش منطقی در جهت تحقق و ظهور انفاس الهی در نوع بشر است.
حجاب
حجت‌الاسلام محمد حیدری‌زاد، امام جمعه شهرستان نقده، در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه‌ گفت: از‌ موضوعات بسیار مهمی که خداوند به تکرار در آیات قرآنی به صورت‌های متفاوتی به آن تاکید داشته است مسأله رعایت حجاب اسلامی زن و مرد مسلمان و به ویژه پوشش زنان و حفظ ظواهر بانوان از دید مردان نامحرم و بیگانه است.

وی در ادامه با اشاره به ایات سوره های«نور»و «بقره» به عنوان مستندات قرآنی موضوع حجاب اسلامی افزود: خداوند در این آیات و آیات مشابه خطاب به زنان می فرماید قسمت هایی از بدن را که در حقیقت زینت زن محسوب می شود از دید مردان ‌بیگانه در امان دارید تا مایه آرامشتان شود و در عین حال تاکید دارد زنان با استفاده از پوششی مانندچادر یا مقنعه بلند خود را از نگاه نا‌محرمان حفظ کنند.

این مسؤول با بیان این‌که آزادی زن از نظر حفظ حجاب تنها در حریم خصوصی خانواده و در نزد محرم‌های خود مانند پدر، برادر، عمو و دایی هم در دین و هم در عرف جامعه مجاز شمرده شده است، تصریح کرد: اهمیت وجودی حجاب در جامعه اسلامی آن قدر مهم است که خداوند متعال در قرآن کریم به صراحت خطاب به زنان پیامبر برای حفظ خود از نگاه نامحرم تاکید و امر کرده است.

حجت الاسلام حیدری‌زاد، رعایت حجاب را تنها به حفظ پوشش ظاهری منوط نکرد و افزود: زنان محجبه و با ایمان نه تنها در پوشش ظاهری خود بلکه در نوع روابط اجتماعی، نوع سخن گفتن با افراد نامحرم باید دقت کافی داشته باشند برای اینکه نوع برخورد اجتماعی خود به تنهایی می تواند زمینه تاثیر‌گذاری و انحراف اجتماعی افراد را در محیط‌های اجتماعی و کاری به وجود آورد و امنیت روانی و اجتماعی زن را به خطر اندازد.

وی حفظ کرامت انسانی زنان مسلمان و حراست از شخصیت معنوی آنان در جامعه را منظور و هدف اصلی امر به رعایت حجاب اسلامی از سوی مبانی دینی و قرآنی عنوان و خاطر‌نشان کرد: رعایت حجاب ظاهری از سوی مردان و به ویژه زنان زمینه را برای ایجاد فضای امن روانی و اجتماعی برای ادامه روند متعادل زندگی در محیط‌های اجتماعی فراهم آورده و بستر‌ساز‌ رشد بشر در مسیر کمالات الهی می‌شود.

امام جعه نقده، حجاب را در حقیقت یک روش منطقی در جهت تحقق و ظهور انفاس الهی در نوع بشر خواند و تصریح کرد: به واسطه عمل به دستورات کتاب الهی است که انسان می تواند زمینه های سوء استفاده افراد هوسران بی قید و بند را در عمل از بین ببرد.

انحراف در تربیت خانوادگی از اصلی‌ترین آسیب‌های بدحجابی

وی با اشاره به تجربه های تلخ رعایت نکردن باید و نباید‌های روابط اجتماعی زنان و مردان در اعصار گذشته و همچنین در تاریخ معاصر ایران اظهار کرد: توطئه استعماری کشف حجاب از سوی عامل انگلیسی بی‌اعتقاد به آموزه‌های دینی در ایران در جهت خدشه‌وارد کردن به مهم‌ترین مظاهر اسلامی در جامعه آن زمان صورت گرفت و آثار و پیامدهای اجتماعی و فرهنگی ناگواری در برهه‌ای از تاریخ ایران به وجود آورد.

این مقام مسؤول اظهار داشت: کشف حجاب در ایران در واقع نوعی تغییر فکری، فرهنگی افرد جامعه محسوب می‌شد که در ادامه تقویت پایه‌های استبداد و استکبار غربی در ایران روی داد.

حجت الاسلام حیدری‌زاد‌ ورود فرهنگ‌های بیگانه غربی در درون خانواده‌ها و به انحراف کشیده شدن نوع تربیت خانوادگی افراد را از اصلی ترین آسیب هایی بدحجابی عنوان و اظهار کرد: در جامعه معاصر نیز به انواع مختلف ظواهر غرب زدگی برخی از بانوان به چشم می خورد و غفلت از این مسئله در دراز مدت ضربه جبران ناپذیری به پیکره خانواده اسلامی وارد می کند.

وی معتقد است در حال حاضر بسیاری از اندیشمندان جوامع مختلف به آسیب های جدی نبود پوشش در جامعه و به خطر افتادن حریم خصوصی خانواده ها به صورت آشکار اذعان دارند و این خود بیانگر این اصل مهم ست که قوانین اسلامی از جمله حجاب همگی در جهت سالم سازی جامعه، متعادل و یکسان سازی روابط اجتماعی و در نهایت در جهت افزایش بینش و بصیرت بشری وضع شده است.

امام جمعه نقده، در پایان با بیان این‌که بسیاری از دشمنان اسلام و ناآگاهان به حقیقت و فلسفه وجودی احکام الهی حجاب را مانع پیشرفت زن مسلمان عنوان کرده اند، تصریح کرد: ماهیت هیچ یک از قوانین اسلامی آزادی های بشری را صلب نمی‌کند بلکه با رعایت برخی از باید و نباید‌های اجتماعی بستر مناسب را برای بروز استعداد های علمی، فرهنگی، اجتماعی افراد به ویژه بانوان را در محیطی امن و به دور از اضطراب های روانی مهیا می‌کند./936/ت302/س
ارسال نظرات