۰۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۱۲۱۷۷۷

همایش توسعه و بررسی ظرفیت‌های حوزه علمیه آذربایجان شرقی برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نخستین همایش هم اندیشی مسؤولان و فرهیختگان حوزه علمیه آذربایجان شرقی با عنوان «‌حوزه علمیه استان، ظرفیت‌ها و تهدیدها‌» سال آینده برگزار خواهد شد.
حوزه علميه طالبيه تبريز حوزه علميه طالبيه تبريز
حجت الاسلام احمد غروی، عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: نخستین همایش هم‌اندیشی مسؤولان و فرهیختگان حوزه علمیه آذربایجان شرقی با عنوان‌«‌حوزه علمیه استان، ظرفیت‌ها و تهدیدها‌» آبان‌ماه سال آینده در تبریز برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به جایگاه رفیع حوزه علمیه آذربایجان در عرصه‌های فکری، علمی و سیاسی، هدف کلی از برگزاری این همایش هم‌اندیشی مشارکت حداکثری اندیشمندان، استادان و فضلای آذربایجان در توسعه و اداره هرچه بهتر حوزه‌های علمیه برادران و خوهران استان است.

حجت الاسلام غروی افزود: بیشتر فارغ التحصیلان و تربیت یافته‌گان مدارس علمیه استان در سال‌های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سطح کشور به ویژه شهرهای تهران و قم پراکنده‌اند؛ از این رو همایش به صورت بلندمدت و در طول 4 ماه برنامه ریزی و اجرایی خواهد شد.

عضو شورای استانی حوزه‌های علمیه آذربایجان شرقی از برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی و تشکیل کمیسیون‌های مختلف برای برگزاری هرچه بهتر این همایش خبر داد و افزود: کمسیون‌‌های تخصصی با حضور استادان و طلاب سطوح عالی در مرکز استان و کمسیون‌های منطقه‌ای در مدارس علمیه منتخب و نیز استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، تهران و قم تشکیل می‌شود که نتایج فعالیت این کمیسیون‌ها پشتوانه علمی همایش سال آینده خواهد بود.

وی گردآوری و بهره‌مندی از نظرات و دیدگاه‌های اندیشمندان، استادان، فضلا و طلاب منطقه در قالب مقاله و یادداشت، راه اندازی بانک اطلاعاتی دانش آموختگان حوزه های علمیه استان و صاحب نظران جهت مشارکت در بالندگی هر چه بیشتر حوزه های علمیه و بسترسازی مناسب جهت استفاده از ظرفیت های موجود حوزه علمیه در حل مشکلات و معضلات احتمالی را از جمله اهداف نخستین همایش هم‌اندیشی مسؤولان و فرهیختگان حوزه علمیه آذربایجان شرقی برشمرد.

حجت الاسلام غروی تصریح کرد: همگرایی بیشتر میان مدیران مدارس علمیه برادران و خواهران، تقویت مدارس علمیه استان، شناسایی راه‌کارهای ارتقای کیفیت آموزشی، پژوهشی و اخلاقی طلاب، شناسایی مشکلات و معضلات مدارس علمیه و راه‌های حل آن‌ها، جلب نظرات بزرگان از دیگر اهداف مورد نظر در برگزاری این همایش است.

عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی با اشاره به محورهای هم اندیشی شرکت کنندگان همایش ادامه داد: ارایه راهکارهای توسعه و ارتقای شیوه های اداره حوزه های علمیه استان و مشارکت دانش آموختگان حوزه در اداره حوزه، تربیت طلاب فرهیخته، ارتقای کیفیت و استفاده از شیوه های مفید آموزشی، ارتقای رشد کمی و کیفی میزان مطالعه، تحقیق و پژوهش میان اساتید و طلاب از جمله محورهای مورد بحث در همایش خواهد بود.

به گفته وی ارائه راهکارهای رشد و ارتقای اخلاق و تهذیب در حوزه های علمیه، تقویت و گسترش حضور حوزه های علمیه در سطح جامعه و ارتقای جایگاه تبلیغ و مبلغان در عرصه های اجتماعی و بهره گیری از شیوه های نوین تبلیغی در داخل و خارج از کشور، بررسی پشتوانه مالی حوزه های علمیه، برنامه ریزی اقتصادی، احیای موقوفات و ترویج سنت حسنه وقف در جهت تقویت حوزه‌های علمیه و بررسی راهکارهای توسعه سرزمینی مدارس علمیه و راه اندازی مدارس علمیه و مراکز تخصصی جدید از دیگر محورهای موضوعی این همایش است.

عضو شورای استانی حوزه‌های علمیه آذربایجان شرقی ادامه داد: با تشکیل کمیسیون‌های شش‌گانه، فراخوان همایش اندیشی مسؤولان و فرهیختگان حوزه علمیه آذربایجان شرقی با عنوان‌«‌حوزه علمیه استان، ظرفیت‌ها و تهدیدها‌»، ماه‌های آینده منتشر خواهد شد./935/ت302/س
ارسال نظرات