۰۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۲:۰۴
کد خبر: ۱۲۳۸۶۶
کارشناس علوم سیاسی:

مجلس نیازمند حضور عالمان علوم انسانی است

خبرگزاری رسا ـ یک کارشناس علوم سیاسی گفت: شناخت قانون و وضع قانون مناسب با وضعیت مردم و جامعه از مهمترین ویژگی های نماینده اصلح است، افرادی که در حوزه های غیر علوم انسانی درس خوانده و تجربه کسب کرده اند، اگر وارد مجلس شوند کارآیی لازم را نخواهند داشت.
شريف لك زايي


شریف لک زایی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: تعهد، تخصص و تجربه در وهله نخست از مهمترین ویژگی های نمایندگان مجلس است، اما این ها به نظر کافی نیست و با توجه به این که نمایندگان مجلس شأن قانونگذاری دارند باید فرآیندهای قانونی را بشناسند.

این کارشناس علوم سیاسی تأکید کرد: شناخت قانون و وضع قانون مناسب با وضعیت مردم و جامعه از مهمترین ویژگی های نماینده اصلح است، به طور مثال افرادی که در حوزه های غیر علوم انسانی درس خوانده اند و تجاربی کسب کرده اند، اگر وارد مجلس شوند کارآیی لازم را نخواهند داشت.

وی تأکید کرد: درست است که افردای همچون پزشکان و مهندسان داری تجربه و تخصص هستند که در جای خود دارای اهمیت است، ولی این تجربه و تخصص برای قانون گذاری کفایت نمی کند و باید افرادی وارد مجلس شوند که بتوانند از عهده قانونگذاری بربیایند و قانون را بشناسند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: لازم است نمایندگان مجلس قوانین درست و مناسب را مطابق با نیازها و وضعیت جامعه وضع کنند و وظیفه قانونگذاری را به نحو شایسته انجام دهد، از این رو ما نیازمند عالمان علوم انسانی در مجلس هستیم.

مجلس نیازمند متخصص متعهد است
وی ادامه داد: تخصص و آشنایی با علومی همچون علوم سیاسی، علوم اجتماعی و جامعه شناسی، علوم مدیریتی، علم حقوق بخشی از تخصص های لازم برای ورود به مجلس و عرصه قانون گذاری است، تخصص های غیر علوم انسانی نیز می توانند نماینده ای در مجلس داشته باشند.

این کارشناس علوم سیاسی تأکید کرد: با برگزاری یک کلاس یا دو کلاس یا کارگاه نمی توان افراد را با قانون آشنا کرد، در واقع افرادی باید ورود به مجلس پیدا کنند که با این فضا ها آشنا باشند و عالم به علوم انسانی باشند.

وی ادامه داد: انتخاب کنندگان باید این نکته را مد نظر قرار دهند که این فردی که می خواهد وارد مجلس شود، شأن قانون گذاری دارد و بنا نیست که در ساز و کارهای اجرایی و اداری شهرها و استان ها یا در عزل و نصب ها دخالت کند یا پست های دولتی را بین افراد تقسیم کند.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی با بیان این که امام خمینی(ره) می فرماید «نماینده باید انقلابی باشد، روحیه، نشاط، امید، قدرت و روحیه انقلابی در او وجود داشته باشد» گفت: روحیه را در اینجا به معنای مثبت می گیریم، یعنی در واقع به اصطلاح فضایی وجود داشته باشد که نماینده بتواند در راستای اهدافی که وجود دارد حرکت کند و جهت گیری ها و فعالیت هایی که دارد در این سمت و سو باشد.

وی تأکید کرد: نماینده باید بتواند کار جهادی و تلاش مضاعف کند تا بتواند خواسته های مشروع مردم را در قالب تدوین و وضع قوانین مناسب پیگیری کند.

لک زایی خاطر نشان کرد: انقلابی به معنای این نیست که حتما باید با چیزی مخالفت بکند یا مواجهه منفی داشته باشد، این یک روحیه مضاعف برای کار و تلاش به ویژه در راه قانون گذاری و نظارت و مراقبت بر امور جامعه است.

وی با اشاره به ضرورت حضور حداکثری و آگاهانه در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: در واقع بحث انتخابات همیشه مهم بوده، هست و خواهد بود و نشانگر مشارکت سیاسی در حوزه های مختلف است.

وی در ادامه افزود: در انتخابات افرادی انتخاب می شوند که این بالاترین سطح مشارکت سیاسی است و افرادی انتخاب می کنند که در واقع این پایین ترین سطح مشارکت سیاسی تلقی می شود.

لک زایی اظهار داشت: در انتخابات، فعل و انفعالات و بحث و گفت و گوهایی میان انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان صورت می گیرد و احزاب و جریان ها فعال می شوند، که به عنوان فعالیت سیاسی تلقی می شود.

وی با اشاره به اهمیت سیاسی شرکت در انتخابات خاطر نشان کرد: انتخابات مجلس به دلیل این که مجلس یک رکن حکومت است و هر حکومتی مجلس یا قوه مقننه یک رکن اساسی و یک پایه قدرت محسوب می شود دارای اهمیت ویژه ای است.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: انتخابات مجلس از لحاظ دینی نیز اهمیت دارد، مبانی دینی ما به ما می آموزد در سرنوشت خود و جامعه دخالت کنیم و نسبت به آن بی تفاوت نباشیم.

وی تأکید کرد: از این رو با هر دیدگاهی که به مسأله حضور در انتخابات نگاه بکنیم، این حضور اهمیت پیدا می کند، از طرف دیگر بحث اقتضائات و الزامات جامعه بر اهمیت شرکت در انتخابات می افزاید.

لک زایی با اشاره به تهدیدات و تحریم های دشمن تصریح کرد: وجود تهدیدها و تحریم های دشمنان نظام و انقلاب اهمیت شرکت و حضور در انتخابات را دو چندان می کند، از این رو باید همه ابعاد و زوایای انتخابات این دوره از مجلس را در نظر بگیریم و در انتخابات مشارکت و حضور داشته باشیم./919/ت302/ع

ارسال نظرات