۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۱۲۶۹۲۴

مانع اصلی ترویج علوم انسانی اسلامی عامل انسانی‌ است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کارگزار را اصلی ترین مانع ترویج علوم انسانی اسلامی در جامعه اسلامی خواند و تصریح کرد : در حال حاضر مبنا در علوم انسانی نظریه های فرهنگی است که تاکید جدی بر کارگزار و عامل انسانی دارد.
دكتر مسعود پور فرد


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری نخستین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی ، دکتر مسعود پور فرد با اشاره به ارتباط مستقیم علوم انسانی اسلامی با الگوی اسلامی پیشرفت اظهار کرد: زمانی که از علوم انسانی صحبت می کنیم بحث بسیار گسترده است و باید وارد نظام معرفتی و نظام دانایی شد.

وی با تاکید بر اینکه مبنای علوم انسانی بر گرفته از قرآن است خاطر نشان کرد: بررسی همه مباحث موجود در علوم انسانی اسلامی نیازمند بحث قرآنی است. کلام الهی بهترین نقشه راه است که پیروی از آن مانع انحرافات و کجروی ها در این مسیر می شود.

پور فرد با اشاره به شاخص های علوم انسانی اسلامی تصریح کرد: علوم انسانی اسلامی دارای سه شاخص اصلی مبانی، پایه و براساس یک فرهنگ بومی و اسلامی است که باید متناسب با نظام معرفتی موجود و با حوزه های روشی سنخیت داشته باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید بر اینکه مراحل ابتدایی تولید این علم همچنان دچار مشکل است، اظهار کرد:متاسفانه با وجود اندیشمندان بزرگی همچون فارابی ،ابن سینا و ملاصدرا در شناخت شاخص های این علم عملکرد خوبی رخ نداده است. چرا که لازمه ایجاد بسترهای ترویج علوم انسانی اسلامی شناخت این علوم است.

وی با تاکید بر خود جوش بودن نیازها در بحث نهادینه کردن این علوم خاطر نشان کرد: ابتدا باید حوزه روش شناسی مرتبط با مبانی اساسی در این علم را ایجاد کنیم و از روش هایی که نگاه غیر توحیدی به انسان شناسی دارند فاصله گرفته وبه سمت روش های معنویت گام برداریم .

پور فرد با اشاره به دو مانع اصلی در ترویج علوم انسانی اسلامی ادامه داد : با توجه به دیدگاه عقلا در بحث ترویج علوم انسانی اسلامی ؛موانع ساختاری و کارگزاری موانع اصلی کار است. اگر مانع ساختاری مرتبط به نهادها باشد نیاز به یک تحول در این بخش وجود دارد و اگر عامل انسانی و کارگزاری مانع باشد نیاز به آگاهی و دانش است .

وی کارگزار را اصلی ترین مانع ترویج علوم انسانی اسلامی در جامعه اسلامی خواند و تصریح کرد : در حال حاضر مبنا در علوم انسانی نظریه های فرهنگی است که تاکید جدی بر کارگزار و عامل انسانی دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید بر اینکه ترویج علوم انسانی اسلامی به معنای نفی کامل علوم انسانی برگرفته از غرب نیست گفت: گاهی در مفاهیم اساسی علوم انسانی که با سعادت انسان مخالف اند نمی توانیم تفاهمی ایجاد کنیم و این بدان معنی نیست که علوم انسانی اسلامی در تمام زمینه ها مخالف با علوم انسانی برگرفته از غرب است./916/د102/ع

ارسال نظرات