۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۱۲۸۰۸۴
دادگاه تاجیکستان اعلام کرد؛

ممنوعیت برگزاری مراسم مذهبی شیعی در مسجد جامع

خبرگزاری رسا ـ دادگاه شهر وحدت تاجیکستان در حکمی مسجد جامع توره جانزاده را که به برگزاری مراسم ایام ماه محرم و عاشورا اقدام کرده بود محکوم و هرگونه فعالیت فرهنگی و مذهبی در این مسجد را ممنوع اعلام کرد.
مسجد
به گزارش خبرگزاری رسا، گفتنی است، دادگاه شهر وحدت تاجیکستان به علت برگزاری مراسم ایام ماه محرم و عاشورا و مراسم ویژه اهل تشیع هرگونه فعالیت فرهنگی و مذهبی از جمله اقامه نماز جمعه در این مسجد را ممنوع اعلام کرد.

حاجی اکبر توره جانزاده، از علمای معروف تاجیکی و قاضی سابق اداره امور دینی این کشور به عنوان یکی از مؤسسان این مسجد در واکنش به رأی دادگاه شهر وحدت، اظهار کرد که دادگاه مذکور به شکایات آ‌ن‌ها به‌طور عادلانه رسیدگی نکرده است و از کمیته امور دینی این کشور دفاع کرده و این نخستین‌بار در تاریخ است که خانه خدا از سوی نهاد دولتی بسته می‌شود.

حاجی اکبر توره جانزاده گفت: ظاهراً سازمان‌های دولتی تاجیکستان مجاز به بستن مساجد هستند، درحالی که بسته شدن خانه خدا از سوی دولت، توهین به اسلام و مسلمانان به ویژه نمازگزاران این مسجد جامع است.

وی افزود: به دادگاه تجدیدنظر شکایتی ارائه نمی‌دهم، چراکه به عدالت دادگاه‌های این کشور اعتقادی ندارم.

لازم به ذکر است، جمعیت تاجیکستان بیش از 8 میلیون نفر است که حدود ۸۰درصد مردم تاجیک هستند و به فارسی دری سخن می‌گویند، ۱۵درصدازبک و سایر مردم روس، اوکراینی، چینی، کره‌ای، تاتار هستند. دین بیشتر مردم تاجیکستان اسلام است، که بیشتر آنها سنی و دارای اقلیت قابل توجه شیعه اسماعیلی است./982/ب902/ک
ارسال نظرات