نقدی بر حضور مؤسسات دینی در نمایشگاه رسانههای دیجیتال تبریز
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، نخستین نمایشگاه رسانه های دیجیتال تبریز با حضور برخی از مؤسسات دینی و حوزوی کشور از سوم خرداد در سالن پروین اعتصامی نمایشگاه بین المللی تبریز کار خود را آغاز کرده است.
این نمایشگاه که برای نخستین بار در شهر تبریز برگزار می شود، با نقاط قوت و ضعف مختلفی روبروست که در این میان به تشریح برخی موارد مرتبط با چگونگی حضور مؤسسات و فعالان حوزه دین می پردازیم.
برگزاری همزمان این نمایشگاه با دو نمایشگاه غیرمرتبط از جمله گل و گیاه و مبلمان شهری در محل نمایشگاه بین المللی تبریز موجب شده تا مخاطبان غیرتخصصی به معضلی برای غرفهداران تبدیل شود، هر چند نباید از فضای مناسب نمایشگاهی و محل برگزاری جشمپوشی کرد.
به گزارش خبرنگار رسا، متاسفانه همچون بسیاری از نمایشگاه هایی از این دست، اینبار نیز شاهد تبدیل نمایشگاه رسانه های دیجیتال به فروشگاه رسانه های دیجیتال هستیم، موضوعی که عنوان نمایشگاهی این برنامه فرهنگی را زیرسؤال می برد، اغلب بازدیدکنندگان و البته غرفه داران بیشتر به دنبال خرید و فروش محصولات فرهنگی و نرم افزاری هستند تا این که بخواهند به معرفی این تولیدات بپردازند.
علی داننده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در حاشیه این نمایشگاه به خبرنگار رسا گفت: فروش نرم افزارهای مختلف در این نمایشگاه، برای جذب مخاطبان و حضور عموم اقشار جامعه به خصوص نسل جوان موضوعی غیرقابل اجتناب است.
وی با بیان اینکه سطح کمی و کیفی نمایشگاه با توجه به برگزاری آن در سال نخست مطلوب بوده است، تصریح کرد: استقبال بازدیدگان در این نمایشگاه نشان از ظرفیت بالای شهر تبریز برای برپایی نمایشگاههایی از این دست است.
بنا بر این گزارش، نگاهی به چگونگی حضور مؤسسات دینی و حوزوی در این نمایشگاه نشان می دهد که اغلب غرفهداران این عرصه از فعالان کشوری بوده و خبری از مؤسسات فعال استانی در حوزه دین نیست و یا اگر حضور دارند، تعدادشان به تعداد انگشتان یک دست نیز نمی رسد.
حجت الاسلام حسن عباسیان، مدیر عامل مؤسسه فرهنگی قرآن وعترت یاس (یاران انتظار سبز) در گفت و گو با خبرنگار رسا اظهار داشت: این مؤسسه از معدود مؤسسات فعال دینی استان است که در این نمایشگاه حضور دارد و به ارائه نرم افزارهای مختلف آموزشی، دینی و حوزوی می پردازد.
وی با بیان اینکه در نمایشگاه رسانه های دیجیتال تبریز صدها عنوان نرم افزار علوم اسلامی با 50% تخفیف عرضه می شود افزود: این موسسه نرم افزارهای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی قم(نور) و دیگر نرم افزار تولیدی و انحصاری خود را با تخفیفات ویژه معرفی و عرضه می کند.
به گفته مدیر عامل مؤسسه فرهنگی قرآن وعترت یاس عموم علاقهمندان می توانند بعد از اتمام روز های کاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال، همه نرم افزارهای علوم اسلامی را از محل موسسه فرهنگی قرآن وعترت یاس(یاران انتظار سبز) واقع در خیابان امام بالاتر از چهار راه شهید بهشتی جنب مسجد حاج احمد پلاک 479 تهیه کنند.
عباسیان ادامه داد: برگزاری همزمان این نمایشگاه تخصصی با نمایشگاه های گل و گیاه و مبلمان شهری موجب شده علیرغم شلوغی سالن نمایشگاه، مخاطبان تنها با هدف گردش و پر کردن اوقات فراغت فرزندان خود مراجعه کنند، از این رو بهتر بود این نمایشگاه به صورت جداگانه و یا محلی دیگر برگزار شود.
علی پیروزمنش مسؤول بخش انفورماتیک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با خبرنگار رسا با بیان اینکه این نمایشگاه با همت وزارت ارشاد استان آذربایجان شرقی و با مشارکت مرکز توسعه رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد برگزار می شود، گفت: دراین نمایشگاه سعی کرده ایم با توجه به اهمیت صنعت نمایشگاه توانمندیها و دستاوردهایی که شرکت های بخش خصوصی در حوزه رسانه های دیجیتال دارند این نمایشگاه برگزار شود تا تولیدات داخلی در معرض عموم مردم قرار گیرد.
پیروزمنش خاطرنشان کرد: با وجود این که بحث رسانه های دیجیتال هنوز در ایران به طور کامل جا افتاده نشده، از سراسر شهرهای ایران و چندین شرکت فعال در قالب 100 غرفه در این نمایشگاه حاضر شده اند و محصولات خود را در معرض عموم قرار داده اند.
وی بازدید مردم را مطلوب دانست و عنوان داشت: با توجه به این که تعریف رسانه های دیجیتال بین مردم نامانوس است و اطلاع زیادی از این موضوع وجود ندارد، انتظار داشتیم در اولین دوره این نمایشگاه استقبال متوسطی صورت گیرد ولی با این وجود روزهای پنجشنبه و جمعه استقبال خوبی را شاهد بودیم.
گفتنی است، نخستین نمایشگاه رسانه های دیجیتال تا هفتم خرداد ماه جاری از ساعت 10 صبح تا 9 شب در سالن پروین اعتصامی نمایشگاه بین المللی تبریز دایر است. در طول برگزاری این نمایشگاه که از سوم ماه جاری برپا شده، 15 کارگاه آموزشی با حضور استادان و فعالان حوزه رسانه ای دیجیتال برگزار می شود.
معرفی و ارائه نرم افزارهای چند رسانه ای، نرم افزارهای تلفن همراه، پایگاه های اینترنتی و بازی های رایانه ای بخش های اصلی این نمایشگاه می باشد. همچنین بخش های دیگری همچون رسانه دیجیتال در آیینه هنر، شهر دیجیتال، آسیب شناسی رسانه های دیجیتال، معرفی برگزیدگان ادواری جشنواره بین المللی رسانه های دیجیتال، نگارگذر فناوری و نوآوری، مسابقه و برگزاری نشست ها و کارگاه های تخصصی در این حوزه با ارائه گواهی شرکت، بخش فرعی این نمایشگاه را تشکیل می دهد./935/پ202/ب