۱۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۱۳۰۰۲۹
استاد حوزه علمیه:

هدف از اعتکاف تقرب به خدا است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به معنای اعتکاف گفت: اعتکاف در لغت به معنای اقامت کردن، ماندن در یک جایی یا ملازم بودن با یک چیزی است، اما آن چیزی که در شرع اسلام به آن اعتکاف می گویند اقامت در یک مکان مقدس با نیت تقرب جستن به خدای متعال است.
اعتکاف


حجت الاسلام مهدی محمدی پور، استاد حوزه علمیه، در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خوزستان، با بیان این که انسان موجودی سالک و پویا در تلاش برای رسیدن به معبود خود است، اظهار داشت: تهذیب نفس، ایمان به خدا و فاصله‌گرفتن از تعلقات دنیوی از لازمه‌های رسیدن به خداوند است.

این فعال عرصه فرهنگی با تأکید بر آثار و برکات فردی، اجتماعی و معنوی سنت حسنه اعتکاف بیان داشت: اعتکاف فرصتی برای شستن جسم و روح انسان از گناهان پلید دنیوی است.

وی در ادامه احیای سنت اعتکاف را از برکات و رویش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: در دوران معاصر که عالم ربانی میرزا مهدی بروجردی در شهر قم درصدد اعتکاف بوده عده‌ای اندک به این مقوله می‌پرداختند؛ اما به لطف انقلاب اسلامی، آیین عبادی اعتکاف روز به روز به ویژه در میان جوانان رواج بسیاری پیدا کرده است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به این که سنت حسنه اعتکاف در بیشتر ادیان وجود دارد، بیان داشت: در کتاب بحار الانوار علامه مجلسی نقل شده که در ایام البیض حضرت سلیمان در بیت المقدس معتکف شده بود.

امام جمعه چوئبده با اشاره به معنای اعتکاف گفت: اعتکاف در لغت به معنای اقامت کردن، ماندن در یک جایی یا ملازم بودن با یک چیزی است، اما آن چیزی که در شرع اسلام به آن اعتکاف می گویند اقامت در یک مکان مقدس با نیت تقرب جستن به خدای متعال است.

این مبلغ حوزه علمیه، با بیان این که ترک تعلقات دنیوی و پرداختن به عبادت خدا از ارزش‌های سنت حسنه اعتکاف است، خاطرنشان کرد: روزه گرفتن از مهم‌ترین اعمال آیین معنوی اعتکاف است که موجب پست دیدن گناهان و لذت‌های مادی می‌شود.

حجت الاسلام محمدی پور در پایان سخنان خود اظهار داشت: مراسم اعتکاف باید به دور از هرگونه تکلف، حاشیه و با محوریت روحانیون بزرگوار و آگاه برگزار شده و سادگی و بی‌پیرایه بودن آن در ابعاد و جهات مختلف به خوبی مشاهده شود./9465/ت303/ب

ارسال نظرات