۱۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۱۳۰۱۴۰
به قلم آیت الله صافی گلپایگانی؛

کتاب سلسله مباحث امامت و مهدویت منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب سلسله مباحث امامت و مهدویت به قلم حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در چهار جلد منتشر شد.
کتاب سلسله مباحث امامت و مهدویت منتشر شد
به گزارش خبرگزاری رسا، به همت واحد بین الملل دفتر حضرت آیت الله شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی کتاب سلسله مباحث امامت و مهدویت در چهار جلد به قلم حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منتشر شد. 

بر اساس این گزارش، واحد بین الملل دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی آثار مهدوی ایشان به همراه ترجمه و تلخیص منتخب الأثر را در چهار جلد منتشر کرده است که ترتیب آثار و محتویات این مجلدات به شرح ذیل است:

مروری اجمالی بر سرفصل‌ها

جلد اول:

کتاب ولایت تکوینی و ولایت تشریعی: این کتاب در یکصد و بیست صفحه مشتمل بر سه بخش: پیشگفتار، بررسی و تذکر چند مطلب مهم، و تبیین مبحث مهم ولایت تکوینی و تشریعی می‌باشد.

تجلّی توحید در نظام امامت: این کتاب از چهار گفتار پیرامون تجلّی توحید در نظام امامت، و نیز چهار تعلیقه، در شصت و سه صفحه تشکیل شده است.

پیرامون معرفت امام: سومین کتاب این جلد، مشتمل بر پیشگفتار، و دو فصل امامت عامه و امامت خاصه می‌باشد که در هشتاد و دو صفحه به قلم این مرجع تقلید تدوین یافته است.

نظام امامت و رهبری: این کتاب در نود صفحه به شانزده پرسش پیرامون امام زمان علیه السلام و نقش سازنده عقیده به امامت ایشان پاسخ داده است، و در پایان، چهار مبحث مهمّ را به عنوان تعلیقات آورده است.

فروغ ولایت در دعای ندبه: آخرین کتاب این جلد در شرح و بررسی دعای شریف ندبه و در یکصد و بیست صفحه نگاشته شده است که مشتمل بر پیشگفتار، چند تذکر مهم و چهارده پرسش و پاسخ پیرامون دعای ندبه است.

جلد دوم:

انتظار، عامل مقاومت: مؤلف محترم، این کتاب را در هفتاد صفحه پیرامون ارزش انتظار حضرت مهدی علیه‌السلام، و آثار آن بر فرد و جامعه با قلمی رسا و شیوا به رشته تحریر درآورده ‌است.

وابستگی جهان به امام زمان علیه‌السلام: این کتاب که مشتمل بر پنجاه و پنج صفحه است، در پنج بخش، وابستگی جهان به امام زمان علیه السلام را تبیین کرده است.

عقیده نجات‌بخش: این کتاب به بررسی روابط عقیده به ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام با چگونگی‌های ذهنی و فکری، وحدت جامعه و حکومت جهانی، مساوات اسلامی و عدالت اجتماعی و زمامداری پرداخته است. نویسنده محترم، در ادامه، بحث عدالت و ظلم و ابعاد مختلف آن را بررسی کرده است. این کتاب حدود یکصد صفحه دارد.

اصالت مهدویت: در این کتاب که مشتمل بر حدود هشتاد صفحه است، اصالت مهدویت از ابعاد مختلف، مانند معقول‌بودن امکان آن، موافقت با فطرت و سنن عالم خلقت، و اتکاء بر مبانی معقول و منطقی و ... بررسی شده است.
معرفت حجّت خدا: آخرین کتاب جلد دوم، در حدود یکصد صفحه به شرح دعای شریف (اللهم عرّفنی نفسک ...) پرداخته است که مطالب آن در چند بخش اعتبار سند دعا، معنای لغات، و تفسیر دعا آمده است.

جلد سوم:

نوید امن و امان: این کتاب که یکی از آثار مهم ایشان در این عرصه است، در دویست و پنجاه صفحه به بررسی تفصیلی بشارت‌های قرآن و احادیث به ظهور حضرت، اسرار و فلسفه غیبت، طول عمر، و چگونگی ولادت آن بزرگوار می‌پردازد.

پاسخ ده پرسش: دومین کتاب این جلد در هفتاد صفحه به ده پرسش پیرامون نظام امامت، مکان حضرت در زمان غیبت، زندگانی و وظایف حضرت و ... پاسخ داده است.

باورداشت مهدویت: مؤلف محترم در این اثر، برخی از اسامی کتب درباره مهدویت، برخی از مشاهیر و مشایخ کتاب‌های جامع حدیث، و نیز چهل حدیث پیرامون باورداشت مهدویت را در شصت صفحه بیان کرده است.

به سوی دولت کریمه: آخرین کتاب جلد سوم، مشتمل بر حدود پنجاه صفحه، ویژ‌گی‌های جامعه موعود را در هشت بخش تبیین می‌کند.

جلد چهارم:

گفتمان مهدویت: آخرین جلد از کتاب سلسله مباحث امامت و مهدویت، با کتاب گفتمان مهدویت شروع می‌شود. این کتاب حدود یکصد و پنجاه صفحه دارد، و مشتمل بر مطالبی همچون تاریخ و مواضع تشیع، ویژ‌گی‌های منصب الهی امامت و برخی از مباحث مهدویت است.

ترجمه و تلخیص منتخب الأثر: سال‌هاست آنان که به زبان عربی آشنا نیستند، از مطالب ارزشمند کتاب شریف منتخب الأثر که چند ده سال پیش به امر مرحوم آیت الله بروجردی رحمةالله علیه و به قلم و همّت والای حضرت آیت الله صافی گلپایگانی نگاشته شده است، بی‌بهره‌اند.

بحمدالله در سال‌های اخیر، به کوشش جمعی از پژوهشگران، این کتاب نفیس، ترجمه و تلخیص شده که فرصت ‌بی‌نظیری برای استفاده و تحقیق در عرصه معارف مهدوی ایجاد کرده است. این کتاب در 9 فصل و حدود دویست و هفتاد صفحه، آخرین کتاب جلد چهارم این دوره است. /907/د101/ق
ارسال نظرات