۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۱۳۰۲۵۶
به مناسبت وفات حضرت زینب؛

ویژه‌نامه اینترنتی «ملیکه‌ شکیبایی» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی ملیکه شکیبایی در سالروز وفات حضرت زینب(س) در پایگاه مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان منتشر شد.
حضرت زينب


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی ملیکه‌ی شکیبایی در سالروز وفات حضرت زینب(س) به همت بخش تاریخ و سیره معصومان(ع) پایگاه مؤسسه فرهنگی واطلاع رسانی تبیان منتشر شد.
 
بر اساس این گزارش، کلیپ‌، نواهنگ، گالری تصاویر، تصاویر ویژه، موبایل اسلامی و پیامک‌های تسلیت از موضوعات این ویژه‌نامه مناسبتی است.

دربخش قفسه که شامل کتابخانه تخصصی حضرت زینب(س) است کتاب‌هایی همچون؛ آیینه زهرا(س)، از هاجر تا زینب(س)، الگوی پرستاری، بانوی کربلا، حضرت زینب(س) پاسدار بزرگ ارزش ها، درس صبر و استقامت در مکتب زینب(س)، دویست داستان از فضائل و کرامات حضرت و زن در دو عرصه سلوک انسانی و مناسبات اجتماعی برای مشاهده علاقه‌مندان قرار داده شده است.

در بخش مقالات این ویژه نامه در مقاله‌ای با عنوان «زینب(س) از نگاه بزرگان دین» می‌خوانیم؛ « مرحوم طبرسی در وصف ایشان می‌گید: زینب کبری اخبار بسیاری از مادرش زهراء روایت کرده است؛ و روایت شده که حضرت از کودکی محبت شدیدی به برادرش حسین علیه السلام داشت. ایشان در توضیح این علاقه می گویند: گویا داشتن هدف مشترک و بزرگی روح باعث الفت عظیم بین این دو بزرگوار شده است؛ بنابراین در نهضت مبارک[کربلا] با هم مشارکت داشتند».

کلام مرحوم مامقانی در مورد عظمت حضرت زینب(س)؛ من [مامقانی] می گویم: زینب! و زینب کیست! و تو چه می دانی که زینب کیست! وی عقیله بنی هاشم است و دارای صفات پسندیده ای است که بعد از مادرش احدی به آن صفات نرسیده است؛ به حق است که اگر گفته شود او صدیقه صغری است. او در حجاب و عفاف بی مانند است.

در مقاله‌ای با عنوان «چند ویژگی از حضرت زینب(س)» ولایت پذیری را از ویژگی‌های بارز ایشان توصیف می‌کند، در این بخش می‌خوانیم؛ « ولایت‌پذیری و اطاعت محض از ولی زمان مهم‌ترین ویژگی شخصیتی حضرت زینب(س) است حضرت زینب(س) شخصیت بزرگواری در تاریخ اسلام است که می‌تواند برای تمام افراد جامعه اعم از زن و مرد الگوی رسیدن به سعادت و رستگاری باشد.

همچنین در مقاله‌ای با موضوع « قهرمان صبر » می خوانیم؛ « در طول نهضت عاشورا، نقش فداکاری های عظیم زینب (علیها السلام)، بسیار مشاهده می‌گردد. او سرپرست کاروان اسیران اهل بیت، مراقبت کننده از امام زین العابدین (علیه السلام) و افشاگر ستمگری های اموی با خطبه های آتشین خود بود. پس از عاشورا و در سفر اسارت، در کوفه و دمشق، خطابه های آتشینی ایراد کرد و رمز بقای حماسه کربلا و بیداری مردم گشت. پس از بازگشت به مدینه نیز در مجالـس ذکـری که برای شهـدای کربلا داشت، به سخنوری و افـشـاگـری می‌پرداخت. صبر و بردباری آن حضرت تا بدان جا بود که ایشان به «قهرمان صبر» مشهور شدند».

«مادر مصیبت» آخرین مقاله‌ای است که در این ویژه نامه به آن پرداخته میشود، در بخشی از آن آمده است« بعد از شهادت حضرت زهرا(س) زندگی زینب کبری (س) در کوفه ادامه داشت تا آنکه شمشیر زهرآلود ابن‌ملجم فرق مولای متقیان علی بن‌ابی‌طالب (ع) را شکافت. شهادت پدر و جدایی از او برای دخترش بسیار سخت و گران بود، چرا که پس از وفات جدش و شهادت مادرش، دل به پدر بسته بود و سایه مهر پدر آرامش‌بخش روح و جان داغدار او بود اما حال باید داغ دوری از پدر را بر دیگر دردهای خود بیفزاید و شاهد بی‌وفایی‌های مردم و توطئه‌های حساب شده دشمنانی چون معاویه علیه برادرش حسن بن‌علی (ع) باشد.

روشن‌ترین و باشکوه‌ترین دوران زندگانی حضرت زینب (سلام الله علیها) را می‌توان دورانی دانست که در کنار سرور شهیدان، عشق و شهادت را همراهی می‌کرد. عقیله بنی‌هاشم با تاریخ کربلا در حرکت است و تمام حوادث و رخدادها با زینب کبری ارتباط دارد. بر این اساس می‌توان گفت تاریخ کربلا همان گونه که بخش عظیمی از تاریخ زندگی امام حسین (علیه السلام) را در بر دارد، بخش باشکوهی از تاریخ زندگانی این اسوه صبر را نیز تشکیل می‌دهد.

علاقه‌مندان به استفاده از این ویژه نامه مناسبتی می‌توانند به پایگاه مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان به نشانی اینترنتی  
http://www.tebyan.net  مراجعه کنند./927/ت302/ن

ارسال نظرات