۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۱۳۰۹۳۶
به مناسبت بعثت پیامبر اکرم؛

ویژه‌نامه اینترنتی «باران وحی» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی باران وحی به مناسبت بعثت پیامبر اکرم(ص) در پایگاه اطلاع رسانی راسخون منتشر شد.
حضرت محمد (ص)


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی«باران وحی» به مناسبت بعثت پیامبر اکرم(ص) در پایگاه اطلاع رسانی راسخون منتشر شد؛ بانک احادیث، پرسش و پاسخ، بانک صوت و فبلم، گالری تصاویر بانک پیامک و مقالات از موضوعات این ویژه‌نامه مناسبتی است.

بر اساس این گزارش، در بخش بانک پرسش و پاسخ این ویژه نامه به پرسش‌هایی همچون؛ حکم خواندن مرثیه در عید مبعث، شیوه نماز خواندن پیامبر قبل از نزول سوره حمد، دین پیامبر قبل از بعثت و آیا پیامبر قبل از بعثت واجب الاطاعه بوده است، پاسخ داده می‌شود.

در پاسخ به سؤال شیوه نماز خواندن پیامبر قبل از نزول سوره حمد، آمده است؛ « پیامبر خاتم ـ صلّی الله علیه و آله ـ همچون پدر و جدّش عبدالمطلب موحّد و خداپرست بودند و قبل از بعثت هر سال مدتی را در غار حرا اعتکاف کرده و مشغول مناجات با خدای خویش می‌شدند. در این باره حضرت امیر ـ علیه السّلام ـ می‌فرمایند: پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ در هر سال در کوه حرا اقامت می‌گزید؛ من او را می‌دیدم و جز من او را کسی نمی‌دید.[1] حتی روزی که پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ به اسلام (نبوت) مبعوث شدند در غار مشغول عبادت بودند، و آنچه مسلّم است اینکه شکل عبادت و مناجات حضرت مانند نمازی که بعد از بعثت بر حضرت و مسلمین واجب شد نبوده است».

سوره‌ی حمد سوره‌ی تنها کامل است که بر پیامبر (صلّی الله علیه و آله) نازل شده، و سو‌ره‌ی حمد قبل از وجوب نماز نازل شده و پیامبر(صلّی الله علیه و آله) در تمام عمر شریفش در نمازها سوره‌ حمد را قرائت می‌کردند و سوره‌ای غیر از آنرا قرائت نمی‌کردند.

در بخش مقالات این ویژه نامه و در مقاله‌ای با عنوان بعثت در دیدگاه امیر مؤمنان(ع) آمده است؛ « امیر مؤمنان علی(ع) در نخستین خطبة نهج‌البلاغه، درباره بعثت پیامبران الهی و از جملة پیامبر خاتم(ص) می‌فرماید: و خداوند پاک از میان فرزندان آدم پیغمبرانی برگزید و از ایشان به زبان وحی پیمان گرفت، در زمانی که بیشتر آفریدگان پیمان خدا را وارونه و به حق او نادان بودند و برای وی مانندها گرفته بودند».

شیاطین راه آنها را از خداشناسی زده بودند و به گمراهی کشیدند، پس پیامبران خود را برانگیخت، و یکی پس از دیگری فرستاد تا عهد خداشناسی را که در فطرت آدمی بود باز طلب‌کنند، و نعمت از یاد رفته را باز به یاد آورند، و با مدد حجت و برهان آنان را به راه آورند، و گنجینه‌های دانش پنهانی را برون آرند و راز هستی را در دیدگانشان بنمایند چه از آسمانی که فراز سر ایشان است، و چه گهواره‌ای که در زیر پایشان گسترده، و چه از انواع معیشت‌ها که زنده‌شان می‌دارد، و اجل‌هایی که نابودشان می‌کند، و بیماری‌هایی که مایة فرسودگی آنان می‌گردد، و بلاهای هولناک زمانه که پیاپی برایشان وارد می‌شود، و هیچ‌گاه خدای پاک از آفریدگان خود، پیغمبر یا کتاب یا برهان قطعی یا روشی استوار را مضایقه نفرموده، پیامبرانی که با وجود شمار کم و داشتن دشمنان بسیار از رسالت وحی بازنماندند.

گاه از ایشان پیامبرانی بودند که اسم پیغمبر بعد از خویش را می‌دانستند و یا پیغمبران پیشین آنها را می‌شناخته‌اند. بدینگونه قرن‌ها سپری و روزگار طی شد و پدران رفتند و دنیا را به فرزندان خود وانهادند، تا اینکه خدای پاک محمد(ص) را برای وفای به وعدة خویش و اکمال نبوت مبعوث فرمود، در حالی که از پیغمبران پیشین پیمان گرفته بود، و نشانه‌هایش آشکار، و میلادش فرخنده بود.

ارمغان بعثت برای بشریت از دیگر مقالات این ویژه نامه است، در بخشی از آن می‌جوانیم؛ «یکی از اهداف بعثت رسولان الهی به ویژه رسول اکرم(ص)، فراهم کردن شرایط برای قیام مردم به عدل و داد است. بدین منظور پیامبران(ع) با تجهیز شدن به دلایل روشن، کتاب های آسمانی و میزان سنجش حق از باطل، مأموریت یافته اند تا در راستای برقراری قسط و عدل در جامعه تلاش نمایند».

به حق، برانگیخته شدن پیامبری درس نخوانده و از میان توده مردم برخاسته، (رسول امّی) نعمت بسیار بزرگی از سوی پروردگار است که سزاوار منت گذاری خداست؛ پیامبری که موظف به تلاوت آیات روح افزای الهی به منظور تطهیر نفوس مردم از پلیدی های شرکت و عقاید باطل و خوی های پست حیوانی و رشد و نمو آنان به اخلاق فاضله و تربیت در فضای ملکات انسانی می باشد؛ چنان که آن حضرت خود فرمود: «بعثت لاتمم مکارم الاخلاق؛ من مبعوث شدم تا اخلاق کریمانه را به اتمام و اکمال برسانم.»

بعثت پیامبر اکرم (ص) به عنوان سر سلسله قافله انبیا (ص) عالی ترین موهبتی است که پروردگار عالمیان به بشر ارزانی داشته تا از رهاورد آن، جان ها از پلیدی های شرک و گناه زدوده شود و با ترتیب نقوس درپرتو تعلیم کتاب آسمانی و اسرار و معارف دینی، قسط و عدل درجامعه انسانی حکمفرما گردد و اختلافات که سر منشأ جز جهل و نادانی و دنیا دوستی و خودخواهی ندارد، برطرف شود و آدمی به عروج بر فراز آسمان عبودیت و کمال نایل گردد و بدین ترتیب حجت بر همه افراد بشر از مؤمن وکافر تمام شود.

همچنین در مقاله‌ای با عنوان بعثت، غدیر و مهدویت، آمده است« به نظر می‌رسد دین اسلام از میان ادیان دیگر دارای سه مرحله اساسی، مرحله آغاز، مرحله کمال و مرحله پیروزی است. اولین مرحله با «بعثت» پیامبر اعظم(ص) شروع شد و در حدود 23 سال طول کشید. مرحله دوم نیز با «ولایت» حضرت علی(ع) شروع شده و تا ظهور حضرت حجت(عج) ادامه می‌یابد. بالاخره مرحله سوم با «ظهور امام عصر» آغاز می‌شود و در دوران حکومت ایشان به پیروزی نهایی می‌رسد. در قرآن آیاتی وجود دارد که به هر سه مرحله اشاره دارد».

بعثت از دیدگاه امام خمینی(ره) از دیگر مقالات این ویژه نامه است، در این بخش می‌خوانیم؛ « بعثت رسول خدا برای این است که راه رفع ظلم را به مردم بفهماند، راه اینکه مردم بتوانند با قدرت های بزرگ مقابله کنند به مردم بفهماند. بعثت برای این است که اخلاق مردم را، نفوس مردم را، ارواح مردم را و اجسام مردم را، تمام اینها را از ظلمت ها نجات بدهد، ظلمات را بکلی کنار بزند و به جای او نور بنشاند، ظلمت جهل را کنار بزند و به جای او نورعمل بیاورد، ظلمت ظلم را به کنار بزند و به جای او عدالت بگذارد، نور عدالت را به جای او بگذارد و راه او را به ما فهمانده است. فهمانده است که تمام مردم، تمام مسلمین برادر هستند و باید با هم وحدت داشته باشند، تفریق نداشته باشند».

انبیاء سلف هم کشف داشتند و هم بسط، اما نه بطوراطلاق بلکه فی الجمله. اگر چه در این معنی مختلف بودند؛ چنانچه اولوالعزم ها، کشف و بسط حقایق را بیشتر داشتند و وجود نازنین احمدی(ص) که کشف تام و بسط تمام و تام داشت، خاتم شد و خاتم پیامبران گردید؛ یعنی به آن نحوی که ممکن است حقیقت کشف شود، برای حضرت محمد(ص) کشف بود و به آن قدری که ممکن است حقایق بسط شود برای حضرت بسط نمود. لذا دیگر ممکن نیست کشف و بسط ، اَتـَم ازاین باشد تا نبوت دیگری حاصل آید.

علاقه‌مندان به مشاهده و استفاده از این ویژه نامه می‌توانند به پایگاه فرهنگی اطلاع رسانی راسخون به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net  مراجعه کنند./927/ت302/ن

ارسال نظرات