۱۹ تير ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۱۳۲۴۹۶
نماینده مردم مشهد در مجلس:

حل مسائل دینی با تمسک به علوم غیر اسلامی محال است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی از حوزه‌‌های علمیه به عنوان خاستگاه نظام اسلامی یاد کرد و تئوری پردازی درباره مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی را وظیفه حوزویان دانست.
حل مسائل دینی با تمسک به علوم غیر اسلامی محال است
 
حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، سوء مدیریت، خلأ قانونی و برخی عوامل پیرامونی را از جمله عوامل دخیل در رواج بدحجابی دانست.
 وی افزود: عفاف و حجاب را نمی‌توان تنها تحت تاثیر یک دلیل دانست بلکه بدحجابی باید به عنوان یک جرم مورد مطالعه قرار گیرد و عوامل آن نیز جداگانه بررسی شود.
 حجت‌الاسلام پژمان‌فر با اشاره به روند قانون‌گذاری در این باره، اظهار داشت: امام راحل در اجتماع خانواده‌های شهدا در سال 58 در سخنان خود به ضرورت و الزام رعایت حجاب و عفاف اشاره کردند و در تیرماه همان سال نخستین قانون در این باره تصویب شد.
 وی اضافه کرد: اوایل در مورد شکل لباس‌ها، برخی از افراد دستگاه‌هایی از قبیل وزارت فرهنگ و ارشاد و نیروی انتظامی را ناظر می‌دانستند تا در مورد تولید لباس‌ها و پوشش مردم نظارت کنند، در سال 68 این مسأله جزء تعذیرات شمرده شد و کسانی که پوشش نامناسب داشته باشند و این قوانین را رعایت نکنند مستحق مجازات دانسته می‌شدند که این روند نشان دهنده سیر خوب قانون گذاری بوده است.
 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متاسفانه در قوانین اجرایی این موضوع نمود و در هیچ دستگاهی نسبت به کارمندان الزامی نسبت به پوشش اسلامی وجود نداشت به عنوان نمونه در برخی بانک‌ها و مراکز دولتی و نیمه دولتی خانم‌ها و آقایان پوشش اسلامی را رعایت نمی‌کنند و رؤسای این‌گونه ادارات می‌گویند الزامی در این باره وجود نداد و بعضا برخوردهایی که از ناحیه بعضی دلسوزان مثل بسیج ادارات صورت می‌گیرد نیز مورد سرزنش و منع قرار می‌گیرند و این معضل ناشی از ضعف قانونی است.
 نماینده مردم مشهد افزود: دستگاه قضایی ما به عنوان بالاترین و مهم‌ترین مرکز باید این مسأله را پشتیبانی کند اما متاسفانه شاهد کم توجهی به این مهم هستیم.
 عضو کمیسیون فرهنگی خانه ملت در ادامه با اشاره به این‌که برای حل مشکل بدحجابی باید مشکل ازدواج جوانان حل شود، گفت: تا مشکل ازدواج و دیگر نیازهای جوانان حل نشود، در حل مسأله بدحجابی به جایی نخواهیم رسید.
 وی اضافه کرد: تا زمانی که در ارتباط با مسأله لباس و پوشش رسمی به چارچوب خاصی نرسیم نمی‌توانیم به حل مسأله بپردازیم، متأسفانه در ارتباط با مسأله حجاب سلایق مختلف وجود دارد و هر کس حجاب و عفاف را به نحوی تعریف و بر اساس تعریف خود قضاوت می‌کند و خواه نا خواه برخی دچار افراط و بعضی دیگر دچار تفریط می‌شوند.
 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با یادآوری این نکته که برای حل این گونه مسائل باید از طریق دینی وارد شویم، گفت:‌ با عینک علوم غیر اسلامی حل مسائل دینی محال است، همچنان‌که مقام معظم رهبری نیز بر لزوم تحول در علوم انسانی اسلامی به عنوان یکی از راهکارها تاکید کردند.
 وی در ارزیابی خود از طرح ارتقای امنیت اخلاقی در جامعه اظهار داشت: این طرح هرچند کافی نیست اما بسیار مثبت است و این حداقل کاری است که در حال اجرا است، از این رو در کمیسیون فرهنگی و صحن علنی مجلس نمایندگان حمایت قاطعی از این طرح کردند.
 نماینده مردم مشهد در ادامه خطاب به آن دسته از مسؤولان اجرایی که به بهانه کار فرهنگی مخالف هرگونه برخورد با مظاهر بد حجابی و فساد هستند، گفت: منطقی نیست ما انجام وظیفه دیگران را به علت نبود حس وظیفه شناسی عده‌ای دیگر منتفی بدانیم، صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد باید در این راستا فعال‌تر عمل کنند.
 
حجت الاسلام پژمان‌فر درباره نقش حوزه‌های علمیه در این‌باره ابراز داشت: نظام و حکومت ما دینی است و طبیعتا تئوری پردازی و پشتیبانی آن باید به عهده حوزه‌های علمیه باشد و حوزه نمی‌تواند نسبت به مسائل نظام بی تفاوت باشد./908/ت302/ج
ارسال نظرات