۰۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۹
کد خبر: ۱۳۳۶۶۰
ظرفیت‌های ماه مبارک رمضان (12)؛

تبلیغ دینی محدود به مساجد و حسینیه‌ها نشود / استفاده از ظرفیت ماه رمضان برای آزادی زندانیان

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه با اشاره به مراحل روزه بیان داشت: پایین‌ترین مرحله روزه، روزه عوام است که انسان شکم را از مفطرات باز دارد ولی روزه خواص روزه جوارح است و روزه خواص‌الخواص روزه قلب است.
حجت الاسلام حسن عرفان

 

حجت‌الاسلام حسن عرفان، استاد اخلاق حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: یکی از ظرفیت‌های اخلاقی در ماه مبارک رمضان توجه به فلسفه روزه است.

وی در ادامه افزود: خداوند روزه را تنها در این ماه واجب کرده و فرموده است«صوم تصحوا» روزه بگیرید تا سالم بمانید و درجای دیگر می‌فرماید«روزه برای تساوی فقیر و غنی است تا اغنیا رنج فقر و گرسنگی را بچشند و بیاد آنها بیفتند».

حجت‌الاسلام عرفان تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن کریم فلسفه روزه‌داری را تقوا و پارسایی بیان کرده و می‌فرمایند: «کتب علیکم صیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون» روزه بر شما واجب شده است همان‌گونه که بر ملت‌های پیشین واجب شده تا شما تقوا پیشه کنید .

وی در ادامه افزود: شاخصه تقوا و مؤلفه روزه امساک است یعنی خودبانی و خودداری از مفطرات و گناهان زیرا وقتی اهل امساک شدیم اهل تقوا نیز خواهیم شد.

استاد اخلاق حوزه اظهار داشت: روزه و امساک قلمروهای گوناگونی دارد یکی از این قلمروها مسائل شکم و دیگری جوارح انسان مانند چشم، گوش، زبان، دست و پا وشهوت است و مورد بعد قلب انسان است حضرت علی(ع) درباره روزه و مراحل آن می‌فرمایند: «صوم القلب خیر من صیام لسان و صوم لسان خیر من صیام بطن » که ما با توجه به این حدیث باید روزه خود را ارتقاء دهیم.

حجت‌الاسلام عرفان خاطر نشان کرد: روزه مراحلی دارد که پایین‌ترین مرحله آن روزه بطن که تعبیر به روزه عوام شده است که انسان شکم را از مفطرات باز دارد ولی روزه خواص روزه جوارح است و روزه خواص‌الخواص روزه قلب است.

وی اضافه کرد: قلب هم روزه و امساک دارد و امساک قلبی از امساک زبانی بالاتر است و امساک و روزه قلب به این است که انسان قلب خود را از حسد، کینه و رذائل اخلاقی پاک و آن را حفظ کند تا این رذائل وارد قلبش نشود.

وی ابراز داشت: انسان می‌تواند با توجه به مراحل روزه به اوج مقامات معنوی و اخلاقی برسد و از روزه بطن که سطحی‌ترین کار است به روزه جوارح و بعد از آن به روزه جوانح که همان نگهداری قلب از رذائل و امیال ناشایست است برساند.

وی با توجه به گرایش مردم به مساجد در ماه مبارک رمضان از مبلغان خواست که از این فرصت گسترده و طلایی استفاده کنند و برای همه گروه‌های سنی برنامه‌های متفاوت داشته باشند تا در پیشگاه خداوند مسؤول نباشند.

حجت‌الاسلام عرفان در توصیه به مبلغان اظهار داشت: مبلغان افزون بر بحث‌هایی که در مساجد دارند در همه نقاط جامعه مردم را به سوی خدا دعوت کرده و تبلیغ را منحصر در مسجد و حسنیه ندانند زیرا یک روحانی موفق می‌تواند با ارتباط شایسته و اخلاق عملی در کوچه و خیابان به تبلیغ دین بپردازد و مردم را شیفته خود کند.

استاد اخلاق حوزه یکی از مهم‌ترین نکات اخلاقی که در این ماه  باید به آن توجه کرد انفاق دانست و گفت: پایین‌ترین مرحله انفاق این است که ما از زیادی مال خود به دیگران ببخشیم و مرحله بعد مواسات است که در این مرحله انسان زندگی و رفاه و ثروتش را با فقرا نصف و تقسیم کند.

وی در ادامه افزود: امام علی (ع) درباره مواسات می‌فرمایند: «احسن الاحسان مواسات الاخوان »بهترین احسان‌ها این است که ما دارایی‌ها و توانایی‌ها و رفاه خود را با محرومان تقسیم کنیم، « لاتعدن سدیدا من لا یواسی به ماله » دوست نیست کسی که ببیند دوستش فقیر است و رفاه و غنای خودش را با او نصف و مساوی نکند.

حجت‌الاسلام عرفان یکی از مسائل مهم و بحران‌زا در جامعه اسلامی را فقر دانست و گفت: فقر را باید در دانشگاه رمضان حل و با انفاق ریشه‌کن کنیم.

وی با اشاره به رفتار امام سجاد (ع) در پایان ماه مبارک رمضان که اقدام به آزادی بردگان می‌کردند تأکید کرد: افراد نسبت به توان خود جهت آزادی زندانیانی که به خطا به زندان افتاده‌اند و یا مدیون هستند اقدام تا خانواده‌های آنها را مسرور کنند.

وی در پایان با اشاره به برکات سحرخیزی در این ماه مبارک گفت: افراد در سحر و نیمه‌های شب با اشک و زاری بر عاقبت‌بخیری، غفران و نجات خود و دیگران دعا کنند./9192/ت302/ن

ارسال نظرات