۰۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۱۳۳۸۷۵
سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره(7)؛

آیت الله موسوی جزایری تبیین کرد؛ جایگاه والای اهل بیت بر اساس آیه مباهله

خبرگزاری رسا ـ آیت الله موسوی جزایری با اشاره به آیه 61 سوره آل عمران به عنوان آیه مباهله، بیان داشت: معنای فصیح مباهله این است که نفرین کنند تا کسانی که برحق هستند باقی بمانند و کسانی که باطل اند از بین بروند.
تفسير زيارت جامعه کبيره توسط آيت الله موسوي جزايري

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، در هفتمین جلسه از سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره که سحرگاه امروز از صدا و سیمای مرکز خوزستان پخش شد، با اشاره به آیه 61 سوره آل عمران ( آیه مباهله ) « فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِین» بیان داشت: معنی فصیح مباهله این است که نفرین کنند تا کسانی که برحق هستند باقی بمانند و کسانی که باطل اند از بین بروند.

آیت الله موسوی جزایری به تفسیر برخی از کلمات آیه مباهله پرداخت و گفت: در این آیه «أَبْنَاءَکُمْ» مراد از امام حسن و امام حسین(ع)، «نِسَاءَکُمْ » حضرت فاطمه زهرا(س) و «أَنْفُسَکُمْ»  امام علی(ع) است که به نفس پیامبر(ص) نسبت داده می شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنانش خاطرنشان ساخت: این کلام خداوند متعال در قرآن کریم به صراحت بر حقانیت اهل بیت پیامبر(ص) تأکید کرده  است؛ ازاین رو  نباید با تعصب گرایی برخی از آیاتی که منصوب به ائمه(ع) هستند را تفسیر کرد.

امام جمعه اهواز با اشاره به آیه « وَ مِنْ ذُرِّیَتهِ داوُدَ وَ سُلَیْمانَ وَ اَیّوبَ وَ یُوسُفَ وَ مُوسی هاروُنَ وَ کَذلِکَ نَجْزِی المُحْسِنِینَ ـ وَ زَکَرِیّا وَ یَحْیی و وَعِیسی وَ اِلْیاسَ کُلّ مِنَ الصّالِحینَ» اظهار داشت: در این آیه خداوند رسما اعلام کرده است که حضرت عیسی از ذریه حضرت ابراهیم(ع) است در حالی که انتساب عیسی به ابراهیم از جانب مادرش مریم بنت عمران است و خداوند او را به عنوان ذریه حضرت ابراهیم معرفی کرده است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به داستانی از جنگ صفین اذعان داشت: در جنگ صفین سپاه معاویه بسیار علیه سپاه امام علی(ع) هجوم آورد و حضرت به فرزندش محمد بن حنفیه فرمود «پرچم و شمشیر را بردار و به سوی سپاه معاویه و دشمن را متفرق کن » محمد طبق فرموده پدرش پرچم و شمشیر را برداشت و به سوی سپاه دشمن تاخت اما نتوانست کاری از پیش ببرد و به سوی سپاه امام علی(ع) برگشت.

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان ادامه داد: وقتی که محمد بن حنفیه برگشت امام علی(ع) پرچم و شمشیر را از او گرفت و به امام حسن(ع) داد و به او فرمود«برو به قلب دشمن، و سپاه معاویه را متفرق و آرایش نظامی آنها را به هم بزن، ایشان هم سوار بر مرکب به سوی سپاه معاویه حمله ور شد و آرایش نظامی آنها را به هم زد و سبب شکست سپاه معاویه شد.

آیت الله موسوی جزایری اضافه کرد: محمد بن حنفیه با دیدن این صحنه ناراحت شد، حضرت علی(ع) به او فرمود «فرزندم محمد؛ تو نباید از کاری که حسن(ع) توانسته انجام بدهد و تو نتوانستی ناراحت بشوی؛ چراکه حسن(ع) فرزند رسول الله است و تو فرزند علی(ع) هستی» این داستان نشان دهنده این است که حسنین(ع) فرزندان رسول الله هستند؛ چراکه مادر آنها حضرت فاطمه زهرا(س) دختر نبی الله است.

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان در بخش دیگری از سخنانش بر اهمیت فرستادن صلوات تأکید کرد و گفت: در شب های جمعه فرشتگانی از آسمان نازل می شوند در حالی که در دست آنان قلم و لوح های زرین است و در بین مردم رفته و فقط ثواب صلوات بر «محمد و آل محمد (ص)» را ثبت می کنند و تا غروب روز جمعه به این عمل خود ادامه می دهند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به حدیثی از پیامبر ارکرم(ص) مبنی بر این که «من صلی علی مرة صلی الله علیه عشرا » ابراز کرد: پیامبر(ص) می فرمایند  «هرکسی بر من یک بار صلوات بفرستد خداوند متعال 10 بار بر او درود خواهد فرستاد».

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان با بیان روایاتی دیگر از پیامبراکرم(ص) بیان داشت: حضرت رسول(ص) در روایتی دیگر می فرمایند«در روز قیامت سه طائفه از دیدن من محروم هستند اول کسانی که عاق والدین پشت سر آنها باشد؛ دوم کسی که سنت و عترت مرا ترک کرده باشد و سوم کسی که در نزد او نام مرا ببرند اما بر من درود و صلواتی نفرستد».

آیت الله موسوی جزایری با اشاره به روایتی دیگر درباره صلوات مبنی بر اینکه «خفیف علی السان و ثقیل علی المیزان» ابراز داشت: صلوات و درود فرستادن بر پیامبر و اهل بیتش(ص) کار بسیاری ساده و پر اجری است که در برخی روایت ها تأکید شده است که بلند صلوات فرستادن سبب از بین رفت نفاق می شود./9461/پ202/س

 

ارسال نظرات