۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۱۳۴۸۰۰
آیت‌الله سیدان:

کافران و معاندان عاقبت به خیر نمی‌شوند

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله سیدان گفت: ‌انسان‌های کافر و معاند، مانع خوبی‌ها و ایجاد کننده شک در دیگران، عاقبت به خیر نمی‌شوند و انسان باید مراقب سرانجام خود باشد، زیرا امتحانات الهی گاهی انسان را به زمین می‌زند.
ايت الله سيدان
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سیدجفعر سیدان از علمای مشهد، ظهر امروز 16 مرداد در سلسله نشست‌های تفسیر قرآن کریم در ماه مبارک رمضان که هر روز بعد از نماز ظهر و عصر در منزل این عالم برگزار می‌شود، به ادامه تفسیر سوره مبارکه قاف پرداخت.
وی گفت: انسان‌های کافر و معاند، مانع خوبی‌ها و ایجاد کننده شک در دیگران، عاقبت به خیر نمی‌شوند و انسان باید مراقب سرانجام خود باشد، زیرا امتحانات الهی گاهی انسان را به زمین می‌زند.
وی افزود: انسان هر روز در معرض آزمایش‌های زیادی از ناحیه پروردگار قرار می‌گیرد که این آزمایش‌ها به سه قسمت مالی، مقامی و جنسی تقسیم می‌شود، بنابراین انسان باید همیشه متوجه حضرت حق بوده و از ذکر «لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم» غافل نباشد زیرا این ذکر موجب دفع شیاطین و جلب ملائکه است و انسان را در پناه الهی نگه می‌دارد.
آیت‌الله سیدان جهنم و خلود در آن را برای آنها که با خدا عناد ورزیده‌اند حتمی دانست و گفت: آنها که با خدا و اولیاء خدا لجاجت کرده‌اند باید عذاب شوند ولی جهنم و عذاب حتمی و خلود در آن برای معاندین است و بقیه کم کم نجات پیدا می‌کنند.
وی تصریح کرد: یکی از مواردی که عرفای اصطلاحی اشتباه کرده‌اند این است که کلمه عذاب را از ماده «عذب» به معنی شیرینی می‌دانند؛ ابن عربی به سازگاری اهل دوزخ با عذاب معتقد است و می‌گوید اصحاب آتش کسانی هستند که با آتش سازش یافته، نه تنها ناراحت نمی‌شوند بلکه لذت هم می‌برند.
وی تأکید کرد: ابن عربی می‌گوید اهل آتش نهایتا به نعمت می‌رسند اما نعمتی در همان آتش، زیرا نهایتا مدت عقاب و عذاب تمام شده و آتش به صورت سرد و سلامت بر آنها درمی‌آید و همین امر نعمت آنها خواهد بود که مرحوم ملاصدرا هم این مطلب را تأیید کرده و از آیات قرآن شاهد آورده است.
آیت‌الله سیدان خاطرنشان کرد: البته ملاصدرا در کتاب «عرشیه» می‌گوید جهنم جای خوبی نیست، اما در ادامه تصریح می‌کند که خلودی هم در کار نیست در حالی که قرآن از کلماتی همچون «نار» و «خلود» و عباراتی مثل «ما هم بخارجین منها» استفاده کرده که جایی برای بحث باقی نمی‌گذارد.
وی تأکید کرد: مطرح بودن انسان‌ها نباید این گمان را به‌وجود بیاورد که هر چه آن‌ها می‌گویند درست است، همچنین مشهور بودن شخصیت‌های بزرگ نباید سد راه انجام تحقیق باشد.
وی افزود: در کتاب «الدرر النبویه فی نقد آراء الفلسفیه» یک آیه بر رد این تفکر آمده که به این مضمون است: «آنان که کافر هستند، اگر مالک همه آنچه در زمین است و دوبرابر آن باشند تا آن را خراج بدهند تا از عذاب نجات پیدا کنند، پذیرفته نمی‌شود و برای آنها عذاب دردناکی است».
آیت‌الله سیدان توضیح داد: اگر عذاب، از کلمه عذب به معنی شیرینی باشد و نتیجه آن نیز نعمت و نعیم باشد، لزومی ندارد که کفار، اموالی به اندازه زمین و دوبرابر آن را به عنوان «فدیه» بدهند تا از آن نجات پیدا کنند، همچنان که در آیه شریفه آمده است و در جای دیگر نیز می‌فرماید: «ای مؤمنین نگه دارید خودتان و خانواده تان را از آتشی که هیزم آن، انسان‌ها و سنگ‌ها هستند و آماده شده است برای کافرین، آتشی که حتی کم آن، زیاد است»
وی در پایان گفت: هر کس در هر حدی از بدی و حتی شرک باشد، می‌تواند توبه کند اما اگر با شرک بمیرد دیگر نمی‌توان برای او کاری کرد، البته خداوند آنقدر مهربان است که با صدا زدن جواب انسان را می‌دهد و حتی اگر حق الناسی هم به گردن انسان باشد و واقعا نتواند ادا کند، جبران می‌کند./932/پ202/ج
ارسال نظرات