۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۸۲۹
حجت الاسلام فرحزاد:

عبادت منهای اخلاق و ولایت نجات بخش آدمی نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به این که توبه فرد بداخلاق پذیرفته نمی‌شود، اظهار داشت: خوش اخلاقی گناهان را ذوب می کند و آدم خوش اخلاق ثواب عبادات را می برد حتی اگر آنها را انجام نداده باشد. از سوی دیگر عبادتی که در اخلاق فرد موثر نباشد عادت است.
حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد، استاد حوزه علمیه در برنامه سمت خدا با اشاره به به این که غضب کلید تمام بدی‌ها و حسن خلق سر چشمه تمام خوبی هاست، گفت: گاهی یک خانواده با وجود داشتن تمام امکانات، بد اخلاقند و بر عکس دیده شده خانواده‌هایی که با حداقل امکانات با هم خوش اخلاقند پس مادیات را نمی توان معیاری برزای خوش اخلاقی دانست.


وی ادامه داد: زمانی که خدا به موسی و هارون امر کرد به سراغ فرعون بروند، فرمود به سوی او برو و با او نرم سخن بگو، چرا که خیلی از افراد با اخلاق خوش عوض می شوند.


نویسنده کتاب محبت و رحمت اظهار داشت: در روایات فراوانی غضب و عصبانیت مذمت شده است از این رو انسان بداخلاق و عصبانی باید توجه داشته باشد که خودش را به عذاب می اندازد. حضرت امیر(ع) می فرماید آدم تندخو در اولین قدم خودش در عذاب است در قدم بعدی باعث اذیت دیگران می‌شود.


وی با اشاره به این که غضب و عصبانیت برای همه اعضای بدن ضرر دارد، ادامه داد: می‌گویند در حال عصبانیت به نوزاد شیر ندهید. حضرت امیر(ع) می فرمایند: در حالت غضب تربیت نکنید، چون نتیجه عکس دارد، برای تربیت باید درون مربی آرام باشد.


این پژوهشگر دینی با بیان این که غضب برای دین و آخرت هم ضرر دارد و آنها را پایمال می کند، اظهار داشت: غضب برای آبرو و دنیای ما هم ضرر دارد مثلا همه به دنبال کاسب خوش برخورد هستند بنابراین اخلاق خوش در روزی فرد تاثیر دارد و رزقش را زیاد می‌کند.


وی با اشاره به این که توبه فرد بداخلاق پذیرفته نمی‌شود، اظهار داشت: خوش اخلاقی گناهان را ذوب می کند و آدم خوش اخلاق ثواب عبادات را می برد حتی اگر آنها را انجام نداده باشد. امام صادق(ع) می‌فرماید: گناه بد اخلاق بخشیده نمی شود و ثوابی برای او حساب نمی شود.


این مبلغ حوزه علمیه ادامه داد: عبادت منهای اخلاق و عبادت منهای ولایت آدم را نجات نمی دهد، بد اخلاق اگر در اوج عبادت هم باشد بد اخلاقی سبب سقوط او می شود. عبادت باید اخلاق را بسازد، عبادتی که در اخلاق فرد موثر نباشد عادت است. در روایت دیگری داریم اگر عمل شما مانند عسل باشد که هیچگاه فاسد نمی شود بداخلاقی همانند مشتی خاک در آن، فاسدش می سازد.


وی افزود: نماز و روزه وقتی ارزشمند است که فرد اخلاق خوش داشته باشد، پیامبر(ص) می فرمایند: من نیامدم مگر برا ی تمام کردن کرامت های اخلاقی. خوش اخلاقی و سخاوت، کفر را از بین می‌برد و بداخلاقی و خساست ایمان را می زداید.


حجت الاسلام فرحزاد در پاسخ به این سوال که آیا خوش اخلاقی از عبادت کفایت می‌کنند، گفت: بهترین خوش اخلاقی این است که فرد شکرگزار نعمت های خدا باشد. کسی که عبادت نمی‌کند نسبت به خدا بد اخلاق است و این بدترین بداخلاقی است، باید ابتدا خدا از انسان راضی باشد، ناسپاسی و ناشکری از مصادیق بد اخلاقی نسبت به خدا است و بخش اعظمی از خوش اخلاقی مربوط به اجرای فرامین الهی است./916/پ202/ع
 

ارسال نظرات