۱۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۱۳۷۵۱۴
مدیر مدرسه علمیه عالی نواب:

تفکر نخبگان ایرانی و گفتمان جوانان حزب اللهی به شکل گیری هندسه جدید بین المللی کمک می کند

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه عالی نواب اظهار داشت: ارزش مدار شدن دیپلماسی بین المللی، یاری نخبگان ایرانی و گفتمان جوانان حزب اللهی سه ظرفیت اصلی در به وجود آمدن هندسه جدید بین المللی است.
حجت‌الاسلام حجت گنابادي نژاد مدير كل اوقاف خراسان رضوي

 

انقلاب اسلامی سیر تکوینی و تکاملی خود را از ابتدای نهضت آغاز کرده و آرمانی را تحت ارزش های اسلامی و مجموع آموزه های دینی و معارفی برگرفته از معارف نجات بخش ائمه اطهار(ع) برای بشریت تعقیب نموده است و امروز بعد از گذشت 33 سال از پیروزی انقلاب به افتخارات بزرگی در سطح داخلی، منطقه ای و بین المللی رسیده است، یکی از این افتخارات برگزاری نشست غیر متعهدها با حضور سران بیش از 120 کشور دنیا است و ایران اسلامی با برگزاری موفق این اجلاس توانست نقشی حساس در پیچ تاریخی جهان را بر عهده گرفته و هدایت و راهنمایی کند.

 

رهبر معظم انقلاب در تحلیل خود از وضعیت کنونی جهان در این پیچ تاریخی بیان می کنند « شرائط گیتى حساس و جهان در حال گذار از یک پیچ تاریخىِ بسیار مهم است. انتظار می رود که نظمى نوین در حال تولد یافتن باشد. مجموعه‌ى غیرمتعهدها حدود دو سوم اعضاء جامعه‌ى جهانى را در خود جاى داده است و می تواند در شکل‌دهى آینده نقشى بزرگ ایفاء کند. تشکیل این اجلاس بزرگ در تهران نیز خود حادثه‌اى پرمعنا است که باید در محاسبات به کار آید. ما اعضاء این جنبش با هم‌افزائى امکانات و ظرفیتهاى گسترده‌ى خود می توانیم براى نجات جهان از ناامنى و جنگ و سلطه‌گرى، نقشى تاریخى و ماندگار بیافرینیم».

 

آنچه در ذیل می خوانید گفت وگویی خواندنی با حجت الاسلام و المسلمین حجت گنابادی نژاد، مشاور استاندار خراسان رضوی در امور روحانیت و مدیر مدرسه علمیه عالی نواب، برای تشریح صحیح هرچه بیشتر سخنان مقام معظم رهبری است.

 

رسا ـ به نظر شما مهم ترین عامل تفرقه انگیز و جدا کننده ملت های گذشته چه بوده است و این که مقام معظم رهبری فرمودند «پیمانه صبر و تحمل ملت‌ها از هندسه غلط بین المللی لبریز شده است» به واسطه این سخن سردمداران حکومت ها را به چه امری متوجه ساختند؟

 

بدون تردید ما امروز در جهان با چالش هایی مواجه هستیم که یکی از آن ها، چالش های بین دولت ها و مردم و حاکمان و سیاست مداران است که برخی از این چالش ها را در موضوع های بیداری اسلامی در منطقه و جنبش وال استریت در غرب ملاحظه کرده ایم. بی شک  این چالش در عرصه های مختلف و گسترده همانطور که امام(ره) پیش بینی می کردند و مقام معظم رهبری نیز در قالب گفت و گو ها، ملاقات ها، نشست ها، پیام ها و سخنرانی های این هشدار و این تذکر را به جهانیان و سردمداران دولت های مختلف می دادند، ناشی از فاصله حق و باطل، حق طلبی و حق گویی که در بین امت های مختلف و ادیان و مذاهب گوناگون روز به روز توسعه پیدا کرده، ایجاد  شده است.

 

بنابراین بنده براین باورم این فرمایش مقام معظم رهبری که می فرمایند«پیمانه صبر و تحمل ملت‌ها از هندسه غلط بین المللی لبریز شده است»، راه نجات و یک راهنمایی اثر بخش و هدایت بخشی است که ایشان در مقابل سران حکومت و ملت های مختلف طرح داشتند تا بتوانند آن ها را در حوزه خدمتگذاری و امانت داری جان، مال و ناموس مردمی که در بلاد مختلف تحت حکومت آن ها هستند را نجات دهند.

 

رسا ـ نسخه هایی که تاکنون از سوی نهادهای بین المللی بر بشریت تحمیل می شده است از چه ویژگی هایی برخوردار بودند و رهبر انقلاب راه برون رفت از این چالش‌های ضد بشری را چگونه ترسیم کردند؟

 

نسخه هایی که صرفا به واسطه ترفندهای سیاسمتداران با حقه، تزویر، هزینه ها و پول های هنگفت اقتصادی برخی از سطوح مردم را در بعضی از موضوعات با استفاده از شیطنت ها و ویژگی ابزارهای رسانه ای و غیره ترمیم می کرد قطعا نمی توانست پاسخ حقیقی را به مردم دهد، از این رو آن چیزی که قطعیت داشت این بود که این چالش ها ادامه پیدا خواهد کرد، بنابراین نسخه ای لازم بود که راه برون رفت از این چالش ها را ترسیم کرده و همچنین نسخه ای حقیقی و ارزشی باشد.

 

بنده بر این باورم طرحی که از سوی مقام مظعم رهبری در اجلاس سران نم ارائه شد که «پیوند مستحکم و منطقى و همه‌جانبه‌ى کشورهاى عضو جنبش عدم تعهد می تواند در یافتن و پیمودن راه علاج، تأثیرات عمیقى بر جاى بگذارد»  یک کلید و راه نجات بخش است و می تواند بسیاری از حکومت ها و ملت ها را از تقابل هایی که امروز در آن درگیر هستند و در آینده بیشتر خواهد شد، نجات دهد.

 

رسا ـ برای اصلاح ساختار هندسه مجامع بین المللی چه راهکاری را پیشنهاد می‌فرمائید ، و بفرمایید جنبش عدم تعهد چطور می‌تواند نقش خود را در این راستا ایفا کند؟

 

اگر به بیاناتی که رهبر معظم انقلاب در چند سال قبل در سازمان کنفرانس اسلامی در تهران بیان کردند مراجعه کنیم، ملاحظه خواهیم کرد که ایشان در آن جا نیز این تذکر را داشتند و در نوبت های دیگری نیز نسبت به ناقص بودن و ناکافی بودن ظرفیت هایی که مجامع بین المللی از جمله شورای امنیت دارد به طور صریح موضع خود را اعلام کردند.

 

لذا ما باید بررسی کنیم که برای تحقق این سخنان چه اقداماتی را می توان انجام داد! ظرفیتی که فرا روی ما قرار دارد، به عقیده بنده سه ظرفیت است، نخست ظرفیت رسمی و سیاسی است که باید دستگاه دیپلماسی ما در فعالیت هایش چه به لحاظ گفتمانی، چه به لحاظ عمکردی و چه به لحاظ مدیریتی برای این که بتواند بر مدار این ارزش ها و اولویت ها نقش آفرینی کند، تجدید نظر و بازخوانی داشته باشد.

 

حوزه دوم، نخبگان علمی ما اعم از اندیشمندان حوزه های علمیه و اعم از نخبگان دانشگاهی بوده و مخاطب و مسؤول اولویت و محوریت مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری هستند؛ به نظر می رسد برای این که چالش های موجود در دنیا و نارسایی های موجود در مجامع بین المللی مثل شورای امنیت را بتوانیم به یک موضوع فراگیر و به یک زبان جهانی تبدیل کرده و نسبت به اصلاح آن اقدام کنیم باید همه ظرفیت های علمی خود را فعال کنیم.

 

اندیشمندان حوزه های مباحث علوم انسانی و حوزه های مدیریتی، فنی، هنری، رسانه ها، علوم اسلامی و متفکران و فیلسوفان ما باید یک حرکتی را در حوزه نخبگان به وجود بیاورند و با رصد آسیب ها راهکارها و نسخه های شفابخش را طرح کنند، به عبارتی ما یک نقش آفرینی از سوی نخبگان در این زمینه داشته باشیم.

 

حقیقت امر این است که ما نمی توانیم طیف گسترده ای از نخبگان چه در حوزه های علمیه و چه در دانشگاه های داخل و خارج کشور به عنوان گروهای مرجع بشریت و جوامع به ویژه جوامع اسلامی داشته باشیم اما در چنین موضوعاتی که امروز در جهان بشریت در حال رخ دادن است نقش آفرینی، راهنمایی و دستگیری از بشریت غرق شده در چالش‌ها نداشته باشیم.

 

رسا ـ به نظر شما چه الگوها و منابعی به دستگیری و راهنمایی بشر امروز کمک می کند؟

 

به عقیده بنده بهترین الگو و اسوه مکتب امام(ره) و سیره ای که مقام معظم رهبری در دو دهه با عنوان یک عالم دینی، فرزانه و نخبه مذهبی، علمی و فرهنگی و سیاسی در موضوعات مختلف در سطح جهانی داشتند، است؛ و این نیز می تواند الگویی برای بسیاری از نخبگانی که در عرصه های مختلف مشغول فعالیت اند باشد.

 

رسا ـ ضمن بیان حوزه و ظرفیت سوم تحلیل شما از سخنان رهبری، برای مخاطبان ما بیان کنید که مهم‌ترین شاخصه های سخنرانی مقام معظم رهبری در اجلاس سران نم چه بود؟

 

مقام معظم رهبری در سخنان‌شان استدلال و منطقی بدون کوچک ترین خدشه و نقطه ضعف را توانستند با یک بیان حکیمانه، برهان و استدلال خلل نا پذیر به همه آحاد و به ویژه سیاست مداران و نخبگان از تریبون های متعدد جهانی منتقل کنند.

 

اما به عقیده بنده یکی از ظرفیت هایی که فرا روی ما قرار دارد به عنوان ظرفیت سوم متوجه آحاد مردم به ویژه نسل جوان می شود. بنده تأکید می کنم که ما باید به دنبال این باشیم که چالش هایی مثل شورای امنیت که توسط مقام معظم رهبری از یک تریبون جهانی و بین المللی در حضور بیش از 50 کشور جهان طرح شد را به عنوان تکلیف بپذیریم و عمل کنیم.

 

اگر ما در گذشته موفقیت هایی در فرصت هایی همانند هشت سال دفاع مقدس و یا صحنه های برخی از مبارزات قبل از پیروزی انقلاب داشتیم و اگر امروز در عرصه هایی مثل انرژی هسته ای به این دستاوردهای عظیم رسیده ایم به واسطه حضور و فعالیت برخی جوانان ولایت پذیر بود؛ عده ای که همیشه اولویت ها و تکالیفی که ولی فقیه برای آن ها تعیین و ابلاغ می کرد را رصد کرده و تکلیف مدار بودند و این وظایف را شناسایی نموده و انجام وظیفه می کردند. امروز باید این را ما بپذیریم که چنین موضوعاتی در سطح بین الملل در استمرار آن تکالیف است و جونان حزب اللهی در داخل و خارج کشور باید در چنین موضوعاتی نقش آفرینی کنند، بدین نحو که ما باید شاهد شکل گیری گفتمانی جهانی بین همه جوانان حزب اللهی در منطقه، در بین جهان اسلام و جهان بشریت باشیم.

 

شورای امنیت به عنوان نهادی چالش زا برای امروز جامعه بشری است در حالی که این نهاد می تواند به یک فرصت بین المللی برای جهانیان تبدیل شود. امروز شورای امنیت به محلی برای تضییع حقوق اولیه همه انسان ها در سراسر جهان تبدیل شده است و ما باید گفتمان جوانان حزب اللهی را به یک گفتمان فراگیر جهانی تبدیل کنیم و تا مادامی که جوانان پای این عرصه نیایند و ما این مباحث را بخواهیم صرفا از تریبون های روزنامه ها، جراید و سیاست مداران تحقق و پیگیری کنیم به نظر می رسد که نمی توانیم توفیق قابل توجهی داشته باشیم.

رسا ـ با تشکر از اینکه در گفت و گوی ما شرکت کردید.

/968/گ402/ر

ارسال نظرات