۱۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۱۳۷۸۰۳
آیت الله کعبی مطرح کرد؛

خبرگزاری رسا رسانه پیشتاز در عرصه تبلیغ دینی/الزامات و اقتضائات رسانه دینی

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که یکی از افق‌های رسانه دینی باید این باشد که حصار و سانسور خبری رسانه های استکباری و غربی را بشکند، از خبرگزاری رسا به عنوان یک رسانه پیشتاز در عرصه تبلیغ دینی یاد کرد.
آغاز به کار دفتر جديد خبرگزاري رسا در مشهد مقدس آغاز به کار دفتر جديد خبرگزاري رسا در مشهد مقدس آغاز به کار دفتر جديد خبرگزاري رسا در مشهد مقدس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مراسم آغاز به کار دفتر جدید خبرگزاری رسا در مشهد که شامگاه پنجشنبه در محل دفتر این خبرگزاری برگزار شد، گفت: در عصر حاضر در حوزه های علمیه به تولید بسیار پرداخته ایم، اما نسبت به توزیع کم توجه بوده ایم؛ به عنوان مثال تعداد مؤلفان، محققان، پژوهشگران و کتاب ها بسیار است اما کتاب شناس اندک است؛ بنابراین تولید پیام، فرآورده کردن پیام، مدیریت پیام و توزیع صحیح پیام مهم است و رسانه و عصر دیجیتال باید به عرصه دعوت به خدا و تبیین معارف حقیقی الهی تبدیل و به عنوان عرصه‌ ای مقدس فعالیت کند و حوزه و روحانیت نیز باید بر روی آن سرمایه گذاری خاص کنند و اگر این گونه نشود حوزه ها از زمان عقب می مانند و رقیبان در عرصه ملل و مقابله با پیام دین از ما جلو می زنند.

وی خاطرنشان کرد: باید در کنار تبلیغ سنتی به همه عرصه های تبلیغ ورود پیدا کرد و یکی از عرصه های مؤثر تبلیغ و انتقال پیام دین انتقال پیام به زبان رسانه است و اگر ما رسالت دین را بعد از تبیین و شناخت بخواهیم منتقل کنیم به جهت این که امروز رسانه به شتاب تحولات تأثیر گذاری اش در سطح اسلام با اعصار گذشته قابل قیاس نیست، لازم است فرآیندی طی شود که پیام به جان مخاطب بنشیند.

وی افزود: مرحله اول تولید پیام دینی، تولید کار حوزه های علمیه، مجتهدان و دین شناسان است و ما از عصر غیبت تا به امروز این محتوای غنی دینی را در گنجینه های گران سنگ معارف حوزوی نشأت گرفته از مذهب اهل بیت فراوان داشته ایم، اما مرحله دوم پالایش این تولیدات دینی به زبان مخاطبان، بر اساس نیاز ها و متناسب با مقتضیات روز است و یکی از جاهایی که می توان آن را پالایش کرد رسانه است و رسانه دینی می تواند نقش پالایش پیام دینی تولید شده را داشته باشد.

آیت الله کعبی از زبان رسانه به عنوان زبانی واسط یاد کرد و با بیان این که ما نباید از این ظرفیت غافل شویم، تصریح کرد: مرحله سوم مدیریت پیام دینی است؛ یعنی لازم است که یک دیده بان و یا کارشناسی بر نحوه ارسال پیام دینی مدیریت کند، مرحله چهارم توزیع پیام دینی است که از لحاظ کمی و کیفی برای ارسال به دست مخاطب مهم است.

وی با تأکید بر این که باید برای رسانه دینی متخصص تربیت کرد و دوره های متعددی کارشناسی تخصصی برای این کار گذاشت، اظهار داشت: امروز باید در بحث تبلیغ، رشته های تبلیغی ایجاد و تولید کرد، زیرا تبلیغ این طور نیست که ما فقط دنبال منبری های حرفه ای بگردیم؛ منبر حرفه ای گذشته باید در رشته های مختلف تبلیغ گسترده شود، در حالی که منبرهای سنتی هم باید باقی بماند؛ لذا باید بازوان رسانه از منبر سنتی، متناسب با شرایط استفاده کند.

وی افزود: التزام به اخلاق اسلامی شامل تقوا، صداقت و اخلاص باید در رسانه نمود داشته باشد.

امروز جوانان طلبه در عرصه رسانه و خبرگزاری خوش درخشیدند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که ما امروز به افرادی جهادی، اخلاقی و ارزشی برای حضور در رسانه نیازمندیم که کار در رسانه را جهاد تلقی کنند، ابراز داشت: جوانان طلبه در این دهه به شکل خودجوش در عرصه رسانه و خبرگزاری خوش درخشیدند و خبرگزاری های مناسبی به وجود آمد و یکی از این خبرگزاری های پیشتاز در عرصه تبلیغ دینی با زبان رسانه ای خبرگزاری رسا است.

وی متذکر شد: خبرگزاری های مربوط به حوزه نقش انتقال پیام روحانیت با زبان گویای دین را بر عهده دارند. امروز به برکت انقلاب اسلامی ظرفیت اجتماعی، سیاسی و دینی روحانیت در عرصه تئوری، عرصه تأثیرگذاری ارزشی و رفتاری در سطح جامعه بسیار بالا است و اگر ما بخواهیم به شکل آماری اندازه گیری کنیم، هزار برابر قبل انقلاب است و حتی با زمان تولد اسلام این ظرفیت قابل مقایسه نیست.

آیت الله کعبی با اشاره به این که انقلاب اسلامی ظرفیتی به برکت ولایت فقیه ایجاد کرده است، گفت: امام و رهبری ظرفیت اجتماعی، فرهنگی و مردمی روحانیت را برای گسترش فرهنگ اهل بیت در سطح جهان بالا بردند و این مهم باید تبیین شود.

وی با بیان این که مقام معظم رهبری همزمان چند نقش بزرگ را ایفا می کنند، تشریح کرد: مدیر ارشد نظام مقدس جمهوری اسلامی، رهبری انقلاب و گفتمان انقلاب اسلامی برای دوستداران اندیشه امام در سطح جهان(شناخت راه و خط و سیره امام از طریق بیان و عمل رهبری)، متفکر اسلامی(نظریه پردازی که حقایق اسلام ناب محمدی را تبیین می کند یا گفتمان تولید می کند) و رهبر بیداری اسلامی از نقش های حضرت آیت الله خامنه ای است.

این نماینده مجلس خبرگان رهبری تولید فکر  را از ویژگی های ذاتی رهبری برای اجرا در عرصه میدانی دانست و توضیح داد: همان گونه که شهید مطهری، شهید صدر، بهشتی و متفکران معاصر انقلابی را به عنوان اسلام شناس می دانیم، رهبری در عرصه اسلام شناسی در اوج و درجه والایی هستند و این نقش را به نحو احسن ایفا می کنند.

برگزاری جنبش غیر متعهدها در ایران رسانه های استکباری را شکست داد

وی با طرح این پرسش که امروز رسانه های استکباری مثل سی ان ان و یا شبکه های منطقه ای معروف چقدر از رهبری و امام می گویند، پاسخ داد: هیچ سخنی از ایشان را نمی گویند و اگر بگویند بالعکس می گویند. انقلاب اسلامی از لحاظ پیام مورد هجمه رسانه های جهانی قرار گرفته است. البته برگزاری جنبش غیر متعهدها در ایران رسانه های استکباری را شکست داد و پیام معنویت انقلاب اسلامی و اندیشه دینی را توسط مقام معظم رهبری جهانی کرد.

آیت الله کعبی افزود: یکی از افق‌های رسانه باید این باشد که حصار و سانسور خبری رسانه های استکباری و غربی را بشکند؛ ضمن این که مصرف داخلی داشته باشد.

وی با یادآوری این که ظرفیت روحانیت در تئوری و عمل به انقلاب اسلامی و اندیشه های امام و رهبری بالا رفته است به شکلی که این عصر به عصر انقلاب اسلامی و اهل بیت مبدل شده است، اظهار داشت: انقلاب شکوهمند اسلامی ایران نام اهل بیت را در جهان زنده کرد و اگر این نبود ما در انزوا بودیم؛ این که برخی از ملت و فرقه ها به تکاپو می افتند به جهت این است که قدرت معارف اهل بیت در سطح جهان بسیار بالا رفته است.

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: گفتمان اهل بیت، گفتمان معنویت، عدالت، رحمت و رأفت، خانواده محوری و اصالت های خانوادگی، توجه و توزان بین دنیا و آخرت، تجمیع دین و زندگی و پیام است؛ امروز بشریت به دنبال هویت هستند و معارف اهل بیت برای آنان عزت بخش و روحبخش است.

امروز پیام نظام اسلامی به حیات خلوت آمریکا رسیده است

وی با تذکر این نکته که امروز پیام نظام اسلامی به حیات خلوت آمریکا رسیده است، گفت: یکی از عرصه های تحول در حوزه های علمیه شناخت اقتضائات روابط بین الملل و تربیت نیرو متناسب با آن اقتضائات است و رسانه هم می تواند تأثیرگذار باشد، امروز فرصت بزرگی برای تشیع در جهان ایجاد شده و جهان استکباری و وهابیت به انفعال کشیده شده اند و اگر از این فرصت ها به درستی استفاده نکینم، نعمت های بسیاری را از دست دادیم و دچار کفران نعمت شده ایم.

آیت الله کعبی با اشاره به این که خراسان رضوی دارای یک ظرفیت جهانی است و مرکز ایران اسلامی است، بیان کرد: مشهدالرضا(ع) خاستگاه همه محبان اهل بیت در سطح جهان است و ظرفیت بین المللی بسیار بالایی دارد و جای خالی خبرگزاری های فعال حوزوی برای به روز کردن این ظرفیت وجود داشت؛ از این رو فعالیت خبرگزاری رسا می تواند در این زمینه در بروز کردن ظرفیت های حرم مطهر و رساندن پیام اهل بیت کمک کند.

وی در پایان گفت: خبرگزاری حوزوی نباید دنبال جریان خبری باشد و ژورنالیستی شود ،بلکه باید اهداف را بازخوانی کند و اگر اشتباهی کند در قیامت مسؤول است./968/پ201/ج

ارسال نظرات