کمکاری از مصادیق بارز کسب مال حرام است
حجتالاسلام مسعود عالی، مدیر مرکز جامع علوم اسلامی با اشاره به اثرات مال حرام در زندگی افراد در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به بررسی مصادیق مال حرام پرداخت و گفت: مال و ثروتی که از کانال حق و واسطه فیض خدا یعنی اهلبیت(ع) به دست نیاید بلکه از دست شیطان گرفته شود لقمه حرام است.
وی افزود: مال حرام افزونبر کسب حرام به غصب حرام نیز گفته میشود مانند نپرداختن خمس و زکات که مال غصب شده به حساب میآید.
این نویسنده و پژوهشگر حوزوی در ادامه کمکاری در محیط کار را از مصادیق بارز کسب مال حرام عنوان کرد و ابراز داشت:کسب مال حرام تنها به دزدی، خوردن مال یتیم، ربا، کمفروشی و گرانفروشی اطلاق نمیشود.
وی تاکید کرد: اگر کسی در محیط کار خود با توجه به حقوقی که دریافت میکند، فعالیت نداشته باشد در جهت کسب مال حرام قدم برداشته است.
حجتالاسلام عالی مستجاب نشدن دعا را از اثرات مال حرام در زندگی افراد دانست و خاطرنشان کرد: از این نظر که لقمه حرام از دست شیطان گرفته میشود جز تاریکی و ظلمت قلب و مستجاب نشدن دعا اثری نخواهد داشت.
وی یادآور شد: در روایت آمده شخصی از معصوم(ع) پرسید با چه کاری دعا مستجاب میشود ایشان پاسخ داد «کسب وکار خود را طاهر کنید تا دعایتان مستجاب شود».
این مشاور حوزوی به بررسی رابطه مال حرام و سقوط انسان از قله معنویت پرداخت و گفت: مال حرام مانند سوخت نامناسب هواپیما، افزونبر این که افراد را به بالا نمیبرد بلکه سبب سقوط آ نان نیز میشود.
وی اضافه کرد: لقمه حرام سبب بی برکتی مال، از بین رفتن حال مناجات و پوکی و بیریشه شدن فرزندان میشود.
حجتالاسلام عالی در ادامه سخنان خود به بررسی برکات دوری از مال حرام پرداخت و گفت: زیاد شدن ثروت، پاکی و نورانیت قلب، رشد معنوی و روحی فرد، سلامتی فرزندان و سالم شدن جامعه از برکات دوری از مال حرام است.
مدیر مرکز جامع علوم اسلامی والدین را مهمترین الگو برای فرزندان در کسب لقمه حرام و حلال دانسته و از بیتوجهی برخی والدین ابراز تأسف کرد و گفت: هر قدر خانوادهها در جهت کسب و کار دقت داشته و حساسیت نشان دهند خود به خود در فرزندان اثر دارد.
وی ادامه داد: به تعبیر مرحوم شاه آبادی «طبیعت انسان مانند دزد، خوبی و بدی را از همنشین خود می گیرد»، اگر پدر و مادر در کسب و کار بیقید باشند فرزندان نیز بیتوجه میشوند.
حجتالاسلام عالی در پایان جبران حقوق دیگران را سبب پاکی مال از حرام دانست و گفت: توبه تنها استغفر الله گفتن نیست بلکه فرد باید در صدد جبران حق خدا و مردم باشد و اگر به فرد یا افرادی که حقوق آنان را ضایع کرده است دسترسی ندارد، رد مظالم کند./993/ت302/ن