۲۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۶
کد خبر: ۱۳۹۰۵۷

گزارشی از فعالیت‌ مرکز فقهی ائمه اطهار در مشهد

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار واحد مشهد، تمرکز این مرکز را بر دروس اصول و فقه دانست و گفت: چهار کلاس رسائل، چهار مکاسب، دو کفایه و پنج مباحثه درس خارج، هر کدام روزانه دو ساعت در این مرکز برگزار می‌شود.
مرکز فقهي ائمه اطهار
حجت‌الاسلام محمدحسین رجایی خراسانی، مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار واحد مشهد و عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در خصوص فعالیت‌های این مرکز، گفت: مرکز فقهی ائمه اطهار، مرکزی شناخته شده در حوزه علمیه کشور است.
وی افزود: ابتدای هر سال تحصیلی، گزینش ابتدایی این مرکز برای جایگزینی افراد فارغ‌التحصیل شده از سال قبل، انجام می‌شود که طبق توافق با مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، زمانی برای آزمون ورودی این مرکز اعلام می‌شود.
وی در خصوص آزمون امسال این مرکز گفت: امسال 200 نفر از فراخوان این مرکز استقبال کردند که از از میان نخبگان و کسانی که نمره لازم را در آزمون آوردند، 18 نفر متناسب با نیاز مدرسه و محدودیت پذیرش، ثبت نام شدند.
مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار، عمده کار این مرکز را روی دروس اصول و فقه دانست و گفت: چهار کلاس رسائل، چهار مکاسب، دو کفایه و پنج مباحثه درس خارج، هر کدام روزانه دو ساعت در این مرکز برگزار می‌شود.
وی افزود: ساعت حضور طلاب در سال تحصیلی جاری بیشتر شده است و از ساعت 7 صبح تا یک بعدازظهر باید یکسره در مرکز حضور داشته باشند که حضور و غیاب آنان به صورت جدی انجام می‌شود.
وی هر درس خوانده شده در این مرکز را دارای سه استاد اعلام کرد و گفت: استاد اصلی هر درس وظیفه تدریس آن درس را دارد که بیشتر از استادان جوان، پرکار و شاداب استفاده می‌شود و استادان مسن‌تر به تدریج حذف می‌شوند.
این عضو اتاق فکر تبلیغ استان ادامه داد: استاد بعدی استاد ناظر است که در جمع طلبه‌ها حضور دارد، بحث‌های آنان را نظارت می‌کند، آنها را به چالش می‌کشاند و سؤال و جواب مطرح می‌شود تا از صحبت‌های متفرقه جلوگیری شده و وقت کلاس گرفته نشود.
وی افزود: بسیاری از استادان ناظر، کسانی هستند که در همین مرکز طلبه بوده‌اند و به عنوان استاد در مراکز دیگر تدریس می‌کنند، استادان اصلی نیز از استادان شناخته شده و فعالی هستند که خود شاگردان، اصرار به حضورشان دارند.
وی خاطرنشان کرد: امسال افزون بر دو استاد ذکر شده، استاد حاشیه نیز انتخاب شده است که شرح‌های متفرقه‌ای که بر کتاب درس مربوطه نوشته شده را جمع‌آوری می‌کند تا طلاب آنها را به صورت جزوه درآورند.
حجت‌الاسلام رجایی خراسانی توضیح داد: طلاب این مرکز باید برای دروس رسائل و کفایه جزوه تدوین کنند و علاوه بر آن باید نظر خود را نیز ذکر کنند؛ به این صورت که با کمک استاد حاشیه، شرح‌های مختلف بحث مربوطه را بررسی کرده و پس از تفکر بر روی نظرات مختلف بزرگان قدیم و معاصر، نظر خود را می‌آورند.
وی هدف عمده این طرح را بررسی اقوال موجود در یک مسأله از سوی طلبه دانست و گفت: جزوات تهیه شده توسط طلاب بسیار دقیق بوده و حتی برای صحیح نوشتن، تایپ شدن یا عربی بودن نمره دارند.
وی با تأکید بر این‌که طلبه با سه بار خواندن و بررسی یک درس، کاملا به آن مسلط می‌شود، گفت: طلبه‌های سال‌های گذشته از نظر علمی در سطح خوبی هستند که در امتحانات کتبی و شفاهی که توسط هیأت قمی، بدون تعیین وقت قبلی انجام می‌شود، نمره قبولی می‌آورند.
مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار واحد مشهد در ادامه به برنامه‌های جنبی این مرکز اشاره کرد و گفت: دروس جنبی که مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برای هر پایه تحصیلی قرار داده مثل تفسیر و فلسفه، دروس جنبی الزامی این مرکز است.
وی افزود: اضافه بر دروس جنبی الزامی، دروسی مثل قواعد فقهیه و رجال نیز از سال‌های اول تأسیس این مرکز خوانده می‌شده و امسال نیز پنج‌شنبه‌ها برگزار می‌شود، همچنین به صورت متفرقه در روزهای پنج‌شنبه از بزرگان و مدرسین حوزه علمیه مشهد دعوت می‌شود تا درس اخلاق بگویند.
وی همچنین به امکانات این مرکز تحصیلی اشاره کرد و گفت: این مرکز از زمان مرحوم آیت‌ الله فاضل لنکرانی تاکنون که پسر ایشان مسؤولیت آن را بر عهده دارد، کمک‌هزینه تحصیلی به طلاب پرداخته می‌کرده که امسال مبلغ آن را افزایش داده است.
این عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی، تصریح کرد: کتابخانه مجهزی در قسمت زیرزمین این مجموعه موجود است که انواع کتاب‌های مورد نیاز طلاب در آن موجود بوده و بانک سی‌دی آن نیز مجهز و تکمیل است و در آینده نزدیک در اختیار عموم طلاب حوزه‌های علمیه قرار خواهد گرفت.
وی کتب موجود در این کتابخانه را در زمینه‌های مختلف تفسیر، تاریخ، رجال و متفرقه اعلام کرد و گفت: امسال ده میلیون تومان کتاب به کتابخانه اضافه شده که شامل کتاب‌های شرح دروس مختلفی است که طلاب به آن احتیاج دارند و در حوزه کم بوده است.
وی افزود: مسؤول کامپیوتر این مرکز، همه دروس و جزوات آن را در سیستم‌های موجود وارد می‌کند و شبکه اینترنت در این مرکز همیشه وصل است تا طلاب بتوانند در زمان‌هایی که درس ندارند از آن استفاده کنند و اساتید ناظر برای استفاده از آن در زمان‌های خاصی در مرکز حضور می‌یابند.
حجت‌الاسلام رجایی خراسان در پایان گفت: به دلیل فقهی بودن و همجواری این مرکز با دفاتر مراجع تقلید، قسمت پاسخ به سؤالات شرعی نیز در این مرکز مهیا شده تا پاسخگوی مراجعین باشد و مردم نیز این مرکز بهره ببرند./932/ز503/س
ارسال نظرات