۰۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۱۴۰۱۲۹
استاد حوزه و دانشگاه تبریز:

احترام به حقوق ادیان از آموزه‌های قرآنی است

خبرگزاری رسا ـ رییس هیأت امنای منطقه 7 کمیسیون حقوق بشر اسلامی گفت: اهانت به پیامبراسلام نمی تواند بهانه ای جهت توهین به سایر ادیان تلقی شود.
.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از تبریز، حجت الاسلام مالک اژدر شریفی در نشست حقوق ادیان که روز گذشته در سینما قدس تبریز برگزار شد، اظهار داشت: اسلام به همه ادیان الهی احترام می‌گذارد و چنان که مشاهده می‌شود در ایران، مسلمانان زندگی مسالمت‌آمیزی در کنار پیروان دیگر ادیان دارند و به یکدیگر نیز احترام می‌گذارند.

 

وی در ادامه افزود: باید اهل کتاب، رفتاری اخلاقی و انسانی با پیروان دیگر ادیان داشته باشند و این گونه نباشد که به یکدیگر توهین کنند چرا که در این صورت ممکن است پیروان ادیان دیگر نیز به مقدسات دین طرف مقابل توهین کنند که باعث بروز تفرقه بین پیروان تمام ادیان خواهد شد.

 

حجت الاسلام شریفی تأکید کرد: در دنیای کنونی بسیاری از ارزش‌های والای اخلاقی و انسانی زیر پا گذاشته شده که امید است با از بین رفتن آمریکا و اسرائیل ارزش های والای دینی و انسانی بار دیگر زنده شوند.

 

وی با اشاره به این‌که آیات متعددی از قرآن کریم به صورت‌های گوناگون با تأکید و صراحت کامل به همزیستی مسالمت آمیز با سایر ادیان یا همزیستی دینی سفارش نموده است گفت: با تعمق در آیات قرآن کریم و مطالعه روایات و احادیث چنین به دست می‌آید که همزیستی مسالمت آمیز و ایجاد مودّت و دوستی با سایر ادیان امری است که مسلمانان در روابط خود با دیگران می توانند از آن بهره گیرند.

 

این ساتاد حوزه و دانشگاه تبریز با اشاره به این که اسلام آیین فطرت است و هرگز با احساسات طبیعی و انسانی بشر ضدیت ندارد، افزود: دین اسلام به این نکته توجه دارد که با ایجاد یک جو آرام و مودت آمیز می توان با مخالفان عقیدتی خود به گفت و گو و جدال احسن پرداخت و دراین خصوص پیشوایان اسلام پیوسته به رعایت عدالت، انصاف، ادای حقوق و پرهیز از آزار و اذیت پیروان مذاهب دیگر توصیه مینمودند.

 

این صاحبنظر و پژوهشگر مسائل دینی با اشاره به آیه « ولاتسبّوا الّذین یدعون من دون الله فیسبّوا الله عدواً بغیر علمٍ» و حدیث « ولاتسبّوا آلهة ...» افزود: دراین آیات و روایات ، صراحتاً دستور داده شده است که به آلهه و مقدسات سایر ادیان دشنام ندهید و لذا براساس آن ، مسلمانی حق ندارد به مقدسات ادیان دیگر توهین نموده و نسبت به آنان مطلب و حرف ناملایمی بر زبان خویش جاری سازد.

 

استاد دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به اینکه قرآن کریم به حقوق ادیان دیگر اعتراف می کند ادامه داد: هیچ دینی همانند دین اسلام، ضامن آزادی ادیان دیگر و حافظ شرف و حقوق آنها نیست و براساس آن ، اسلام عدالت اجتماعی کامل را در کشور اسلامی، نه تنها برای مسلمانان، که برای تمام ساکنان سرزمین خود، با وجود اختلاف مذهب، نژاد، زبان و رنگ تأمین می کند.

 

وی با اشاره به اینکه از نظر قرآن کریم پیش گرفتن روشهای اهانت آمیز نسبت به دیگر ادیان حتی در مورد مشرکین قریش نیز یک روش ناپسند به شمار می آید ادامه داد: برهمین اساس پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) در سیره عملی اش با پیروان ادیان آسمانی، مانند مسیحیت و یهودیت، رفتار مسالمت آمیز داشت و می فرمود: هر کس به اهل ذمه (یهودی، مسیحی و زرتشتی که در پناه اسلام است) آزار رساند، دشمن او خواهم بود و هر کس من دشمن او باشم، روز قیامت دشمنی خود را نسبت به او آشکار خواهم نمود.

 

رییس هیئت امنای منطقه شمالغرب کمیسیون حقوق بشراسلامی با اشاره به اینکه احترام اسلام به حقوق‌ ادیان الهی دیگر را می توان از دیدگاه‌ امام‌ علی(ع) با مطالعه‌ آثار ماندگار امام‌ در متون‌ اسلامی‌ و نیز سیره‌ سیاسی‌ آن‌ پیشوای‌ بزرگ‌ مورد بررسی‌ قرار داد افزود:هرچند توصیه‌های‌ امام‌ در مورد سایر ادیان نیز از مبانی‌ وحی‌ و سیره‌ سیاسی‌ پیامبر اسلام(ص) ریشه‌ می‌گرفت‌ لیکن‌ این‌ توصیه‌ها مانند دیگر توضیحات‌ عمیق‌ آن‌ امام‌ روشنگر، تفسیر گویا از تعالیم‌ اسلام‌ محسوب‌ می‌گردد که‌ دریچه‌های‌ جدیدی‌ از دانش‌ ، بینش‌ و ارزش‌ در قلمرو وسیع‌ اسلام‌ باز می نمایند.

 

این صاحبنظر علوم فقهی با اشاره به اینکه احترام به اشخاص و صاحبان ادیان دیگر از وظایف و تکالیف هر مسلمان محسوب گردیده و جای هیچ شک و تردیدی در این قسم وجود ندارد با توجه به اینکه نام کتب سایر ادیان و صاحبان آنها در قرآن آمده لذا مورد احترام هستند ادامه داد: اهانت اخیر به پیامبراسلام نمی تواند بهانه ای جهت توهین به سایر ادیان تلقی شود و امیدواریم کار زشت و شنیع یکنفر اسباب کدورت و چالش بین ادیان الهی را فراهم نسازد./935/پ202/س

ارسال نظرات