۰۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۱۴۰۱۹۷
عضو هیأت علمی دانشگاه رضوی:

امام رضا گفتار و کردار خود را به قرآن مستند می‌کردند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام خرقانی با بیان این که امامان‌(ع) اصرار داشتند که گفتار و کردار خود را به قرآن کریم مستند کنند، اظهارد اشت: استناد و استشهاد به قرآن، سخن امام(ع) را مستدل و محکم تر مى‏سازد و راه خلل و خدشه را مسدود می‎کند.
امام رضا گفتار و کردار خود را به قرآن مستند می‌کردند
 حجت الاسلام حسن خرقانی، دکترای علوم قرآنی و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در خصوص سیره حضرت رضا برای ختم قرآن گفت: حضرت رضا(ع) هر سه روز، قرآن را یک بار ختم مى‏کردند و مى‏فرمود «اگر مى‏خواستم قرآن را زودتر از سه روز به پایان برم، این کار را مى‏کردم، اما من بر هیچ آیه‏اى گذر نمى‏کنم مگر آن که درباره آن و این که در چه موردى نازل شده است، مى‏اندیشم».
 
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه رضوی در ادامه به تبیین دیدگاه امام رضا(ع) نسبت به قرآن کریم پرداخت و بیان داشت: امام هشتم درباره قرآن می‌فرمایند «قرآن ریسمان محکم، دستاویز استوار و آیین برتر خدا در میان بندگان است» این امام همام همچنین می فرمایند «قرآن انسان را به سوى بهشت راهبرى مى‏کند و از دوزخ رهایى مى‏بخشد»؛ این سخنان بدین معنا است که قرآن در اثر گذشت زمان، کهنه نشده و با تکرار بر زبان‌ها از ارزش و اثربخشى آن کاسته نخواهد ‏شد؛ زیرا خداوند، آن را براى زمان خاصّى قرار نداده است، بلکه براى همه انسان‌ها در سراسر زندگیشان است.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه رضوی با بیان این که امامان(ع)، اصرار داشتند که گفتار و کردار خود را به قرآن کریم مستند کنند، خاطرنشان کرد: از ائمه معصومین(ع) نقل شده است «هرگاه سخنى از ما مى‏شنوید، دلیل آن را از کتاب خدا بخواهید»، دلیل این سخن این است که استناد و استشهاد به قرآن، سخن امام (ع) را مستدلّ و محکم تر مى‏سازد و راه خلل و خدشه را به آن مى‏بندد، به‏ویژه براى آنان که معرفت و شناخت لازم را از امام نداشته‏اند و به دیگران نیز مى‏آموزد که چگونه از قرآن بهره گیرند و با پیاده کردن آن در زندگى، نیازمندی‌هاى خود را از آن برگیرند و پرسش‌هاى خود را با آن پاسخ گویند.
 
وی با اشاره به توجه حضرت ثامن الحجج(ع) به قرآن ابراز داشت: سخن، پاسخ، بیان و شاهد امام هشتم(ع) برگرفته‏هایى از قرآن مجید بود. شخصى به حضرت رضا(ع) به گونه‏اى اعتراض‏آمیز گفت «خدا خوبت کند! چه شد که کارت بدینجا رسید و ولایت عهدى مأمون را پذیرفتى؟!»، امام فرمودند «اى مرد! نبى افضل است یا وصىّ؟ گفت: البته نبى»، امام(ع) دوباره پرسیدند «آیا مسلمان افضل است یا مشرک؟»، گفت «البته مسلمان»، امام فرمودند «عزیز مصر، مشرک بود و یوسف نیز پیامبر و حال آن که مأمون، مسلمان است و من وصى. به علاوه، یوسف از عزیز، درخواست کرد که او را به کار گمارد و گفت: اجعلنى على خزائن الأرض إنّى حفیظ علیم، اما من بر این کار مجبور شدم». امام رضا(ع) گاه به توضیح و تبیین آیه‏های کریمه قرآن و پاسخگویى به ابهام هاى مردم می پرداختند.
 
حجت الاسلام خرقانی نیز یادآور شد: امام جواد(ع) در حدیث مفصّلى از پدر بزرگوارشان از امام کاظم(ع) روایت مى‏کنند «روزى عمرو بن عبید بصرى بر امام صادق(ع) وارد شد و پس از سلام کردن و نشستن، آیه «الذین یجتنبون کبائر الإثم و الفواحش» را خواند و ساکت شد. امام(ع) پرسیدند چرا ساکت شدى؟، گفت دوست دارم گناهان کبیره را بر اساس کتاب خدا بشناسم. امام فرمودند باشد اى عمرو. سپس از بزرگ‏ترین کبائر، «شرک به خدا»، شروع کردند و یک‏یک کبائر را برشمردند و با آیه یا آیه‏هایى از قرآن و گاه حدیث پیامبر(ص) آن را اثبات مى‏کردند. کار به جایى رسید که عمرو بن عبید از احاطه امام (ع) به قرآن دچار شگفتى و دهشت مى‏شود، به گونه‏اى که برمى‏خیزد و خارج مى‏شود، در حالى که بلندبلند گریه مى‏کرد و مى‏گفت«آن که به رأى خویش سخن گوید و در فضیلت و علم، به مصاف شما خاندان درآید، هلاک گشته است»./968/ت302/س
ارسال نظرات