۰۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۱۴۰۵۴۸
آیت‌الله جوادی آملی:

حمایت از مظلوم ادامه راه انبیا و صراط مستقیم الهی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی حمایت از مظلوم و بی توجهی کردن به ظالم را صراط مستقیم الهی و ادامه راه انبیا دانست و گفت: حمایت از مظلوم اختصاصی به حوزه اسلامی ندارد، خواه مظلوم و ظالم هر دو کافر باشند یا هر دو مسلمان یا یکی کافر و دیگری مسلمان باشد.
آيت الله عبدالله جوادي آملي درس تفسير آيت الله جوادي آملي درس تفسير قرآن کريم آيت الله جوادي آملي در مسجد اعظم قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی امروز در درس تفسیر خود که با حضور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار شد، به ادامه تفسیر سوره مبارکه قصص پرداخت و گفت: بخشی از جریان موسی مربوط به دوران رسالت حضرت موسی(ع) است که در آن دوران شامل «کذالک نجزی المحسنین» می‌شود، این آیه درباره دیگران نیز صادق است اما خدای سبحان فیض را در درجه والا برای انبیا قرار داده است.
این استاد تفسیر حوزه علمیه ابراز داشت: در قرآن کریم درباره پرورش و روش زندگی حضرت موسی(ع) در دربار فرعون چیزی نیامده است؛ این که چطور زندگی می‌کرد و چه حوادثی در خانه فرعون اتفاق افتاده، اما ذات اقدس اله در دوره رشد او خبر داده است، آگاهی از فضای سیاسی و رذایل سیاسی، اجتماعی فرهنگی آل‌فرعون و از مظلومیت بنی‌اسرائیل با خبر شد.
این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه «و دخل المدینة علی حین غفلة من أهلها» ادامه گفت: سلاطین، قصرها را در جای خوش آب و هوا ایجاد می‌کردند، قصر فرعون بیرون از مدینه بود و از شهر فاصله داشت و وجود مبارک موسی کلیم وارد این شهر شد «علی حین غفلة من اهلها» مردم از وجود موسی و آمدنش با خبر نبودند، وقتی که شهر خلوت بود حضرت وارد شد و از جنایت‌های فرعون، «علا فی ‌الارض»، «یستضعف طائفة منهم» و «یذبح ابناءهم» آگاهی یافته بود.
وی به قرائت آیه‌ «فوجد فیها رجلین یقتتلان هذا من شیعته و هذا من عدوه ...» پرداخت و  ادامه داد: حضرت موسی(ع) در ابتدای ورود خود به مدینه، دو نفر را مشاهده کرد و خدا از این دو نفر با ضمیر «هذا» یاد می‌کند، ضمیر «هذا»، احضار صحنه گذشته است، «فاستغاثه الذی من شیعته علی الذی من عدوه» مظلوم بنی‌اسرائیل به موسی کلیم(ع) گفت که این قبطی به من زور می‌گوید و استثمارگر است.
حمایت از مظلوم به حوزه اسلامی اختصاص ندارد
حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشت: حمایت مظلوم اختصاص به حوزه اسلامی ندارد، خواه مظلوم و ظالم هر دو کافر باشند یا هر دو مسلمان یا یکی کافر و دیگری مسلمان باشد؛ وجود مبارک حضرت موسی(ع) مشتی به سینه ظالم زد، این مشت زدن کشنده نیست و وجود مبارک حضرت موسی(ع) نیز قصد قتل نداشت، نه فعل کشنده است و نه ضارب قصد کشت دارد پس این خطای محض می‌شود و دیگر جرم محسوب نمی‌شود.
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به گفته حضرت موسی(ع) که «هذا من عمل الشیطان» خاطرنشان کرد: عمل شیطانی یعنی همان درگیری میان قبطی و مظلوم بنی‌اسرائیل، اشاره به درگیری دارد، نه به حمایت موسی(ع) از مظلوم، چون پس از آن حضرت موسی(ع) با خدای خود گفت وگو کرد گفت که خدایا من به او ظلم نکردم ولی به خود ظلم کردم که کار خطا از من سرزد، برای مردان الهی این نقص محسوب می‌شود، «فاغفرلی» و این دعا مستجاب شد« فغفرله» اگر حقی از کسی ضایع شده بود، باید آن را ادا می‌کرد و خداوند نمی‌بخشید.
وی افزود: موسی(ع) گفت «رب بما أنعمت علی » یعنی به نعمت و به إنعام تو قسم می‌خورم که «فلن اکون ظهیرا للمجرمین» و این لن برای تأکید است و برای نفی ابد نیست، که نظیر این لن در آیه «فلن أبرح الارض حتی یأذن لی أبی»، آمده است.
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیه «رب بما أنعمت علی فلن أکون ظهیرا للمجرمین»، اظهار داشت: ما در نمازها عرض می‌کنیم«اهدنا الصراط المستقیم، صراط الذین انعمت علیهم» منعم علیه را در سوره نساء مشخص کرد و أنبیا را جزو آن گروه قرار داد، این آیه نیز وجود مبارک حضرت موسی(ع) را منعم علیه می‌داند و راه آنان این است که ما از ظالم حمایت نکنیم و این نماز می‌شود نماز سیاسی، اجتماعی، این نمازی همان تدینی است که سبب تمدن ما است.
کدام نماز ستون دین است؟
وی افزود: حضرت موسی(ع) با خدای خود عهد می‌بندد، که «رب بما أنعمت علی فلن اکون ظهیرا للمجرمین»، خدایا به شکرانه نعمتی که به من دادی و به شکرانه این نعمت من از هیچ مظلِم و تبهکاری حمایت نکنم و این برای ساخت یک تمدن کافی است و ما هر روز از خدا می‌خواهیم که راه انعمت علیهم را به ما بفهمان و کمک کن که این راه را برویم و از این جهت معلوم می‌شود، چرا نماز ستون دین است.
این استاد عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: ما هر قدرتی که پیدا کردیم، ما این قدرت را صرف حمایت از مجرمان نکنیم، و این نماز می‌شود ستون دین، این نماز می‌شود سازنده و این نماز می‌شود «تنهی عن‌الفحشاء و المنکر».
وی به بیان معنای مجرم پرداخت و گفت: مجرم اختصاصی به کافر ندارد، و حضرت موسی(ع) فرمود هر کس مجرم باشد من از او حمایت نمی‌کنم؛ وجود مبارک موسی به قصر فرعون بازنگشت، «فأصبح فی‌المدینة خائفا یترقب، فاذالذی استنصر بالامس یستصرخه» از بهترین فضایل الهی صبر است.
حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این بخش از آیه 18 سوره قصص که «فإذا الذی استنصره بالأمس یستصرخه»، افزود: یک قبطی دیگر می‌خواست مظلوم بنی‌اسرائیل را دوباره مورد آزار قرار دهد، درست است که خداوند حامی مظلوم است و ظالم را سر جایش می‌نشاند اما هرچیزی حسابی دارد و اینجا صبر راهگشاست، از بهترین وسایلی که خدا به ما دستور داد به آن توسل بجوییم صبر است، حضرت موسی(ع) به او نصیحت کرد «انک لغوی مبین»، اما با این حال حضرت آمد که جلوی ظالم را بگیرد «فلما أن أراد این یبطش بالذی هو عدو لهما، قال اترید ان تقتلنی کما قتلت نفس بالامس» این معلوم می‌شود که ماجرای کشتن قبطی به دست حضرت موسی(ع) در شهر پیچیده است و ماجرای «خائفا یترقب» بودن حضرت موسی(ع) در این زمینه است.
وی افزود: تصمیم گرفته شد که موسی را دستگیر کنند که مردی از راه دور آمد «و جا من أقصی المدینة رجل یسعی» شخصی خود را به موسی رساند و گفت که از شهر بیرون برو که قصد کشتن تو را دارند، اینکه کسی از اقصی مدینه خبر آورده نشان می‌دهد که قصر فرعون در کرانه شهر بوده است. درباریان فرعون «یأتمرون بک» یعنی درباره تو محاوره کردند و به این نتیجه رسیدند که تو را بکشند، «فاخرج انی لک من الناصحین» حضرت موسی نیز به ظلم فرعون آگاهی یافته بود و در چنین فضایی دوباره نمی‌توانست به قصر فرعون بازگردد./914/پ201/ج
ارسال نظرات