۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۱۴۲۰۹۳
آیت‌الله مکارم شیرازی:

مرحوم آیت‌الله گلپایگانی فقیهی آگاه و پشتیبان انقلاب اسلامی بود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی را از فقیهان آگاه و پشتیبان انقلاب اسلامی دانست و گفت: ایشان با تدبیر ویژه‌ای حوادث انقلاب را مد نظر قرار می‌داد و با رابطه‌ای که با حضرت امام خمینی(ره) داشت مسائل را به خوبی پیگیری می‌کرد.
آيت الله مکارم شيرازي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره)، از اقدامات صورت گرفته برای بزرگداشت این شخصیت بزرگ جهان تشیع تشکر کرد.
این مرجع تقلید برگزاری کنگره برای علمای بزرگ و قدردانی از آنها را موجب ترویج این فرهنگ و دلگرمی طلابی که در این مسیر گام برمی دارند دانست و ابراز کرد: به هر اندازه که از علما قدردانی کنیم خداوند نیز نعمت بیشتری نصیب انسان می‌کند.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی برگزاری چنین کنگره‌هایی برای علما را موجب احیای آثار ایشان خواند و اظهار داشت: قطعاً اگر چنین کنگره‌ها و مراسم‌هایی برای علمای بزرگ دین برگزار نمی‌شد بسیاری از آثار آنها فراموش می‌شد.
وی با اشاره به شخصیت بزرگ علمی حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره)، ابراز داشت: فقاهت آن عالم بزرگ به یقین در حد اعلا بود و بهترین سند برای فقاهت ایشان حاشیه‌ای است که بر عروة‌الوثقی نوشته اند.
این مرجع تقلید ادامه داد: بنده زمانی که بر عروة الوثقی حاشیه می‌زدم به حواشی حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) فراوان مراجعه می‌کردم، ایشان فقیهی بسیار عمیق، نکته دان، دارای استقلال فکر، ذوق عرفی و بینش فقهی عالی بود و با این وجود نام فقیه آگاه گذاشتن برای این کنگره بسیار مناسب است.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به نقش تأثیرگذار حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) در انقلاب اسلامی، ایشان را یکی از پشتیبانان قوی انقلاب ذکر کرد و گفت: حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) با تدبیر ویژه‌ای حوادث انقلاب را مد نظر قرار می‌داد و با رابطه‌ای که میان ایشان و امام خمینی(ره) بود مسائل به خوبی پیگیری می‌شد، به همین دلیل بود که نماز امام راحل به وصیت ایشان توسط حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) اقامه شد.
وی ادامه داد: حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) آگاه به شرایط زمان، مکان و انقلاب بود و مسیر را تا آخر  به صورت صحیح دنبال کرد.
این مرجع تقلید در ادامه تقوای در حد بالا را یکی از ویژگی‌های حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) عنوان کرد و ابراز داشت: در اوایل طلبگی بنده در قم نماز جماعت‌های فراوانی برگزار می‌شد که از جامعیت بالایی برخوردار بوند؛ اما بنده و آیت‌الله سبحانی برای نماز جماعت به مسجد ایشان می‌رفتیم و تقوای ایشان را بیشتر از بقیه می‌دانستیم.
وی دلسوزی نسبت به اسلام، تشیع و حوزه علمیه را از دیگر ویژگی‌های مثبت حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) برشمرد و اظهار داشت: ایشان اهتمام ویژه‌ای نسبت به حوزه‌های علمیه داشته و سفارش های فراوانی برای رشد و اعتلای حوزه مطرح می‌کردند و نمی‌خواستند حوزه آسیبی از ناحیه آگاهان و نا آگاهان ببیند.
این مرجع تقلید با بیان این‌که حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) عنایت ویژه‌ای به بنده داشتند، خاطرنشان کرد:  زمانی که حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) رییس شورای حوزه علمیه بودند خدمت ایشان رسیدیم تا مسایل حوزه را با ایشان مطرح کنیم اشک از دیدگان ایشان جاری شد، ایشان به بنده فرمودند؛ تا زمانی که شما در حوزه هستید فکر من آسوده است چون بینش و دلسوزی دارید.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به این‌که مدتی نیز در درس حج ایشان شرکت کردم و از این حیث جزو شاگردان ایشان نیز محسوب می‌شوم، گفت: همیشه برای ایشان دعا می‌کنم و با برگزاری این کنگره ان شاء الله امام زمان(عج) از شما راضی و مورد عنایت خاص ایشان خواهید بود چون برای بزرگداشت یکی از نواب عام ایشان بزرگداشت می‌گیرید.
این مرجع تقلید در پایان به بیان خاطره‌ای از حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) پرداخت و ابراز داشت: حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) حدود شصت سال پیش به بنده گفتند؛ در برخی از کتاب‌های مدارس نظریه داروین مطرح شده است و شما یک جوابی برای آن بنویسید که آموزش و پرورش آن را چاپ کند، بنده نیز یک جواب جامعی برای نظریه داروین نوشتم و خدمت ایشان دادم که به مقامات مسؤول بدهند و در ذیل همان کتاب‌ها چاپ شود که این یک فرضیه است و یک نظریه قطعی علمی نیست و یک فرضیه نمی‌تواند با متن قرآن که وحی آسمانی است معارضه کند./927/پ202/ج
ارسال نظرات