۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۱۴۳۰۱۹
امام جمعه شبستر:

استقلال حوزه به حمایت ناصحانه از نظام اسلامی کمک می‌کند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمدزاده گفت: انتقاد علما و صاحب‌نظران حوزوی از وضعیت اقتصادی کشور از روی دلسوزی و با هدف ارتقای سطح رفاه و معیشت مردم است.
حجت الاسلام محمدزاده، امام جمعه شبستر

حجت الاسلام علی محمدزاده، امام جمعه شبستر، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، به تشریح اصول و مبانی توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع علما و فضلای استان خراسان شمالی پرداخت و اظهار داشت: نگاهی به نقش روحانیت شیعه در طول تاریخ نشان می‌دهد که علما هیچ‌گاه نسبت به جریانات مختلف سیاسی و اجتماعی پیرامون خود بی‌تفاوت نبوده‌اند.

 

وی خاطرنشان کرد: البته ممکن است این جریان‌های در جنبه‌های مثبت آن و به نفع مردم نیز واقع شده است که تقدیر روحانیت را به دنبال داشته؛ اما باید دانست که موضع‌گیری و نکته نظرات روحانیان در برابر عملکرد دولت همواره مورد تحلیل و بررسی مسؤولان بوده است، که فتواهای مهم مراجع و ایجاد جریان‌سازی های سیاسی و اجتماعی از سوی علما مصداق این ادعا است.

 

حجت الاسلام محمدزاده با تأکید بر این‌که موضع‌گیری روحانیت نسبت به اقدامات مثبت و یا منفی دولت منحصر در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیست، گفت: روحانیت در دوران پس از انقلاب نیز نسبت به اوضاع و شرایط مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی موضع‌گیری‌های بموقع و کارساز داشته است، اگر امروز روحانیت نسبت به اوضاع اقتصادی کشور و سوء مدیریت در این عرصه انتقاداتی دارد، به معنای جدایی علما و حوزویان از نظام نیست.

 

وی با تأکید بر این‌که انتقادات علما و صاحب‌نظران حوزوی از وضعیت اقتصادی از روی دلسوزی و با هدف ارتقای سطح رفاه و معیشت مردم است، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار علمای خراسان شمالی فرمودند که هرگونه تفکری که روحانیت را جدای از نظام بداند، سکولار است و تأکید کردند که حوزه های علمیه و روحانیت هیچ گاه نمی توانند خود را جدای از نظام تصور کنند.

 

حجت الاسلام محمدزاده ادامه داد: البته حقیقت این تعبیر مقام معظم رهبری به معنای چشم‌پوشی از استقلال حوزه‌های علمیه و روحانیت نیست، بلکه بر اساس وظیفه شرعی حفظ نظام اسلامی که بر عهده همگان است، است؛ از این رو رابطه حوزه و نظام باید به شکلی باشد که هم استقلال حوزه که دغدغه مراجع تقلید و علما است، حفظ شود و هم جنبه حمایت ناصحانه حوزه از نظام باقی بماند.

 

امام جمعه شبستر با تأکید بر این‌که استقلال حوزه به معنای تقابل و رویارویی با نظام نیست، تصریح کرد: افراط و تفریط در هر کاری مذموم بوده است، اگر انتقادی از نظام اسلامی صورت می گیرد، باید منصفانه و با توجه به منافع ملی کشور باشد، ضمن این‌که دولت بایستی با گشاده‌رویی نکته نظرات و دغدغه‌های مردمی روحانیت را مورد عنایت قرار دهد./935/ت302/س

ارسال نظرات