۰۴ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۸
کد خبر: ۱۴۴۳۳۶
حجت الاسلام واعظ موسوی مطرح کرد:

عرفات؛ ایستگاه رهایی از قیدهای دنیوی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نبود تفکر توحیدی در زندگی بشر امروز سبب روزمرگی و تکرارشده است،گفت: دعای عرفه برترین بیان و شرح حقایق توحیدی است.
دعاي عرفه

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، در دعای عرفه امام حسین(ع) خیلی زیبا و عاطفی نسبت به خودشان و رابطه شان با خداوند، فرزندان، جهان طبیعت و حتی اطرافیانشان صحبت می کنند و نکته مهمتر از همه در این دعا توجه به رشد استعداد عقلانی است یعنی اینکه خداوندا من تو را شکر می کنم که به من این فهم را دادی و بعد از تو می خواهم که این فهم و عقل و درایت و تدبیر را افزون بخشی و این درحالی است که بسیاری از افراد در فور نعمت هستندو نسبت به داشته های زندگی شان غافلند و اغلب افراد نیز از نداشته هایشان بیشتر سخن می گویند تا از داشته هایشان.اما به واسطه دعای عرفه یاد می گیریم که در زندگی  اهل شکرگذاری باشیم از همان ابتدایی که دعای عرفه شروع می شود امام حسین (ع) با( "الحمدالله...)شروع می کنند و این درحالی است که بسیاری ازانسان ها وقتی چشمهایشان را هر روز صبح می گشایند بی توجه به   این نعمت گاهی فقط به گفتن جمله" روز از نو روزی از نو" بسنده می کنند اما نگاه مثبت امام حسین(ع) به دنیای پیرامون خودشان و ارتباط قوی که با خداوند دارند در واقع روح توحیدی را درزندگی گسترش می دهد و توجه به این نکته ما را به این مطلب رهنمون می سازد که برای داشتن فرزندان خوب و صالح نیز ما باید رابطه مان را با خداوندمحکم سازیم و همه اتفاقات تلخ و ناگوار را به حساب بی عدالتی خداوند نگذاریم  و تقویت نگاه توحیدی صحیح یکی از مهمترین درس های دعای عرفه است، چرا که به قول عرفا دنیا دار زحمت است و اگر انسان ها از این زحمت توانستند به نتیجه ای برسند به رحمت خداوند نیز دست می یابند پس مشکلات و گرفتاری های انسان در قالب امتحان برای اوست که هر روز آزموده می شود و از پس این کلاس درس به توانایی و توانمندی می رسد. 

پایداری حضور خداوند در زندگی روزمره سبب کاهش آسیب های اجتماعی می شود چرا که حضور کمرنگ خداوند در زندگی  و تجلی او فقط در نماز، باعث شده است که خداوند وارد عرصه زندگی ما نشود و این درحالی است که او باید در سلول های وجودی ما راه پیداکند و دروجدان ما نیز بنشیند.امام حسین(ع) در دعای عرفه به این موضوع شهادت می دهند که تو بهترین مربی من هستی و ما نیز بدون هیچ شک و تردیدی باید باور کنیم که خداوند متعال ما را تربیت می کند چراکه دعای عرفه  به این موضوع اذعان دارد که بهترین عامل، برای باور داشتن به حضور توحیدی خداوند در زندگی انسان است. 

 

توانایی تفکر توحیدی و رشد استعدادهای عاطفی در دعای عرفه

درواقع توانایی تفکر توحیدی و رشد استعدادهای عاطفی یکی از بندهای دعای عرفه است چرا که یکی از راه های تربیت اینست که به فطرت زیبایی انسان ها آسیبی وارد نشود چرا که همه انسان ها با فطرت الهی به معنای زیباشناسی، نکته سنجی، خداشناسی ، خودشناسی و .. به دنیا می آیند و در واقع دعای عرفه گنج های زیبای خودشناسی ، خداشناسی و دگر شناسی است که کلید حل مشکلات خانوادگی و اجتماعی است.

لزوم قدرشناسی و سپاسگزاری

امام حسین علیه السلام در یکی از فرازهای دعای عرفه می فرمایند:

«لَمْ تُخْرِجْنِی لِرَأْفَتِکَ بِی وَ لُطْفِکَ لِی ]بِی [وَ إِحْسَانِکَ إِلَیَّ فِی دَوْلَةِ أَئِمَّةِ الْکُفْرِ الَّذِینَ نَقَضُوا عَهْدَکَ وَ کَذَّبُوا رُسُلَکَ لَکِنَّکَ أَخْرَجْتَنِی ]رَأْفَةً مِنْکَ وَ تَحَنُّنا عَلَیَّ [ لِلَّذِی سَبَقَ لِی مِنَ الْهُدَی الَّذِی لَهُ یَسَّرْتَنِی وَ فِیهِ أَنْشَأْتَنِی...»

ـ فَلا اِلهَ غَیرُهُ

18 ـ وَلا شیء یَعْدِلُهُ

19 ـ وَلیْسَ کَمِثْلِهِ شَیءٌ

20 ـ وَهُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ اللَّطیفُ الْخَبیر

21 ـ وَهُوَ علی کُلِّ شَیء قدیرٌ

این فرازها و جملههای بلند توحیدی همانند نتیجه و حاصل شانزده جملههای ع رفانآموزی است که قبلاً امام ـعلیهالسلامـ فرمود؛ یعنی کسی که دارای این صفات باشد که نه برای قضایش دافعی باشد و نه از عطایش منع کنندهای و نه صنع هیچ صانعی مثل او باشد و دارای سایر صفاتی باشد که بَر شمرده شد، غیر از او خدایی نیست؛ چون صاحب آن صفات باید منفرد و یگانه و بیهمتا باشد. کسی که برای قضای او دافعی و برای عطایش مانعی نیست باید در قدرت، یگانه باشد و چیزی عِدل و برابر او نگردد و مثل او چیزی نباشد و او شنوا، بینا، لطیف و آگاه است و او بر هر چیز تواناست چون لازمه اتصاف به آن صفات، این اوصاف است.

 حجت الاسلام واعظ موسوی، استاد حوزه و دانشگاه  به‌مناسبت نهم ذیحجه و روز عرفه به خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: در عظمت و بزرگی روز عرفه و قبولی توبه در آن، همین روایت بس که امام صادق(ع) فرمود:" من لم یغفر له فی شهر رمضان لم یغفر له الی قابل الّا ان یشهد عرفه؛ کسی که در ماه رمضان بخشیده نشود، برای او بخششی، (در مواقع دیگر سال) نخواهد بود جز اینکه در عرفه حاضر باشد."

 وی با بیان اینکه روزعرفه فرصتی است که همه حجاج و مردم باید نسبت به پاکسازی خود و استغفار از گناهان اهتمام داشته باشند، تصریح کرد:صحرای عرفات برای حجاج ایستگاهی است که از قید تشخص های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، خود را جدا کند و تنها کانون توجه شان پروردگار باشد.

 استاد حوزه و دانشگاه  افزود: در روز عرفه همه مسلمانان از اقصی نقاط جهان در شبه جزیره عربستان دور یکدیگر جمع می شوندوصحرای عرفات برای حجاج همچون صحرای محشر است و همه مسلمانان جهان چه سیاه، سفید، زرد، سرخ و اقشار مختلف در روز عرفه دور یکدیگر در صحرای عرفات جمع می شوند و هیچ کدام نسبت به یکدیگر برتری ندارند.

وی این روز را برترین و با فضیلت ترین روز برای نیایش و استغفار به درگاه الهی عنوان کرد و گفت: یکی از ویژگی های مؤمن این است که می خواهد دائماً خود را به خدا نزدیک کند و پیوسته این کار برای جلب رضای اوست و یکی از ایام با فضیلتی از سال که می تواند به این ویژگی انسان جامه عمل بپوشاند روز بزرگ عرفه است.

کارشناس مذهبی روز عرفه را روز گسترش رحمت الهی بر بندگان الهی دانست وخاطر نشان کرد: خداوند، مهربان و بخشنده بوده و رحمت او همیشه بر خلقش جاری است، اما باید بدانیم برخی از اوقات یا در برخی از مکان‌ها رحمت خداوند بر خلق بیشتر بوده و بخشش معاصی راحت تر است یکی از همین اوقات روز عرفه است. 

 دعای عرفه به عنوان برترین بیان و شرح حقایق توحیدی

 حجت الاسلام واعظ موسوی از دعای عرفه به عنوان برترین بیان و شرح حقایق توحیدی یاد کرد و اظهار داشت: در واقع روز عرفه بزرگترین فرصت خداشناسی است که با تأمّل و تدبّر در دعای عرفه امام حسین (ع) که در حقیقت بیان و شرح حقایق توحیدی و مراتب آن است می توان به خداشناسی نزدیکتر  شد.

وی در شرح فرازهایی از دعای عرفه تصریح کرد: این دعا در واقع به تفسیر این موضوعات می پردازد که خداوند انسان را چگونه خلق فرمود، چگونه روزی داد، چقدر بر بندگان نعمت ارزانی داشت، چقدر از گناهان ایشان بخشید،و... همه از مواردی است که در دعای عرفه ذکر شده است./934/ت301/ع

 

ارسال نظرات