۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۱۴۵۱۴۵
در قم؛

همایش نکوداشت شیخ اعظم انصاری برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش نکوداشت شیخ اعظم انصاری به مناسبت دویست و نوزدهمین سالگرد ولادت شیخ اعظم در مدرسه خاتم‌الاوصیاء(ص) قم برگزار شد.
نکوداشت شيخ اعظم انصاري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا صبح امروز همایش نکوداشت شیخ اعظم انصاری با حضور فضلا و طلاب حوزه علمیه قم به مناسبت دویست و نوزدهمین سالگرد ولادت شیخ اعظم در مدرسه خاتم‌الاوصیاء(ص) برگزار شد.
در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام محمودرضا عصاری، مدیر مدرسه عالی خاتم‌الاوصیا(ص) گفت: مرحوم شیخ انصاری یک شخص نبود بلکه یک شخصیت بود، شخصیت یک مفهوم انتزاعی متشکل از رفتار، گفتار و تفکر و خصوصیات بروز یافته از یک انسان است.
وی افزود: از جهت ماهوی شخصیت حیث اثباتی دارد، حتی وقتی که کسی خود را صاحب شخصیت می‌داند عملا خود را در داوری نسبت به خود قرار داده است، برای شناخت شخصیت‌ها باید به منشأهای انتزاع پناه ببریم.
مدیر مدرسه عالی خاتم‌الاوصیا(ص) بیان داشت: شناخت شخصیت صرفا به صورت لفظی ممکن نیست، شخصیت‌های پیچیده منشاأهای انتزاع پیچیده‌ای دارند.
وی ادامه داد: وقتی شیخ را یک شخصیت علمی یا زاهد می‌دانیم باید منشأ آن را تعریف کنیم و همین نکته سخت شناخت شخصیت است.
حجت‌الاسلام عصاری بیان داشت: شیخ انصاری در تفکر فقهی و اصولی خود ارکانی داشته که باید به بررسی آن بپردازد.
وی اظهار داشت: مدرسه خاتم الاوصیاء درباره شخصیت شیخ اعظم کار کرده است، و یکی از نکات مورد توجه ارکان سلبی اجتهاد در تفکر شیخ است، به عنوان مثال در بحث انسداد مطرح می‌کند که نمی‌شود اجتهاد به نقطه‌ای برسد که سر از عسر و حرج دربیاورد، عسر و حرج یک رکن سلبی می‌شود.
سپس آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، با بیان این‌که با ابتکارات و حرکت اجتهادی شیخ اعظم و تلاش‌های بی‌وقفه او، اجتهاد غنی و قوی برای اسلام باقی ماند، گفت: با تمام شهرتی که از شیخ در حوزه‌های علمیه مطرح است اما متأسفانه هنور کار اساسی راجع به بررسی روش اجتهادی شیخ صورت نگرفته است.
پس از آن حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، پیام حضرت آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی به این همایش را قرائت کرد.
در بخشی از این پیام آمده است:«در تاریخ زندگی با برکت او هر چه سیر می‌کنیم نشانه‌‌های نیل به این مقام خشیت را لمس می‌نماییم و پرهیزکاری، پارسایی، زهد، بی‌‌اعتنایی به زخارف، خوف از خدا، احساس مسئولیت و تعبّد و تخشّع از آن ظاهر است.
مقامات علمی او أظهر از آن است که محتاج به بیان باشد. هنوز هم که هنوز است و بعد از اینها و در اعصار آینده، آثار علمی و تألیفات و تعلیقات او در فقه و اصول، و تحقیقات او در کشف معضلات مورد استفاده خواهد بود.»
در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالقاسم علیدوست به بیان اهمیت و ضرورت روش‌شناسی در اجتهاد با نگاه بر آراء شیخ اعظم پرداخت.
بر اساس این گزارش، آیت‌الله مرتضی مقتدایی، مدیر پیشین حوزه های‌ علمیه سخنران بعدی این همایش بود که با اشاره به مقام شیخ انصاری گفت: انجام این رسالت الهی پس از ائمه اطهار(ع) بر عهده علما است، آنان باید این بار رسالت را بر دوش بکشند، مرحوم کلینی، شیخ طوسی، شیخ مفید، سید مرتضی، صاحب جواهر و شیخ اعظم از این دسته‌اند که در طول مدت حیات خود از تبلیغات دست برنداشتند.
وی خاطرنشان کرد: مرحوم شیخ انصاری یکی از افرادی است که الگویی کامل برای یک طلبه است، ایشان از پنج‌سالگی شروع به تحصیل در حوزه علمیه کرد.
قابل ذکر است، شیخ مرتضی انصاری روز هجدهم ذی‌الحجه-عید غدیر-در سال 1214 ه.ق در محله مشایخ انصاری تولد یافته است، نام پدر او شیخ محمدامین از فضلا خاندان انصاری دزفول بوده است وی سه پسر داشته که به ترتیب سن مرتضی، منصور و محمدصادق نام داشته‌اند. مادر شیخ انصاری بانویی درس‌خوانده، مؤمنه و متعبد از خاندان انصاری‌های دزفول بوده است./914/پ201/س
ارسال نظرات