۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۱۴۵۵۱۴
نکوداشت فقیه متأله(15)؛

مرحوم قاضی راه رسیدن به توحید را تنها از طریق سیدالشهدا می‌دانست

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسینی گفت: عرفان‌های نوظهور بر ولنگاری و رسیدن به آرامش از هر راهی تأکید دارد، در حالی‌که آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع) بر ذکر خداوند برای رسیدن به آرامش سفارش می کند.
آيت الله سيدعلي قاضي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام سیدشهاب الدین حسینی، استاد حوزه علمیه و صاحب مقاله برگزیده با عنوان « سلوک در مکتب عرفانی قاضی طباطبایی و مکاتب عرفانی معاصر» عصر روز گذشته در کنگره نکوداشت آیت الله سیدعلی‌آقا قاضی در تبریز اظهار داشت: عبودیت و بندگی یکی از نکات اساسی در تربیت عرفانی مرحوم قاضی محسوب می شود.

 

وی با تشریح تفاوت‌ عرفان ناب اسلامی و عرفان‌های کاذب در تربیت و تهذیب نفس خاطرنشان کرد: عرفان‌های نوظهور بر ولنگاری و رسیدن به آرامش از هر راهی تأکید دارد، در حالی‌که آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع) به ذکر خداوند برای رسیدن به آرامش سفارش می کند.

 

حجت الاسلام حسینی با اشاره به حالات مرحوم قاضی در دوران حیات گفت: آن عارف بالله ساعت ها در قبرستان وادی السلام نجف به مراقبه می پرداخت، اما مراقبه ای که در عرفان های نوظهور مطرح می شود این است که ذهن را از هر گونه فکر خالی کن تا بجای آن انرژی مثبت در فضا جایگزین آن شود.

 

این استاد حوزه علمیه تمسک به اهل بیت(ع) را از دیگر ویژگی‌های عرفان مرحوم قاضی برشمرد و گفت: سیره آن عارف وارسته بر این مسأله استوار بود که باید از سرچشمه سیراب شد، نه از کوزه شکسته، به عبارت بهتر مرحوم قاضی معتقد بود رسیدن به توحید جز از راه سیدالشهدا(ع) میسر نیست.

 

وی با بیان این‌که انتخاب استاد از دیدگاه مرحوم قاضی اهمیت بسزایی در سیر و سلوک معنوی و عرفانی دارد، افزود: آن مرحوم به دلیل ظرافت هایی که در راه و مسیر عرفان الی الله وجود دارد، بر انتخاب استاد صالح سفارش داشت، اما در عرفان های کاذب مانند اکنکار به جای توسل به خدا باید به پیر متوسل شد، جالب اینجاست که داستان هایی را هم در تصدیق این دروغ‌پردازی های خود نقل می کنند.

 

حجت الاسلام حسینی با اشاره به این‌که اغلب عرفان‌هاب کاذب غربی الهام گرفته از عرفان‌های نوظهور شرقی هستند، تصریح کرد: از دیدگاه قرآن و اهل بیت(ع) و همچنین سفارش مرحوم قاضی آرامش با ذکر خداوند محقق می شود، اما عرفان های کاذب، مدیتیشن را عامل آرامش معرفی می کنند./935/پ202/ع

ارسال نظرات