۲۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۱۴۶۲۴۹
کتابشناسی آیت الله گلپایگانی (16)؛

نتائج الافکار فی نجاسة الکفار

خبرگزاری رسا ـ دیدگاه‌های فقهی حضرت آیت الله گلپایگانی درباره نجاست کفار در کتاب نتائج الافکار فی نجاسة الکفار منعکس شده است.
نتايج الافکار

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علی کریمی جهرمی در کتاب «نتائج الافکار فی نجاسة الکفار» که تقریرات درس خارج فقه حضرت آیت الله سید محمدرضا موسوی گلپایگانی است، استدلال‌های فقهی ایشان در زمینه اثبات نجاست کفار و فروع فقهی مترتب بر آن را تشریح کرده است.


نویسنده ضمن بیان مفهوم نجاست در فقه امامیه، به آیه پنج سوره مبارکه توبه مبنی بر نجس بودن کفار و مشرکین و عدم جواز دخول آنان به مسجدالحرام و آیات مشابه این آیه که تکلیف کفار را از لحاظ نجاست مشخص کرده است، اشاره کرده و نحوه استدلال به این آیه و آیات دیگر در موضوع مورد نظر را ارائه کرده است. در همین راستا وی به آیات رجس و طعام اشاره و نجاست کفار و موارد استثنای آن را از این آیات استفاده کرده است.


در ادامه وی به روایات مربوط به نجاست کفار اشاره کرده و اجماع علمای مسلمان اعم از شیعه و اهل‌سنت را در این باره قائل شده است. وی ادله قائلین به طهارت اهل کتاب را نیز منعکس و نحوه استدلال و برخی از مناقشات صورت گرفته در این زمینه را نیز مطرح کرده است. در همین رابطه وی به نجاست طعام کفار و موارد استثنای آن اشاره و اختلاف نظر علمای شیعه و اهل‌سنت را در این زمینه بازگو و دیدگاه حضرت آیت الله گلپایگانی را در این رابطه تشریح کرده است.


در بخش دیگری از کتاب، به اثبات نجاست اولاد کفار و روایات دلالت‌کننده در این زمینه پرداخته و با استفاده از استصحاب و مسأله تبعیت فرزند از والدین، نجاست آنان را نیز اثبات کرده است. در قسمت بعدی کتاب، نگارنده به احکام لقطه کفار اشاره و حکم اجزای زنده و و مرده از بدن آنها را از لحاظ فقهی بررسی کرده است.


وی در ادامه معیار کفر افراد را تبیین کرده و انکار ضروریات دین و معیارهای ارتداد را شرح داده و داخل کردن غلات، خوارج، نواصب، منافقین، قائلین به جبر و تفویض(مجبره و مفوضه) و مخالفین شیعه از اهل‌سنت و وهابی‌ها را به کفار، از لحاظ ادله روایی و سایر قواعد فقهی بررسی کرده و دیدگاه‌های حضرت آیت‌الله گلپایگانی را در این زمینه شرح داده است.


کتاب نتائج الافکار فی نجاسة الکفار تعلیقات آیت الله علی کریمی جهرمی بر درس خارج فقه حضرت آیت الله گلپایگانی از سوی انتشارات دارالقرآن الکریم در 248 صفحه با قطع وزیری منتشر شده است./916/ن603/ق

ارسال نظرات