۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۱۴۸۶۳۷
چرا پشت یک‌دیگر حرف می‌زنیم؟

رسانه‌های جمعی با نشان دادن زشتی گناه از رواج آن جلوگیری کنند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که رسانه‌های جمعی با سیاه نمایی و نشان دادن زشتی گناه می‌توانند از رواج آن جلوگیری کنند، گفت: وقتی قبح گناهی از بین برود انجام آن برای افراد آسان می‌شود از این‌رو باید در جامعه حرمت یک‌دیگر را حفظ کنیم و رسانه‌ها با فرهنگ سازی از رواج آن جلوگیری کنند.
رسانه‌های جمعی با نشان دادن زشتی گناه از رواج آن جلوگیری کنند

حجت‌الاسلام احمد زادهوش، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در پاسخ به سؤال «چرا پشت سر یک‌دیگر حرف می‌زنیم؟» با اشاره به آیات مبارکه سوره حجرات گفت: خداوند متعال در قرآن کریم شش آفت را سبب از بین رفتن برادری بین مؤمنان بیان می‌کند که یکی از آن‌ها غیبت است.

وی ادامه داد: غیبت به معنای یاد کردن فرد به گونه‌ای که سبب ناراحتی او شود، همان‌گونه که در قرآن آمده« حقیقت گناه غیبت خوردن گوشت برادر مؤمن است» و این خطاب خداوند در این آیات متوجه زنان و مردان است.

این استاد حوزوی بیان داشت: دلیل این‌که قرآن غیبت را به خوردن گوشت برادر دینی تعبیر می‌کند به سبب این است که گوشت فرد نشانه هویت ظاهری و آبروی فرد نیز نشانه هویت و شخصیت باطنی او است و اگر ما به جان آبرو فرد بیفتیم و در صدد نابود آن باشیم همانند خوردن گوشت تن او محسوب می‌شود.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی با اشاره به روایت «الغیبة أشد من الزنا» خاطرنشان کرد: هر چند زنا گناه کبیره است ولی این گناه مخفی از دید دیگران بوده و به آبروی یک فرد لطمه وارد می‌شود در حالی که غیبت سبب آشکار کردن گناهان و عیوب دیگران می‌شود.

وی اضافه کرد: در روایت آمده «آبروی مؤمن مهم‌تر از آبروی کعبه است» و گناه غیبت سبب نابودی آبرو و احترام مؤمن می‌شود، حتی از دیدگاه فقها ویران کردن کعبه مقبول‌تر از ریختن آبروی مؤمن است.

حجت‌الاسلام زادهوش تصریح کرد: غیبت از گناهان کبیره بوده و اگر فردی به ناحق آبروی دیگران را بریزد مانند این است که خون او را به ناحق ریخته است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که گناه غیبت از گناهان ثانویه است، اظهار داشت: برخی از گناهان است که به سبب تکرار قبح آن از بین می‌رود و فرد نسبت به آن حساسیت نشان نداده و مرتکب آن می‌شود همانند گناه غیبت.

وی افزود: همان‌گونه که افراد در ابتدا به بوی سیگار حساسیت نشان می‌دهند ولی پس این‌که به آن عادت کرده عکس‌العمل نشان نمی‌دهند گناه به ویژه گناه غیبت و بدگویی نیز این گونه بوده و اگر فرد از ابتدا مراقب نباشد تا گرفتار آن نشوند به آن عادت می‌کنند و مبارزه با این رذیله اخلاقی دشوار می‌شود.

حجت‌الاسلام زادهوش نقش رسانه‌های جمعی، نویسندگان و متوالیان دینی را در جلوگیری از رواج گناه بدگویی و غیبت را بسیار حساس دانست و گفت: یکی از مأموریت رسانه‌های سیاه نمایی کردن گناه غیبت و نشان دادن زشتی و آثار مخرب آن به افراد جامعه است.

وی بیان داشت: مهم‌ترین پیامد غیبت و بدگویی از بین رفتن صفا، صمیمیت، اخوت، ایجاد کدورت و بدبینی می‌شود در حالی که برقراری ارتباط با یک‌دیگر عبادت، ارزش بوده و خداوند متعال بر آن تأکید فراوانی دارد.

این نویسنده و محقق حوزوی توهین، تحقیر و کوچک شمردن دیگران را از عوامل رواج گناه غیبت در جامعه برشمرد و خاطرنشان کرد: وقتی قبح گناهی از بین برود انجام آن برای افراد آسان می‌شود از این‌رو باید در جامعه حرمت یک‌دیگر را حفظ کنیم و رسانه‌ها با فرهنگ سازی از رواج گناهان جلوگیری کنند.

حجت‌الاسلام زادهوش بیان آثار و پیامدهای گناه را از عوامل مهم پیشگیری از رواج گناه در بین مردم جامعه دانست و ابراز داشت: اگر مردم بفهمند که با انجام گناه عمر آن‌ها کم شده، برکت از بین می‌رود، سلب توفیقات شده و بلا می‌شود هیچ‌گاه مرتکب گناه نمی‌شوند.

وی در پایان اضافه کرد: اگر افراد ماهیت و واقعیت گناه که همانند خوردن نجاست است را در نظر داشته باشند میل و رغبتی به انجام رذایل اخلاقی نخواهند داشت و ائمه(ع) و انبیا به سبب این که واقعیت گناه را می‌دانستند هیج‌گاه مرتکب گناه نمی‌شدند.

شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، یکی از پرسش‌ها این است که «چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟».

گفتنی است، پرسش‌های زیر بخش دیگری از پرسش‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:

چرا فرهنگ کار جمعى در جامعه‌ى ما ضعیف است؟
علت کارگریزى چیست؟
چرا در روابط همسایگى‌مان رعایتهاى لازم را نمی‌کنیم؟
چرا در زمینه‌ى فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطى به طور کامل نیستیم؟
الگوى تفریح سالم چیست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخى از بخشهاى کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگرى و بى‌صبرى در میان بعضى از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام میکنیم؟ علت قانون‌گریزى در برخى از مردم چیست؟
انضباط اجتماعى در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کارى در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخى از حرفهاى خوب، ایده‌هاى خوب، در حد رؤیا و حرف باقى میماند؟
چه کنیم که ریشه‌ى ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتمان‌نشینى چقدر براى ما ضرورى است؟
تجمل‌گرائى چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرف‌گرائى رواج دارد؟
چرا در برخى از بخشهاى کشورمان روى آوردن جوانها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صله‌ى رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتمان‌نشینى چقدر براى ما ضرورى است؟ چقدر درست است؟
طراحى لباسمان چقدر متناسب با نیازهاى ما و عقلانى و منطقى است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرتهاى روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوئیم؟
بعضى‌ها با داشتن توان کار، از کار میگریزند؛ علت کارگریزى چیست؟
علت پرخاشگرى و بى‌صبرى و نابردبارى در میان بعضى از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات میکنیم؟
تولید کیفى در بخشهاى مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌هاى ادارى ما کم است؟
چرا در بعضى از شهرهاى بزرگ، خانه‌هاى مجردى وجود دارد؟ این بیمارى غربى چگونه در جامعه‌ى ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشى خانواده، آنچنان که در غرب رائج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعه‌ى ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود, هم وظائف اجتماعی اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی اش محفوظ بماند؟
چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟/993/ت302/ن

ارسال نظرات