در حرم حضرت معصومه؛
دهمین نشست از دوره عاشوراشناسی برگزار شد
خبرگزاری رسا ـ نویسنده و پژوهشگر حوزوی در دهمین نشست از دوره عاشوراشناسی گفت: شور شهادت امام حسین(ع) در دلهای مؤمنان هرگز خاموش نمیشود و سال به سال بر این حرارت و شور افزوده میشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام مجید حیدریفر، نویسنده و پژوهشگر حوزوی، در دهمین نشست از دوره عاشورا شناسی که بعد از ظهر امروز در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، گفت: همه انبیا برای اثبات ادعای خود دلیل ارائه کردند، اما این دلایل گاه به صورت علمی بوده و گاه نیز مانند برهان ابراهیم(ع) در گفتوگو با نمرود در قالب گفتار ارائه شده است.
وی افزود: حضرت صالح(ع) از دل صخره ناقهای برای اثبات حقانیت خود بیرون آورد، حضرت موسی(ع) نیز معجزه خود را در قالب اژدها شدن مار به فرعون عرضه کرد.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه معجزات انبیا همسنخ زمان خود بوده است، تصریح کرد: معجزه آنان بر اساس ویژگیهای دوران پیامبری پیامبران مختلف تغییر یافته است.
وی ادامه داد: بیشتر معجزات انبیا پیشین حسی بودند، پیامبر خاتم (ص) نیز برای ارتباط با مردم زمانه خود معجزات حسی ارائه کرد، اما چون این دین جهانی است باید پیامبر(ص) معجزهای را بیاورد که تا روز قیامت برای همه انسانها اثبات کند که اسلام حق است.
حجتالاسلام حیدریفر گفت: قرآن معجزه عقلی پیامبر(ص) است و فهم آن نیاز به تحصیل مبانی و مقدمات دارد، قرآن آخرین نسخه سعادت بشر است.
وی بیان کرد: این قرآن صامت است، این قرآن صامت نیاز به مفسر دارد که اینان اهلبیت(ع) و قرآن ناطق هستند، انسانهایی کامل که جزو پاکترین انسانهای عالم هستند.
نویسنده کتاب مدرسه عشق حسینی یادآور شد: امام حسین(ع) تندیس عینی قرآن کریم است، پس میتوان گفت امام حسین(ع) پس از قرآن معجزه دیگر پیامبر(ص) است.
وی خاطرنشان کرد: در زمان امام حسین(ع) معاویه حاکم جامعه اسلام شده است و نخستین سیاست او براندازی اسلام است، معاویه بر اساس خوشخدمتیهای افراد پستهای شهرهای مختلف را در میان ایشان تقسیم کرد.
حجتالاسلام حیدریفر تصریح کرد: معاویه بر اساس روایتی به مغیره گفت که من نسبت به بنیهاشم رحم نمیکنم، نمیبینی که پیامبر(ص) از دنیا رفته است، اما هنوز اسم او بر سر مأذنههااست، من ساکت نمینشینم مگر اینکه نام محمد(ص) در دفن کنم و این کار را کرد.
وی با اشاره به اینکه معاویه سیاست مبارزه با علی(ع) را در سیاستهای خود قرار داد، خاطرنشان کرد: به همه فرمانداران دستور داد تا هر کسی طرفدار علی(ع) و اندیشه علوی دارد، اسم او از دیوان علوی باید خط خورد.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی افزود: این تحریم فقط مربوط به ملت ایران نیست، تحریم اقتصادی سیاست استکبار است، تحریم اقتصادی در شعب ابیطالب(ع) نیز اتفاق افتاد، تحریم اقتصادی قدرت سیاسی میآورد و انسان را به حکومت نزدیک میکند.
وی با اشاره به اینکه معاویه راه جنگ نرم را نیز پیش گرفت، ابراز داشت: اما دید که سودی ندارد، پس به شکنجه و آزار دوستان علی(ع) روی آورد و بخشنامه کرد هر کس اسمش علی است حق حیات ندارد.
حجتالاسلام حیدری بیان کرد: خدا به امام حسین(ع) سه پسر داد، اما ایشان اسم هر سه را علی گذاشت، زیرا ایشان در جنگ فرهنگی با معاویه است، ما نیز باید به پیروی از ایشان نام ائمه(ع) را بر فرزندان خود بگذاریم.
وی خاطرنشان کرد: معاویه برای هر فعالیت خود پوششی دینی قرار میداد، اما وضعیت یزید بسیار بدتر و افتضاحتر از این مسأله بود، امام حسین(ع) در برابر یزید باید قیام میکرد، از مخالفت نرم شروع کرد، با مخالف نیمه سخت ادامه داد، اما امام(ع) یگانه راه را در بهپاخاستن علیه معاویه دید.
حجتالاسلام حیدریفر با اشاره به اینکه اباعبدالله الحسین(ع) همه چیزش را علیه معاویه به میدان آورد، اظهار داشت: امام حسین(ع) اگر این کار را نکرده بود، دین خدا از میان میرفت و هیچ کس بندگی خداوند را انجام نمیداد، امام حسین(ع) همه هستیاش را به پای خدا ریخت و خدا نیز همه چیزش را برای امام حسین(ع) قرار داد.
وی گفت: شور شهادت امام حسین(ع) در دلهای مؤمنان هرگز خاموش نمیشود و سال به سال بر این حرارت و شور افزوده میشود./914/پ202/پ
ارسال نظرات