۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۱۵۰۱۹۵
معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه خبر داد:

تفاهم‌نامه‌ معاونت پژوهشی و مرکز خدمات حوزه علمیه در حمایت از پایان‌نامه‌های پژوهشی

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی حوزه های علمیه گفت: تفاهم‌نامه ای میان مدیریت حوزه های علمیه و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه برای حمایت‌های پژوهشی در حال پیگیری است که امیدواریم این تفاهم‌نامه به حمایت از پایان نامه های حوزوی بیانجامد.
حجت الاسلام سيد علي عماد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدعلی عماد، معاونت پژوهشی حوزه های علمیه، پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در مرکز انجمن‌های علمی حوزه علمیه در قم برگزار شد، گفت: مهمترین عامل ایجاد سبک زندگی اسلامی، پژوهش است و امیدواریم کار خود را به خوبی در این زمینه انجام دهیم.
وی افزود: درسطح ملی برای کشور و برای حوزه های علمیه تغییرات بسیاری رخ داده است، تعاملاتی میان مراکز پژوهشی حوزوی با دستگا‎ه‌های استفاده کننده پژوهش‌ها شکل گرفته که این مطلب به لحاظ کمیت و کیفیت تعمیق یافته است.
معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه با اشاره به این‌که یکی از شاخص‌های سامان یافتگی مراکز تحقیقاتی در مراکز استانی است، ادامه داد: استقرار مرکز پژوهشی در استان قم که یکی از مهم ترین مراکز استانی محسوب میشود، یکی از شاخص‌های رشد پژوهش در حوزه علمیه است.
وی بیان داشت: همچنین در زمینههای راهبری تولید دانش فعالیتهای مطلوبی انجام گرفته است همچنین در تدوین نقشه راه حوزههای علمیه گامهای ابتدایی را برداشتهایم، ما به طور پیوسته آسیبهایی را مشاهده میکنیم و این آسیبها تا زمانی که مد نظر قرار نگیرند، موضوع تولید دانش به طور جدی پیگیری نمی‌شود.
حجت‌الاسلام عماد با اشاره به این‌که برای حرکت تولید دانش نیاز به داشتن مقدمههای آن هستیم، افزود: مهمترین مشکل، مشکل نظری در زمینه پژوهش است؛ تلقی دیگران نسبت به حوزه علوم اسلامی نیاز به واکاوی بیشتری دارد؛ همچنین باید توجه داشت که با یک سیاست نمیتوان همه دانشهای را تدبیر کرد.
وی افزود: در ایالت متحده آمریکا 80 درصد بودجه پژوهش از سوی بخش خصوصی تأمین میشود زیرا بخش خصوصی با استفاده از پژوهش‌ می‌تواند وارد چرخه اقتصادی شود، اما در همان ایالات متحده آمریکا بیش از 50 درصد بودجه پژوهشی علوم پایه را دولت وضع می‌کند، این نشاندهنده این است که تولید دانش در کشورهای دیگر نیاز به حمایت‌های دولت دارد.
معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: در کشور ما نیز در حوزههایی که دانش به سرعت به فناوری تبدیل میشود، نیاز به ورود بخش خصوصی است و در حوزهای که باید علوم پایه بازسازی شود، هنوز تعریف سنتی در میان ما رایج است، فیزیک ریاضی، زیستشناسی، و علوم پایه دانشهایی هستند که با دانشهای دیگر گره خوردند؛ حوزه بسیاری از علوم انسانی، علوم پایه دانسته میشود.
وی ادامه داد: پژوهش در حوزههای علمی نظامات قانونی خود را ندارد؛ در حوزه الزامکننده به پژوهش بسیار کم وجود دارد در تحقیقات پایانی سطح 2 و یا درس خارج این الزام وجود دارد که این موضوع کافی نیست.
حجت‌الاسلام عماد خاطرنشان کرد: نمره مشخصی به عنوان فعالیت پژوهشی وجود ندارد، طلبه باید دارای کارنامههای متعددی همچون تبلیغی، تهذیبی و پژوهش وجود ندارد و فقط کارنامه آموزشی وی ارائه می‌شود.
وی ادامه داد: با محدودیتهای حوزه علمیه نمیتوان حمایتهای گستردهای انجام داد، حمایتهای ما محدود است و به طور نمونه برگزاری جشنواره علامه حلی برای طلاب جوان و کتاب سال حوزه برای پژوهشگران از این دست حمایت‌ها محسوب می‌شود.
معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه ادامه داد: کشور نمی تواند حمایت از پژوهشگران و فعالیت‌های پژوهشی را تعطیل کند و سپس انتظار داشته باشد که تحولی صورت گیرد، دستگاه‌های دولتی بودجه‌ ویژه‌ای برای پژوهش در نظر گرفته است اما در حوزه علمیه چنین بودجه‌ای وجود ندارد؛ 50 میلیارد تومان بودجه حوزه علمیه است که شاید تنها 5 دهم درصد آن صرف پژوهش می‌شود؛ مراکز پژوهشی حوزه علمیه با بودجه دولتی تأمین نمی‌شود به جز پژوهشگاه حوزه و دانشگاه که از بودجه‌های دولتی استفاده می‌کند.
وی بیان داشت: تفاهم‌نامه ای میان مدیریت حوزه های علمیه و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه برای جهت دادن بخشی از خدمات به حمایت‌های پژوهشی در حال پیگیری است که امیدواریم این تفاهم‌نامه به حمایت از پایان نامه های حوزوی بیانجامد.
حجت‌الاسلام عماد خاطرنشان کرد: کل بودجه ستاد حوزه علمیه در تمام فعالیت‌های ترویجی مطالعاتی حمایتی خود حدود 600 میلیون تومان است و این امر تأسف‌برانگیز است.
وی در ادامه بیان داشت: در زمینه فقه حکومتی فعالیت‌های خوبی انجام دادیم و مسائل فقه حکومتی در سایر ساحت‌ها مد نظر محققان است.
 معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: بخش دیگر فعالیت‌ نیازسنجی فعالیت‌های پژوهشی است که اکنون حدود 10 شاخه علمی به طور فعال در حال بحث و بررسی است؛ امیدواریم این بحث‌ها در سال 92 به پایان برسد، تحقیقات علمی درباره فقه امسال پایان یافته و به علاقه‌مندان عرضه می‌شود./914/پ202/پ 
ارسال نظرات