۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۶
کد خبر: ۱۵۱۸۱۱
کارشناس رادیو معارف پاسخ داد؛

شبهه ازدواج ام‌کلثوم و خلیفه سوم

کارشناس رادیو معارف گفت: درباره ازدواج حضرت ام‌کلثوم(س) با خلیفه سوم سه قول انکار کامل، پذیرش کامل و پذیرش همراه با اکراه وجود دارد.
حجت الاسلام مهدي پيشوايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مهدی پیشوایی، کارشناس رادیو معارف در برنامه پرسمان تاریخی  در پاسخ به این پرسش که« ام کلثوم دختر امام علی (ع) در واقعه کربلا کجا بودند؟» پاسخ داد و گفت: در زمان گذشته نوشتن تاریخ مثل زمان ما نبوده، به طور مثال می‌گویند این افراد فرزندان حضرت علی (ع) بودند و در فلان تاریخ فوت کردند یا شهید شدند یا مثلا فلانی عقبه داشته یا نداشته است.

وی ادامه داد: ام کلثوم که دختر حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) بودند در سال 50 یا 51 در مدینه از دنیا رفته بود و در واقعه کربلا حضور نداشتند.

آیا ازدواج ام کلثوم با خلیفه دوم صحت دارد یا خیر؟

وی در پاسخ به پرسش« آیا ازدواج ام کلثوم با خلیفه دوم صحت دارد یا خیر؟» گفت: درباره ازدواج ام کلثوم با خلیفه دوم سه قول است، یک قول، قول اهل سنت است که عموما می گویند اتفاق افتاده است. یک قول، قول علمای شیعه است که عموما منکر این قضیه هستند؛ بعضی هم قبول دارند که البته فخری برای خلیفه نیست و همراه با اکراه بوده و قول سوم اینکه عباس ابن عبدالمطلب پا در میانی کرد و او سبب این ازدواج شد. زیرا خلیفه مُصِر بود و حضرت علی (ع) قبول نمی کرد و عباس عموی رسول خدا (ص) دید که کار به بن بست رسیده به حضرت علی (ع) گفت اختیار این کار را به من بسپار و او را تزویج کرد.

شهادت حضرت زهرا(س) و حضور حضرت علی(ع)

این کارشناس تاریخی در پاسخ به این پرسش که« حضرت فاطمه چند روز بعد از خوردن ضربات به شهادت رسید و آیا امام علی (ع) حضور داشتند یا نه؟»  اظهار داشت: اصل جریان حمله به خانه حضرت زهرا قضیه مشهوری است. اصل قضیه این است که امام علی (ع) از بیعت با ابوبکرخودداری کرد و با افراد دیگری مثل زبیر بن عوام پناه بردند به خانه حضرت زهرا و همراه با حضرت علی در خانه بودند و در آنجا تحصن کردند.

وی ادامه داد: این عده که آن روز در خانه حضرت زهرا بودند تصور نمی کردند که کسی به خانه حضرت زهرا (س) بیاید و معترض آنها شود، آنجا را مقدس می دانستند و راز اینکه آنجا تحصن کردند این بود کسی فکر نمی کرد این حریم را بشکنند.

حجت‌الاسلام پیشوایی خاطر نشان کرد: حضرت فاطمه آمد که مانع ورود آنها به داخل خانه شود و براساس آنچه که مشهور است خانه را آتش زدند و قنفذ که غلام عمر بن خطاب بود این ضربت شدید را به حضرت زهرا وارد کرد، حمله کنندگان تنها اینها نبودند و عمر بن خطاب جزو فرماندهانشان بود.

وی ابراز داشت: محمدبن جریر طبری مورخ معروف  اظهاراتی از قول ابوبکر در بستر احتضار نقل می کند که  وقتی می خواست از دنیا برود از نه چیز اظهار تاسف می کند می گوید من سه کار را کردم کاش نمی کردم؛ سه کار را نکرم کاش می کردم؛ سه چیز را جا داشت که از رسول خدا بپرسم که نپرسیدم و جزو آن سه کار می گوید کاش من دستور نمی دادم وارد خانه فاطمه شوند.

مالک اشتر نخعی

وی در پاسخ به این پرسش که« مالک اشتر نخعی در زمان خلافت شیخین در جنگها بودند یا نه؟» گفت: مالک اشتر ساکن کوفه بوده و از زمانی که اهل کوفه به نیروی امیر المومنین (ع) جذب شدند مالک اشتر هم جذب شد.

وی ادامه داد: مالک اشتر قبل از آن در کوفه زندگی می کرد و به نفع علی (ع) فعالیت می کرد. و به تعبیری در ارتش علی (ع) جذب شد. در سال 36 و 37 و 38 ایشان در جنگ جمل و جنگ صفین حضور داشت و همراه حضرت علی (ع) و رشادتهای و شجاعتهای زیادی از خود نشان داد.

وی در پایان گفت: حضرت علی (ع) در مسیر بصره، که طلحه و زبیر آنجا را اشغال کرده بودند، از مردم کوفه جذب نیرو کرد و به نقلی دوازده هزار نفر جذب شدند که مالک اشتر هم جزو آنها بود./919/پ201/ن

ارسال نظرات