۱۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۱۵۲۱۸۵

ویژه‌برنامه‌های سوگواری اربعین حسینی در آذربایجان شرقی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه‌برنامه های عزاداری و سوگواری اربعین شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) در سراسر استان آذربایجان‌شرقی به ویژه شهر حسینی تبریز برگزار شد.
مراسم قرائت زيارت اربعين در مصلاي بزرگ ري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، همزمان با فرا رسیدن اربعین شهادت اباعبدالله الحسین(ع) حوزه های علمیه، مساجد و بیوت علمای استان آذربایجان شرقی میزبان خیل دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت بود. هزاران نفر از عزاداران حسینی نیز در قالب هیأت ‌های عزاداری با تجمع در میدان ساعت تبریز، در اربعین شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) به سوگواری و پرداختند.

 

عزاداری و سینه‌زنی خیابانی طلاب و روحانیان حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج) تبریز، مراسم شبیه خوانی قیام عاشورا با حضور هیأت شبیه خوانی راهیان کربلا و همچنین برگزاری دومین کارگاه خوشنویسی اربعین عشق از دیگر برنامه‌‎های گرامیداشت اربعین حسینی در تبریز بوده است.

 

دروس طلاب حوزه علمیه طالبیه تبریز نیز همزمان با اربعین حسینی به علت آغاز ایام تبلیغی دهه آخر صفر به مدت یک هفته تعطیل خواهد بود. طلاب علوم دینی حوزه های علمیه حضرت ولی‌عصر(عج)، صادقیه و سفیران هدایت تبریز نیز روز گذشته پس از اقامه نماز ظهر و عصر به سوگواری رثای سومین امام شیعیان پرداختند.

 

دفاتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی، مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله اردبیلی در تبریز نیز با برگزاری ویژه برنامه سوگواری و سخنرانی مذهبی میزان دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت بود.

 

مردم متدین آذربایجان شرقی در جای جای این استان با جامه های سیاه و شرکت در دسته‌جات سینه زنی و زنجیرزنی ارادت خالصانه خود را به اباعبدالله الحسین (ع) نشان دادند، تجمع عاشقان حضرت سیدالشهدا(ع) امروز با وجود برودت هوا و شدت سرما بسیار با شکوه و باعظمت برگزار شد.

 

بنا بر این گزارش، امروز همزمان با سراسر کشور مزار شهدای دوران دفاع مقدس و دیگر مزارستان‌های استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز نیز مملوء از حضور اقشار مختلف مردم تبریز و قرائت فاتحه برای اموات بود.

 

طبق یک سنت دیرینه در منطقه آذربایجان برخی از عاشقان امام حسین(ع) که جامه سیاه خود را از ابتدای محرم تاکنون بر تن داشته و بر امام مظلوم خود چله نگه داشته بودند، امروز با قلبی آکنده از اندوه راز دل خود را با امام خود در میان گذاشته و میان معبودشان واسطه ای برگزیده اند که خداوند شفاعت آنان را رد نمی کند.

 

امروز سراسر استان تجلی شکوه عرض ارادت و شکوه عزاداری هزاران هیأت عزاداری به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت بود، آذربایجانی ها به ویژه تبریزی ها با حضور در تیمچه ها، دالان ها، مدارس علمیه و مساجد بازار تبریز با پرچم ها و علم های سیاه و سبز به یاد شهدای کربلا عزاداری کردند.

 

بنا‌بر این گزارش، مساجد طوبی، شهیدی، شعبان، سالار شهیدان، حاج احمد، حصیرچیلر، قزلی، دیانت، انگجی، شکلی، چهارده معصوم، خاتم الانبیاء و مسجد دانشگاه تبریز از جمله مساجد محوری در برگزاری آیین های سوگواری اربعین حسینی در تبریز هستند./935/پ202/س

ارسال نظرات