انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است

به گزارش خبرگزاری رسا، آیتالله روحالله قرهی به مناسبت شب نهم ربیع الاول سالروز آغاز ولایت و تاجگذاری حضرت حجّت(عج) در مهدیه القائم المنتظر به ایراد سخنران پرداخت که متن آن به شرح ذیل است؛
آغاز عصری جدید و تحوّلی عظیم!
آغاز امامت و ولایت، آقا جانمان، حضرت حجّت بن الحسن المهدی(عج) آغاز عصر جدیدی است، تحوّل عظیم با آغاز امامت حضرت به وجود آمد.
اوّلاً این که معلوم گشت امامت آن حضرت وجود دارد
درست روز جمعه، هشتم ربیع الاوّل سال 260 ه.ق، بعد از نماز صبح بود که انبیاء و اولیاء صف کشیدند و وجود مقدّس امام حسن عسگری(ع) به سبب مسموم شدن به دست معتمد در آخرین ملاقاتی که با او داشتند (یعنی هشت روز قبل و باز هم در روز جمعه)؛ به شهادت رسیدند و عروج کردند.
انتظار منجی
مردم منتظرند ببینند بعد از وجود مقدّس حضرت چه خواهد شد، همان طور که عرض کردیم، اصل و اسّ و اساس علّت آمدن امامان عسگریین(ع)، وجود مقدّس امام زمان(عج) است، با همه اخبار و اطّلاعات بنی العبّاس از روایاتی که در دست همه بود، معلوم شد که بعد از امام حسن عسگری(ع)، آخرین امام خواهند آمد که حضرت نبیّ مکرّم اسلام، تبیین فرمودند اسم او مانند اسم من است و او تمام ظالمان را از بین خواهد برد و آیات «وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثین»، «بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنین» و ... متعلّق به اوست.
ترفندی که به کار بردند، این بود که مهدی عبّاسی را خواستند به عنوان مهدی موعود معرّفی کنند امّا مفتضح شدند.
در تمام اعصار و ازمنه و ادیان، مسئله انتظار و اعتقاد به منجی، مطرح بوده است، و چون دشمن میدانسته که مردم فطرتاً به دنبال دین الهی هستند، به سراغ مکتب سازی رفته است تا بگویند انتظار شما، انتظار بیجایی است مانند بهائیّت و بابیّت و سایر مکاتبی که توسط یهود در مقابل مکتب الهی ساخته شدند.
لذا این مکاتب به منجی سازی پرداختند و خواستند به مردم بگویند: منجی آمد و رفت و به این ترتیب انسان ها را از اصل انتظار منجی دور کنند.
تفویض امامت در زمان حیات!!!
همان طور که در بحث مهدویت عرض کردیم، در هر زمانی یک امام بالفعل وجود دارد. مانند زمان امام مجتبی(ع)که فردی به امام حسین(ع)مراجعه کرد و سؤالی پرسید که حضرت فرمودند: «ارجع الی امامیالحسن»؛ یعنی برای گرفتن جواب سؤالت به امام من، امام حسن مراجعه کن.
امّا اوّلین چیزی که مردم بعد از شهادت امام حسن عسگری (ع)دیدند، صحبت اوّلین نماینده حضرت به نام عثمان بن سعید بود که فرمود: من محضر امام عسگری بودم که حضرت به همراه طفلی بسیار زیبا و بسیار با عظمت وارد شدند که من ناخواسته به احترام ایشان از جای بلند شدم. امام لبخندی زدند و فرمودند: این همان امام شماست.
من سؤالاتی در آن جلسه مطرح کردم امّا امام عسگری، تمام سؤالات من را به آن طفل که در سنّ کمی(حدود چهار سال) بود، ارجاع دادند و فرمودند: از ایشان بپرس. لذا تمام سؤالات من توسط آن طفل که به ظاهر سنّ کمیداشت امّا دارای عظمت وصف ناشدنی ای بود، به طور کامل پاسخ داده شد.
از اینجا بود که من با حضرت آشنا شدم. حضرت پس از آن مطالب دیگری را به من فرمودند از جمله این که فرمودند: عموی من جعفر آماده است که در دین انحرافی ایجاد کند، باید مراقب باشیم.
حال، سؤال این است که چرا در زمانی که امام بالفعل وجود دارد، امام بالقوه باید جوابگو باشد؟!!
اوّلاً امام حسین و امام صادق(ع) فرمودند: «لو ادرکتُه لخدمتُه» و عرض کردیم همه ائمّه این را بیان کرده اند. معمول این است که فرزند باید خادم پدر یا اجداد خود باشد. امّا این جا برعکس است.
دوماً راجع به هیچکدام از معصومین نداریم که او دارای تمام خصایص انبیاء و اولیاء باشد امّا وجود مقدّس حضرت حجّت(عج) را خلّص تمام انبیاء و ائمّه معرّفی کرده اند.
آنچه خوبان همه دارند تـــــــو یکـــــــجا داری
سوماً در زمان هر یک از معصومین امور توسط امام بالفعل صورت میگیرد امّا در لحظات آخر حیات حضرت اباعبدالله (علیه الصّلوة و السّلام)، ایشان علم امامت را به حضرت امام سجاد (ع)دادند و خودشان به سمت میدان جهاد رفتند.
با توجّه به این مطالب میتوان گفت: امامت حضرت حجّت(عج) در زمان حیات امام عسگری(ع) آغاز گردیده بود و امام حسن عسگری(ع) در زمان خودشان، امامت را به ایشان تفویض نموده بودند. البته این مطلب بسیار سنگین است و درک آن برای همه میسور نیست و ممکن است عدّه ای در آن إن قلت وارد کنند امّا برای ما مسجّل است.
معجزات امام زمان(عج) در طفولیّت!
این که حضرت در طفولیّت به سؤالات عثمان بن سعید آن گونه جواب دادند، نشان از اعجاز ایشان دارد. خداوند متعال قادر است و میتواند امور را به دست طفلی بدهد و همه خلقت در ید قدرت او باشد، البته این مسأله مطلب جدیدی نبوده و در قرآن هم بیان شده که عیسی بن مریم در گهواره سخن گفت، لذا حتّی وهابیّت ملعون هم نمیتوانند به این مطلب ایرادی بگیرند.
مورد دیگر از معجزات حضرت، نماز خواندن ایشان بر پدر بزرگوارشان، آن هم در سن طفولیّت بود، حضرت وقتی وارد شدند، دیدند عمویشان، جعفر کذّاب که بعدها توبه کرد و به جعفر توّاب ملقّب شد جلو ایستاده و میخواهد نماز را شروع کند.
خود جعفر نقل میکند: طفلی با عظمت وارد شد و چنان آمرانه برخورد کرد که گویی چهل ساله است. وقتی او را دیدم، بدنم به لرزه افتاد.
حضرت جلو رفتند و عبای جعفر را گرفتند و فرمودند: از این جایگاه بیرون شو که فقط متعلّق به معصوم(ع) است.
جالب است که نظامیان هم در آنجا حضور داشتند و حتّی همان طور که اشاره شد علّت تبعید امامان عسگریین به سامرا این بود که آن ها را در محاصره بگیرند تا از ولادت حضرت با خبر شوند. حال، حضرت آمدند و بر چنازه پدرشان نماز میخوانند. همه مبهوت شده بودند و بدون هیچ عکس العملی، پشت سر ایشان نماز خواندند.
همه مبهوت و مقهور این اعجاز شدند. بعد از نماز هم این گونه نبود که حضرت سریع ناپدید شوند. بلکه بر کنار جنازه پدر نشستند و به آرامیفاتحه ای خواندند و بعد از همان راهی که آمده بودند، رفتند. تازه آنجا بود که مردم به دنبال ایشان رفتند امّا دیدند خبری از ایشان نیست. لذا حضرت ناپدید شدند.
انتظار فرج قبل از ولادت حضرت
شیخ صدوق از حضرت عبدالعظیم نقل میکند که فرمود: بر محمد بن علی بن موسی بن جعفر(علیهم صلوات المصلّین) وارد شدم، در مورد حضرت حجّت (عج) سؤالاتی پرسیدم، حضرت جواب دادند و فرمودند: «یَا أَبَا الْقَاسِمِ إِنَّ الْقَائِمَ مِنَّا هُوَ الْمَهْدِیُّ الَّذِی یَجِبُ أَنْ یُنْتَظَرَ فِی غَیْبَتِهِ وَ یُطَاعَ فِی ظُهُورِهِ وَ هُوَ الثَّالِثُ مِنْ وُلْدِی» ای ابالقاسم! به درستی که قیامت کننده از ما، مهدی است. انتظار در غیبت او و اطاعت در زمان ظهورش، واجب است. او سومین نسل از فرزند من است.
لذا بیان شده که تمام حضرات معصومین در زمان حیاتشان، انتظار فرج را داشتند و همان طور که بیان شد، فرمودند: «لو ادرکته لخدمته».
جمع بهترین مکان و بهترین زمان!
حضرت موسی بن جعفر (ع)در روایت شریفی در مورد شیعیان در زمان غیبت حضرت حجّت (عج) فرمودند: «... فَطُوبَى لَهُمْ ثُمَّ طُوبَى لَهُمْ هُمْ وَ اللَّهِ مَعَنَا فِی دَرَجَتِنَا یَوْمَ الْقِیَامَة» به خدا قسم! منتظرین حقیقی حضرت در روز قیامت، با ما و در درجه ما هستند. یعنی همدرجه با معصوم میشوند!
آیت الله ادیب(ره) میفرمودند: اگر کسی بداند در چه زمانی آمده و بالجد مؤمن به غیبت باشد، اجر انبیاء را دارد. از آن طرف فاسقین هم در این زمان، بدترین فاسقین هستند که اگر نگوییم بدتر از شمر، کمتر از او هم نیستند!
لذا باید بدانیم خدا لطفش را به ما ایرانیان تمام کرده است، هم حضرت ثامن الحجج(ع) در اینجا هستند که مایه برکتند و هر کدام از حضرات وقتی به کربلا میروند، اول به اینجا میآیند و بعد میروند و هم در بهترین زمان به این دنیا آمدیم که انقلاب را دیدیم و به ظهور هم نزدیک هستیم. عوامل زیادی دست به دست هم داده است که من و شما الآن در این زمان و مکان هستیم و بهترین تقدیر برایمان رقم خورده است. البته باید قدر بدانیم، نه این که مغرور شویم.
روایت دیگری در زمینه انتظار فرج بیان شده که حضرت میفرمایند: «وَ الْمُنْتَظِرُ لِأَمْرِنَا کَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فِی سَبِیلِ اللَّه» منتظرین امر ما، مانند شهیدانی هستند که در راه خدا، در خون خود غلتیده اند.
حضرت امام(ره)، آن امام العارفین فرمودند: انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است، ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقّق پیدا کند و مقدّمات ظهور ایشان إن شاءالله به وجود آمده است.
لذا عزیزان! این را بدانید که بیان کردن «ظهور صغری و کبری»، صحیح است و ظهور صغری با انقلاب به وجود آمده است امّا چون این حرفها از زبان بعضی از منحرفین به وجود آمد، بعضی گفتند: چون جریانات انحرافی این حرفها را زده، شما نگویید. امّا این صحیح نیست؛ چون جریان انحرافی بعضی مواقع میآیند راجع به امام زمان حرفهایی میزنند که دیگران بگویند: چون آن ها بیان کردند، ما دیگر نگوییم. ولی ما نباید فریب بخوریم، مگر یک مطلب حقّی را که آن ها گفتند، ما نباید بگوییم؟!!
البته ما عقیده داریم راهش ولایت فقیه است؛ چون فرمودند: «من کان من الفقهاء ...»./993/د101/ن