۰۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۲:۴۱
کد خبر: ۱۵۴۲۹۱
سید حسن نصرالله:

سقوط نظام سوریه خیال‎بافی است

خبرگزاری رسا ـ دبیر کل حزب الله لبنان گفت: رویاهای کسانی که منتظرند دمشق سقوط کند و تغییری دراماتیک روی دهد محقق نخواهد شد.
سقوط نظام سوریه خیال‎بافی است


به گزارش خبرگزاری رسا، سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان، به مناسبت هفته وحدت اسلامی، به صورت ویدئو کنفرانس در مجتمع سید الشهدا (ع) در منطقه ضاحیه، با تبریک میلاد نبی اکرم (ص) به تمامی مسلمانان جهان، گفت: این هفته بنا به گفته امام خمینی(ره) در زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران هفته وحدت است. امشب می خواهم در پنج محور، میلاد پیغمیر اکرم(ص)، اوضاع لبنان، انتخابات رژیم اسرائیل و کشورهای منطقه صحبت کنم.


سید حسن نصر الله با بیان ارزش های والای انسانی پیامبر اعظم(ص) اظهار داشت: رسول اکرم (ص) بهترین اخلاق و صفات نیک را داشت، به طوری که خداوند به بیان توصیف اخلاق ایشان  پرداخته است.


وی ضمن محکوم کردن توهین‎هایی که به پیامبر اعظم و قرآن می شود، تصریح کرد: از زمان جاهلیت به پیامبر اکرم(ص) توهین وجسارت شده، اما مسأله‎ای که الان مانند روز روشن است، عظمت روز افزون رسول خدا(ص) است.


دبیر کل حزب الله با تاکید بر اهمیت شناساندن رسول خدا (ص) به تمام جهانیان افزود: عالمان زیادی در طول قرن ها سعی کرده‎اند تا عظمت پیامبر اکرم (ص) را به مردم عالم بشناسانند، اما در حال حاظر این مسؤولیت بر عهده تمامی مسلمانان و علمای اسلام است و باید اولویت امور خود را به شناساندن این شخصیت بزرگوار به جهان قرار دهند.


وی با اشاره به اینکه دشمنان با توهین به رسول الله(ص) ایجاد تفرقه بین مسلمانان و مسیحیان را دنبال می کنند افزود: علمای اسلام باید تحقیقات علمی خود را به کار گیرند و سستی نکنند، چرا که دشمنان به دنبال مخدوش کردن چهره مخدوش ناپذیر او هستند.


وی با اشاره به چالش های عمده منطقه اظهار داشت: یکی از این چالش ها چند دستگی میان کشورهای جهان عرب و اسلامی است. این امر چه میان مسلمانان و مسیحیان و یا شیعه وسنی باشد، ماهیتش مساله سیاسی و سیطره ظالمان است.


دبیر کل حزب الله لبنان تصریح کرد: علت اختلافات و درگیری داخلی کشورها منحصر به اختلافات مذهبی نیست زیرا گاهی شاهد آن هستیم که مردم کشوری دارای یک مذهب هستند اما ناآرامی‌ و در گیری در آن دیده می شود.


وی افزود: لبنان کشوری است که بیشترین تاثیر را از حوادث منطقه به خود می گیرد. در ارزیابی تحولات منطقه باید بگویم که هیچ کس نباید ترسی از درگیرهای منطقه داشته باشد زیرا این امر در طول تاریخ وجود داشته است، اما مصیبت مهم‌تر این است که ندانیم چگونه با این بحران‌ها مقابله کنیم.


سید حسن نصر الله گفت: اگر با این بحران‌ها با احساس مسؤولیت برخورد کنیم در آن صورت می‌توانیم بسیاری از این حوادث را به سلامت پشت سر بگذاریم.

 

 محبوبیت احزاب سیاسی اسرائیل رو به کاهش است

دبیرکل حزب الله در ادامه با اشاره به انتخابات اسرائیل تاکید کرد: در حالی که تلاش می شود رژیم اسرائیل حفظ شود اما شاهد آن هستیم که محبوبیت احزاب سیاسی این رژیم روز به روز رو به کاهش است.


وی خاطر نشان کرد: در حالی که بنیامین نتانیاهو، مداوم تاکید می کرد که نیاز به حزبی قدرتمند دارند، اما در انتخابات اسرائیل هیچ حزب قدرتمندی که بتواند نقش رهبری را ایفا کند وجود نداشت.

 

سید حسن نصر الله اظهار داشت: فقدان رهبری متمرکز و همچنین تعدد احزاب در رژیم اسرائیل تصمیم‌گیری سیاسی را بسیار پیچیده کرده است.


سید حسن نصرالله در ادامه گفت: مهمترین پاسخ به انتخابات اسرائیل دعوت برای وحدت بیشتر و مقاومت است و باید همگی با یکدیگر همکاری کنیم تا فلسطینی قدرتمندتر و لبنان باثبات تر داشته باشیم و تمامی چالش‌ها در جهان عرب را از بین ببریم.

 

وی ادامه داد: تضمین محافظت از غزه قدرت مقاومت و تضمین حقوق فلسطینیان، آشتی ملی و همبستگی ملت فلسطینو پایبندی به مقاومت و تضمین لبنان معادله ارتش، ملت و مقاومت است؛ حال هر کس که می‌خواهد در اسرائیل حکمرانی کند، در مقابل قدرت ملی لبنان قرار دارد.

 

دبیر کل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: ما نباید فریب میانه‌ روها و راست‌ گراها در اسرائیل را بخوریم، زیرا آنان درباره آوارگان فلسطینی، حقوق عربی و تهدیدهای اسرائیل علیه ملت‌های منطقه همانند یکدیگر هستند. تاریخ به ما می‌آموزد که بیشتر جنگ‌ها در زمان حکمرانی چپ‌گراها حاصل شده است. همه احزاب اسرائیل درباره جنگ، کینه‌ورزی و طمع نظر یکسانی دارند.

 

وی درادامه عنوان کرد: نگرانی‌های مسیحیان در مورد وضعیت هم دینان خود در عراق، سوریه و نیجریه بسیار طبیعی است به همین علت دیدگاه‌های گروه‌های لبنانی را نسبت به این موضوع سرنوشت ساز کرده است.

 

نصرالله با اشاره به حساسیت قانون انتخابات در شرایط کنونی لبنان بیان داشت: برخی قانون انتخابات را به شکل اساسی بررسی می کنند و این حق آنهاست، چرا که اوضاع حساسی است که باید حواسمان به لبنان باشد و نگرانی‌ها را از پیش رو برداریم.

 

 در انتخابات لبنان اتهامات را کنار بگذاریم

دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: موضوع مهم این است که اتهامات را کنار بگذاریم، چرا که اتهامات برخی مواقع خوار کننده هستند؛ مثلا هنگامی که رهبران سیاسی از قانون ارتدوکس سخن می گویند، گفته می‎شود که این پروژه حزب الله است. با این کینه، همگرایی در میان گروه‎ها به دست نمی آید. آنها می‌گویند که حزب الله این ایده را به مسیحی‌ها تحمیل کرده است، این سخن اهانت به مسیحیان به شمار می آید و از اساس کذب محض است.

 

وی ادامه داد: البته در ورای این اقدامات انگیزه‌هایی وجود دارد؛ هر گروه به دنبال آن است تا قانون انتخاباتی را مطرح کند که تعدادشان را در پارلمان حفظ کند، یا بیشتر از حق خود را به دست بیاورد. اما نمی توان قانون ها را بر اساس انگیزه افراد بررسی کرد.

 

قانون نسبیت در انتخابات

نصرالله ابراز داشت: مبانی اساسی که در هر قانون انتخابات به آن نظر داریم، نسبیت است. برخی ممکن است بگویند که قانون نسبیت به ما اکثریت را خواهد داد؛ اما ممکن است این قانون اکثریت را به ما ندهد و ما در اقلیت قرار بگیریم؛ ما باید از انصاف نمایندگی مردم در پارلمان سخن بگوییم.

 

وی گفت: ما لبنان را بر اساس نسبیت یک دایره انتخاباتی می دانیم و می‌توان بر این اساس انتخابات در استان ها برگزار شود. ما طرح دولت که به مجلس نمایندگان ارسال کرده و طرح ارتدوکس ها را قبول داریم و معتقدیم که تمام این طرح‌ها یک نقطه جذب دارد و آن همان نسبیت داشتن آنهاست.

 

سید حسن نصر الله خاطرنشان کرد: اگر سلاح تاثیری در انتخابات داشته باشد تاثیر آن در نظام انتخاباتی اکثریت بیشتر است؛ به نظر من مشکل سلاح در نظام اکثریت بسیار بیشتر از نظام نسبیت است و درنتیجه این سخن نادرست است که مشکل نسبیت در وجود سلاح است.

 

وی با  اشاره به موضعگیری گروه 14 مارس درباره حمایت غرب و عربستان در لبنان گفت: سلاحی که از آن شکایت دارند و می گویند که باعث اهرم فشار در انتخابات می شود، سلاح مقاومت نیست زیرا همه نیروها و جریانها دارای سلاح هستند و با سلاح کلاشینکف می توانند آنچه را که می خواهند تحمیل کنند.

 

دبیرکل حزب الله گفت: نظام نسبیت به همگان فرصت می دهد که وارد مجلس شوند. براساس پیگیری های من در زمینه بحث و گفت‎وگو درخصوص نظام نسبیت اگر نگوییم تنها اشکال چه بسا اشکال اساسی که گروه مقابل مطرح می کند؛ همان سلاح است و این شعار را سر می دهند که نسبیتی همراه با سلاح نیست اما این امر نادرست است زیرا اولا مقاومت از قبل از سال 1992 میلادی در صحنه حضور داشته است و ما چندین انتخابات برگزار کرده ایم بنابراین کجا از سلاح برای تحمیل گزینه های انتخاباتی استفاده شده است.

 

 

نصرالله تصریح کرد: کسی از سلاح برای تحمیل گزینه های انتخاباتی استفاده نمی کند اما خطرناکتر از آن، سلاح پول است و من از یک مسئول اساسی حامی گروه مقابل (14 مارس) شنیدم که به من گفت، ما در انتخابات سال 2009 میلادی سه میلیارد دلار خرج کردیم و به شوخی به او گفتم که سه میلیارد دلار را به ما می دادید و انتخابات را بر می داشتید. کدام خطرناکتر است پول یا سلاح؟ کدام خطرناکتر است پول یا رسانه هایی که برای اقدامات تحریک آمیز مورد استفاده قرار می گیرد؟ کدام تاثیرش در انتخابات بیشتر است؟

 

دبیرکل حزب‌الله گفت: ما می خواهیم یک بحث و گفت‌وگوی علمی را بشنویم. می گویم کسانی که گزینه نسبیت را رد می کنند؛ مشکل آنها این است که گزینه نسبیت، موقعیت و جایگاه طبیعی نیروهای سیاسی را به آنها می دهد. برخی تصور می کنند که ضمانت آنها این است که فراتر از جایگاه و موقعیت طبیعی خود داشته باشند.

 

وی تصریح کرد: مسیحیان امروز دغدغه دارند و معتقدم روشن است که برخی این گفته را زیاد مطرح می کنند که حزب‌الله و جنبش امل همراه با ارتدوکس به ما رای خواهند داد ما تاکید می کنیم که درباره آنچه توافق کرده ایم رای خواهیم داد و اگر فردا مجلس نمایندگان جلسه بگیرد و قوانین انتخابات را مطرح کند، اگر قانون دولت مطرح شود ما به آن رای خواهیم داد و اگر پیشنهاد ارتدوکسی مطرح شد ما به آن رای می دهیم ما در این موضوع صادق هستیم.

 

وی تصریح کرد: مسیحیان فکر می کنند که این پیشنهاد می تواند منجر به آنچه آن را برابری واقعی و درستی سهم نمایندگی می خوانند، شود. ما به عنوان مسلمانان این فرصت را به آنها می دهیم و به مجلس نمایندگان و انتخاباتی می رویم که کسی فکر نکند جایگاهی کمتر از آن چیزی که دارد، کسب می کند. مجلس نمایندگی که در آن بحث و جدل درباره درستی سهم نمایندگی و برابری واقعی نیست و شک و تردیدی وجود ندارد و چه بسا مجلس نمایندگان فرصتی تاریخی برای بهبود این نظام است و چه بسا نیازی به ساختارهای دیگری برای گفتگو و بحث نداریم.

 

دبیرکل حزب‌الله گفت: ما درهای بحث و گفت‌وگو درباره چیزی را نمی‌بندیم و برخی از مسلمانان نیز دغدغه هایی دارند.

 

دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: از لبنانی ها می خواهم که قانون انتخابات را براساس اینکه منصفانه و عادلانه باشد مورد بحث و گفت‌وگو قرار دهند. از ذهن های خود انتظار کشیدن اینکه در سوریه چه می شود را پاک کنند، خصوصا کسی که منتظر است دمشق سقوط کند و تغییری دراماتیک روی دهد یا کسی که منتظر است که تحولی روی دهد و بر سایر لبنانی ها قدرت بگیرد. داده های میدانی و سیاسی و بین المللی تاکید می کند که روند امور به جایی رسیده است که رویاهای بسیاری محقق نخواهد شد؛ کسانی که درباره امور معینی خیال بافی می کردند.

 

سید حسن نصرالله افزود: ما نه می خواهیم از سوریه به عنوان اهرم کمکی علیه کسی استفاده کنیم و نه می خواهیم کسی اینکار را بکند‬. امیدواریم که همگان با قانون انتخابات صرفا به عنوان قانون انتخابات برخورد نکنند بلکه اینگونه با آن برخورد کنند که این قانون برای سرآغاز مرحله ای است که پیش رو داریم.

 

وی تصریح کرد: مشغول بودن ما به قانون انتخابات نباید باعث شود که دولت از روند مسائل از پرونده اساتید گرفته و زندانیان و آوارگان گرفته تا وضعیت امنیتی غافل شود. برخی از بازداشت شدگان اسلامگرا چهار یا پنج سال است که بدون محاکمه در زندان هستند و منصفانه نیست که بدون محاکمه باشند؛ صرف نظر از اینکه موضع ما درقبال این بازداشت شدگان چیست./994/ب912/ک
 

ارسال نظرات