تکبر، طلبه را از رسالت اصلی خود باز میدارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین سید جمالالدین دینپرور، مؤسس بنیاد بینالمللی نهجالبلاغه، پیش از ظهر امروز در تفسیر موضوعی نهجالبلاغه با عنوان «اخلاق در نهجالبلاغه» که در مدرسه عالی فیضیه با حضور طلاب برگزار شد به رذیله اخلاقی کبر اشاره کرد و گفت: کبر لغزشگاه مهم و خطرناکی است از اینرو علمای اخلاق افراد را نسبت به این صفت زشت هشدار دادهاند.
وی ادامه داد: به طور کلی فرد باید به رذایل اخلاقی همچون؛ کبر و غرور یک نگاه کلی و جامع داشته باشد، کبر خطر عظیمی است که در وجود افراد بوده و باید کنترل شود، انسان زمانی که متولد میشود در وجود او کبر و تکبر نیست اما وقتی رشد میکند به جای این که تواضع داشته باشد زمینه تکبر و کبر را در خود به وجود میآورد.
این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه غرور و تکبر فرد را جهنمی میکند، اظهار داشت: تمام انسانها به ویژه روحانیان باید مراقب باشند که گرفتار غرور نشده و به این رذیله اخلاقی یک نگاه عمیق داشته باشند، اگر یک روحانی گرفتار تکبر شود نمیتواند وظیفه و رسالت خود که هدایت مردم است را به خوبی انجام بدهد.
خودبینی زمینهساز تکبر است
وی افزود: زمینه ساز تکبر خودبینی است، بیشتر افراد معتقد هستند تکبر از خودبینی خطرناکتر است اما در یک نگاه دیگر میتوان گفت که خودبینی از تکبر نیز خطرناک است، چرا که زمانی که انسان گرفتار خودبینی میشود هیچ فردی به غیر از خود را قبول نداشته و خود را از همه بالاتر و برتر میبیند.
حجتالاسلام والمسلمین دینپرور با اشاره به روایتی بیان داشت: متأسفانه در برخی موارد افرادی که دارای ظاهری مذهبی بوده و علم دین میخوانند گرفتار خودبینی میشوند، از این روایت نیز استفاده میشود که خودبینی یک بیماری و رذیله اخلاقی بوده و انسانی که نسبت به خود شناخت نداشته باشند گرفتار این بیماری میشود.
وی تصریح کرد: اگر فردی نسبت به خود شناخت داشته و بداند از خودش هیچ اختیاری ندارد و هر آنچه در وجود او بوده و یا به موقعیت و جایگاهی رسیده برای خداوند متعال است هیچگاه گرفتار خودبینی میشود.
زندگی دوراهی است که یکی فرد را به خدا و دیگری به شیطان میرساند
مؤسس بنیاد بینالمللی نهجالبلاغه خاطرنشان کرد: ما نمیدانیم آینده چگونه میشود، ممکن است فرد گناه کاری با توبه یک انسان پاک شود اما یک فرد مؤمن در لحظات پایان عمر خود دچار لغزش شود و عاقبت به خیر نشود، همچنین زندگی دارای دو راه است که یکی فرد را به خدا و دیگری به شیطان میرساند، فرد باید مراقب باشد تا از راهی که او را به شیطان میرساند دوری کند.
وی بیان داشت: اگر مردم بدانند موقعیتهای اجتماعی و سیاسی که به دست میآوردند برای خداوند است، هیچگاه مغرور نمیشوند و سعی میکند به هر میزان جایگاه و منزلتی که به دست میآورند تواضع، خلوص نیت و خدمتگزاری بیشتر داشته باشند.
نتیجه خودبینی خودپرستی است
این استاد حوزه علمیه قم غفلت از یاد خدا و عدم تهذیب و ایمان را از عوامل مهم در گرفتار شدن افراد به تکبر دانست و گفت: زمانی که انسان فکر کند نعمتی که در دست او است برای خودش بوده و فراموش کند چه کسی این نعمت را به او داده گرفتار خودبینی میشود.
وی تأکید کرد: نتیجه خودبینی خودپسندی و نتیجه خودپسندی خودپرستی در برابر خدا پرستی است.
حجتالاسلام والمسلمین دینپرور با اشاره به نامه سی و یک نهجالبلاغه خودبینی را مهمترین آفت عقل خواند و گفت: اگر جلوی خودبینی گرفته نشود سبب میشود که عقل فرد کار نکند و از دلایلی که سبب گرفتار شدن افراد به خودبینی میشود رسیدن به موقعیتهای سیاسی و اجتماعی است.
خودبینی سبب نرسیدن فرد به خودبینی میشود
وی اظهار داشت: خودبینی سبب نرسیدن فرد به کمال میشود، چرا که فرد خودبین بر این باور است که به کمال رسیده از اینرو به دنبال کمال نخواهد بود و این خود سبب افت جایگاه فرد میشود.
مؤسس بنیاد بینالمللی نهجالبلاغه با اشاره به قصار چهل و شش نهجالبلاغه ابراز داشت: انسان باید خودبینی را از ریشه درمان کند، خودبینی سبب فساد وجودی افراد میشود و همانگونه که کرم میتواند درون یک بادام و یا سیب را فاسد کند خودبینی نیز میتواند درون فرد را فاسد کند.
این استاد حوزه علمیه در پایان ابراز داشت: خودبینی سبب نابودی حسنات افراد میشود و مهمترین دستاورد شیطان برای گول زدن افراد به شمار میرود، از اینرو باید مردم مراقب باشند که گرفتار این رذیله اخلاقی خطرناک نشوند./993/