۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۱۵۶۳۹۵
استاد حوزه و دانشگاه:

انقلاب اسلامی علت و معلول بیداری اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ نویسنده کتاب مشروطه شناسی درباره پیدایش بیداری اسلامی در ایران خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران، علت و معلول بیداری اسلامی است و با مراجعه به تاریخ به نظر می رسد در بعد سیاسی بیداری اسلامی، ایران پیشتاز است.
دكتر موسي نجفي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، موسی نجفی، استاد حوزه و دانشگاه، در نشست بیداری اسلامی و چشم انداز تمدنی که امروز در جمع دانشجویان جامعه المصطفی در خانه مشروطیت اصفهان، رویارویی جهان اسلام با غرب را در قالب سه مرحله دانست و افزود: در قرون اولیه اسلام مسلمانان با فلسفه یونان و علوم غرب آشنا شدند و این علوم را از غرب فرا گرفتند. در جریان هشت بار جنگ میان مسلمانان با صلیبی ها، شش بار مسلمانان پیروز نبرد بودند که همین امر ضربه سختی به اروپائیان زد.

این استاد علوم سیاسی با اشاره به فتح قسطنطنیه از سوی سلطان محمد فاتح در سال 857 هجری افزود: غربی ها معتقدند با این اتفاق از قرون وسطی بیرون آمدند و دوران جدیدی به نام رنسانس که بخش مهمی از تاریخ غرب است را آغاز کردند. در واقع قرون وسطی برای اروپائیان به مثابه عصر دین و دوره رنسانس به مثابه دوره علم برای غرب است؛ اما در جهان اسلام همواره علم و دین در کنار یکدیگر بوده اند.

رییس گروه نظریه­پردازی انقلاب اسلامی، در خصوص پیدایش بیداری اسلامی  و ابعاد آن تصریح کرد: بیداری اسلامی در گام اول هم زمان با حمله ناپلئون به مصر رخ داد و  با حمله ناپلئون هویت و شخصیت جامعه مصر مورد تعرض قرار گرفت و مصری‌ها به مقاومت پرداختند.

رییس پژوهشکده فرهنگ، انقلاب و تمدن اسلامی، با اشاره به ابعاد بیداری اسلامی تاکید کرد: قیام عمر مختار در لیبی و انقلاب ثوره العشرین در عراق نمونه هایی از بعد نظامی بیداری اسلامی هستند؛ اما با مراجعه به تاریخ ایران می توان گفت، در دوره مشروطه، به نوعی بیداری اسلامی در ایران شکل گرفت.

نویسنده کتاب مشروطه شناسی در خصوص پیدایش بیداری اسلامی در ایران خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران، علت و معلول بیداری اسلامی است و با مراجعه به تاریخ به نظر می رسد در بعد سیاسی بیداری اسلامی، ایران پیشتاز است.

این استاد علوم سیاسی، بعد تمدنی را یکی دیگر از ابعاد بیداری اسلامی خواند و با اشاره به الگوسازی غرب در بیداری اسلامی تاکید و تصریح کرد: تنها جهان تشیع است که می‌تواند ظرفیت تمدنی بیداری اسلامی را شکوفا کند و دلیل اصلی همراهی غرب با اسلام ترکیه‌ و وهابی به این علت است که آنها نمی‌توانند الگویی برای سبک زندگی معرفی کنند و به همین دلیل است که امروز، دشمن با فشار بر ایران قصد دارد الگوی نظام جمهوری اسلامی را برای سایر کشورها ناکارآمد معرفی کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، نهضت، نظام و تمدن اسلامی را ظرفیت های بیداری اسلامی نامید و ادامه داد: با شکل گیری نظام جمهوری اسلامی، ایران در سطح بالاتری نسبت به سایر کشورهای جهان اسلام در بیداری اسلامی قرار دارد.

این استاد علوم سیاسی با اشاره به نقش حوزه و دانشگاه در بیداری اسلامی افزود: در ایران نقش حوزه و دانشگاه در انتقال ظرفیت های بیداری اسلامی و از مرحله نظام به تمدن اسلامی مطرح می شود که رهبر معظم انقلاب از آن به جنبش نرم افزاری یاد می کنند.

 نجفی در پایان سخنانش با تبیین نقش حوزه و دانشگاه در بیداری اسلامی اضافه کرد: استخراج الگوهایی برای سبک زندگی می تواند از جمله نقش های حوزه و دانشگاه باشد./939/پ202/س

ارسال نظرات