۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۷۵۴
از سوی معاونت فرهنگی مجتمع آموزش عالی مشهد؛

نشست راهبردی بررسی سبک زندگی اسلامی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ دومین نشست راهبردی بررسی سبک زندگی اسلامی به همت معاونت فرهنگی تربیتی مجتمع آموزش عالی مشهد، در سالن اجتماعات مجتمع آموزش عالی مشهد برگزار شد.
سبک زندگي اسلامي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، دومین نشست راهبردی بررسی سبک زندگی اسلامی به همت معاونت فرهنگی تربیتی مجتمع آموزش عالی مشهد، در سالن اجتماعات مجتمع آموزش عالی مشهد برگزار شد.
در این نشست، حجت الاسلام سید مسعود امیری، مدیر مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد، با بیان این‌که ما باید به این باور برسیم که آموزه های دینی می‌تواند تمام ابعاد زندگی انسان را در بر بگیرد، گفت: به عقیده ما مثلث فقه، اخلاق و عرفان با مدیریت فلسفه که مبتنی بر اندیشه انسان است، هم در حوزه مدیریت رفتار که حوزه هدایتگری است، هم در حوزه پیشگیری از آسیب و هم در حوزه درمان اختلالات روان رفتاری نه تنها نیازی به اقدامات خارج از خودش ندارد بلکه حرف‌های زیادی نیز برای گفتن دارد.
وی افزود: با توجه به آیه «لا تقدموا بین یدی الله و رسوله» در سوره حجرات وقتی که ما در حوزه تصمیم، انتخاب و مدیریت حق پیشی گرفتن از خدا و پیامبرش را نداریم به این معناست که این نیازها در شریعت تأمین شده است.
مدیر مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: همه می‌دانند که رفتارهای انسان مبتنی بر ساختارهای روانی است و بدون در نظر گرفتن شرایط روانی افراد ورود به دنیای رفتارها یک اشتباه بزرگ است و خداوند که خالق بشر و ازهمه بر احوال بنده‌اش آگاه تر است چطور می‌شود که به دنیای رفتاری او ورود پیدا کند، طراحی کند، مدیریت کند و در جزیی‌ترین مسائل حرف بزند در حالی‌که ساختار روانی بشر را مد نظر قرار نداده باشد.
وی خاطر نشان کرد: وقتی که می‌گوییم روانشناسی اسلامی از یک حقیقت حرف می‌زنیم نه از یک شعار، از یک نگاه واقعی حرف می زنیم، نه یک جدال برای گرفتن یک فرصت کاری از رقبای روانشناسی، از این رو بخش قابل توجهی از آموزه‌های دینی مبتنی بر روان‌شناسی اسلامی است و اشتباه انسان معاصر دوری او از شریعت در حوزه روانشناسی است.
حجت الاسلام امیری ادامه داد: پس از گذشت 130 سال تلاش بی وقفه بشر در حوزه علم روانشناسی، انسان همواره به دنبال یک هدف بوده است و آن هم کسب آرامش و در پی آن دستیابی به احساس خوشبختی است، سؤال اینجاست که آیا بشر معاصر به هدف خود دست یافته است یا خیر، و با توجه به این‌که در دنیای امروز فراوانی استفاده از داروهای آرام بخش بیشترین آمار را در سراسر جهان دارد می بینیم که جواب منفی است، داروهایی از قبیل داروهای خواب آور، داروهای اعصاب و داروهای درمان افسردگی، اگر انسان احساس آرامش می‌کند پس علت این مصرف بی رویه چیست.
وی اظهار داشت: خداوند در سوره فتح می فرمایند «هو الذی انزل السکینه فی قلوب المؤمنین»، سه شاخصه مهم در این آیه وجود دارد؛ ابتدا این‌که منبع آرامش خداوند است، دوم این‌که آرامش یک امر ماورایی و آسمانی است که باید از جانب خداوند نازل شود و مطلب سوم این‌که زمینه دریافت این آرامش ماورایی، ایمان به خدای متعال است به این معنا که کافر که همان عصیانگر است هیچگاه به آرامش دست نخواهد یافت.
مدیر مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد در پایان تصریح کرد: این موارد محتوای آغاز روانشناسی اسلامی است و روانشناسی اسلامی نیز مبتنی بر معنویت است، همان چیزی که روانشناسی غرب تقریبا از آن بی بهره بوده است.
گفتنی است، نشست بررسی سبک زندگی اسلامی تا پایان اسفند ماه سال جاری، چهارشنبه هر هفته بعد از اقامه نماز ظهر و عصر با حضور حجت الاسلام سید مسعود امیری در سالن اجتماعات جامعةالمصطفی واحد مشهد برگزار خواهد شد./907/د102/پ
ارسال نظرات