۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۱۵۷۲۳۱
عضو فراکسیون روحانیان مجلس:

رانت های اطلاعاتی و ارتباطی باعث فساد اقتصادی می شود

خبرگزاری رسا ـ عضو فراکسیون روحانیان مجلس شورای اسلامی، وجود رانت های اطلاعاتی و ارتباطی برای برخی از افراد را عامل به وجود آمدن مفاسد اقتصادی دانست
رانت های اطلاعاتی و ارتباطی باعث فساد اقتصادی می شود

حجت‌الاسلام محمد رجایی، نماینده مردم گناباد و بجستان در خانه ملت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سخنان مهم مقام معظم رهبری در جمع مردم آذربایجان، درباره رعایت اخلاق سیاسی و اقتضائات آن گفت: در نظام دینی مسؤولیت‌ها وظیفه‌ای هستند برای رسیدن به هدفی مشترک، تا بتوان با استفاده‌ از آنها به اهداف عالی دست یافت.

 

عضو فراکسیون روحانیان مجلس شورای اسلامی فرمایشات گوهر بار امام علی(ع) را بهترین سرمشق برای مسؤولان نظام اسلامی خواند و گفت: وقتی آن حضرت می‌فرمایند «حکومت بر شما برای من از این لنگه کفش پاره بی‌ارزش تر است مگر اینکه بتوانم حق را اقامه کنم و از باطل جلوگیری کنم» یعنی زمانی‌ که هدف افراد الهی باشد به طور طبیعی مسائل اخلاقی مراعات می‌شود.

 

وی افزود: باید با نگاه تکلیف به مسؤولیت نگریسته شود و همچنین روزی در مود این تکلیف پاسخگو هستیم که در این صورت دیگر هیچ شخصی به دنبال مسؤولیت نرفته و برای حفظ مناصب دنیایی تلاش نمی کند، زیرا این مسؤولیت‌ها چیزی جز زحمت به دنبال ندارند و چنانچه این مسائل مد نظر قرار گیرد دیگر شاهد درگیری و بد اخلاقی نخواهیم بود.

 

نماینده مردم گناباد و بجستان ادامه داد: البته ممکن است در مسأله‌ای اختلاف نظر وجود داشته باشد اما آنچه اهمیت دارد مصلحت جامعه است و باید گفت مسؤولیت فرصتی برای خدمت و نه دست یافتن به منافع شخصی است؛ بر خلاف نظام های سیاسی اقتدار گرا که در آنها هر حزبی تنها به قدرت می‌اندیشد و برای رسیدن به آن دست به هر کاری می‌زند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود حوزه‌های علمیه را به عنوان مراکزی مؤثر در جهت نهادینه کردن اخلاق سیاسی عنوان کرد و ابراز داشت: حوزه‌های علمیه به عنوان نهادی دینی می‌توانند در سخن و عمل به ایجاد الگو بپردازند.

 

حجت الاسلام رجایی افزود: روحانیت باید با تبیین معارف دین، آموزه‌های ائمه اطهار و قرآن کریم مسؤولیت‌های افراد و لزوم رعایت مسائل اخلاقی را تبیین کنند، همچنین با عمل خود به هنگام دست یافتن به مسؤولیت‌های مختلف نشان دهند می‌توان از این امکانات برای صیانت از حقوق مردم استفاده کرد.

 

وی در ادامه با اشاره به گلایه رهبری از مسؤؤلان به دلیل غفلت از فرمان هشت ماده‌ای در جهت مبارزه با مفاسد اقتصادی، گفت: یکی از مواردی که باعث ایجاد فساد اقتصادی می‌شود وجود رانت اطلاعاتی یا ارتباطی است که شفافیت اقتصادی می‌تواند از آن جلوگیری کند.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: زمانی که مسائل برای همگان روشن باشد دیگر اطلاعات ویژه‌ای برای افراد خاص باقی نخواهد ماند و این مسأله مانع از ارتباط گیری با مسؤولان و دسترسی به امکانات فرا قانونی می‌شود.

 

وی ایجاد زمینه سالم برای رقابت و فعالیت اقتصادی را یکی از نتایج شفافیت فضای اقتصادی دانست و اظهار داشت: در زمان شفافیت افراد در میدان رقابت حضور بهتر و پرشورتری داشته باشند.

 

این نماینده مجلس در ادامه به بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی پرداخت و با بیان این‌که باید در بین مسؤولان انگیزه‌ای برای مبارزه ایجاد شود، ابراز داشت: چنانچه نسبت به فسادهای کوچک حساسیت وجود داشته باشد مفاسد بزرگ نیز کشف و پیگیری می‌شوند.

 

وی تصریح کرد: مسؤولان باید با عزم جدی وارد شده و از کنار هیچ فسادی بی تفاوت نگذرند و همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند عملا وارد مبارزه شوند زیرا مصاحبه و شعار جز بی‌اعتمادی توده مردم ثمری به همراه ندارد.

 

نماینده مردم گناباد و بجستان بیان داشت: چنانچه مردم در عمل شاهد مبارزه با مفاسد باشند اعتماد ایجاد شده و مفسدان نیز در می‌یابند که باید هزینه زیادی برای ورود به این عرصه پرادخت کنند، بنابراین اجتناب می‌کنند.

 

حجت الاسلام رجایی در پایان با تأکید بر لزوم حفظ آرامش و وحدت تا زمان سپری شدن این پیچ تاریخی مهم، اظهار داشت: هر شخصی دارای نقایص و نقاط ضعفی است که باید از تمرکز بر آنها و افشا کردن ضعف‌های یکدیگر در محیط عمومی خودداری شود تا بتوان نقاط قوت را رشد داد و این نیازمند اتحاد و همدلی در میان مردم و مسؤولان است./908/ت302/ج

ارسال نظرات