۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۱۵۸۴۳۸

تصویب نهایی توافقنامه ایران و آرژانتین در مجلس نمایندگان

خبرگزاری رسا ـ مجلس نمایندگان آرژانتین به طرح تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مشترک بین تهران و بوینوس آیرس برای بررسی حادثه آمیا رأی مثبت داد.
ايران و آرژانتين

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مجلس نمایندگان آرژانتین روز گذشته طرح توافق با ایران برای بررسی حادثه بمب‌گذاری سال 1994 در بوینوس آیرس موسوم به «آمیا» را تصویب کرد.

 

قرار است ایران و آرژانتین با تشکیل کمیته مشترک حقیقت‌یاب درباره حادثه انفجار مرکز یهودیان تحقیق کنند.

 

در حادثه انفجار «آمیا» که در سال 1994 در مرکز یهودیان بوینوس آیرس وقوع پیوست 85 نفر کشته و حدود 300 نفر زخمی شدند.

 

این انفجار در ساختمانی هفت طبقه به نام «مرکز همیاری یهودیان»صورت گرفت که مرکز همکاری‌های اسرائیل و آرژانتین (Asociacion Mutual Israellita Argentina) وابسته به کمیته یهودیان آمریکا با نام اختصاری «آمیا» در آن قرار داشت و به همین سبب به «انفجار آمیا» مشهور شد.

 

خبرگزاری رویترز طی گزارشی نوشت: طرح بررسی دو جانبه این حادثه، امروز، پنجشنبه در مجلس نمایندگان آرژانتین به رأی گذاشته شد و با 131 رأی موافق در برابر 113 رأی مخالف به تصویب رسید.

 

این لایحه از آن جهت حایز اهمیت است که پیش از این برخی از کمیته‌های تخصصی مجلس نمایندگان آرژانتین درباره توافقنامه امضا شده بین ایران و آرژانتین بحث‌هایی جنجالی را مطرح کرده بودند.

 

این بحث‌ها درست پس از آن مطرح شد که روز یکشنبه (8 بهمن) در خبرها اعلام شد علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران و هکتور تیمرمن، وزیر امور خارجه آرژانتین در حاشیه اجلاس سران اتحادیه آفریقا با صدور بیانیه‌ای برای تعیین چارچوبی برای پیگیری پرونده حادثه آمیا به توافق رسیده‌اند.

 

لابی‌های صهیونیستی و مجمع یهودیان آرژانتین معتقدند وزیر خارجه این کشور با امضای این قرارداد هویت یهودی خود را زیر سوال برده است.

 

با وجود این، هکتور تیمرمن در وهله‌های مختلف از امضای این قرارداد همکاری دفاع و بر تمایل ایران برای همکاری درباره بررسی ابعاد این حادثه تاکید کرده است./994/ب103/د

ارسال نظرات