۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۱۵۸۷۰۹
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟

راستگویی سبب اتحاد و انسجام افراد جامعه می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: راستگویی سبب ایجاد اتحاد و انسجام میان افراد می‌شود، حتی کسب و کار نیز رونق خواهد داشت چرا که راستگویی از عوامل ایجاد اعتماد است و افراد همواره با فرد فروشنده که اهل راستگویی باشد بیشتر معامله می‌کنند.
سبک زندگي اسلامي، دروغ

 حجت‌الاسلام ذبیح‌الله اسماعیلی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به پرسش‌های «آیا ما در معاشرت‌هاى روزانه، به هم دیگر به طور کامل راست می‌گوییم؟ و در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟» با اشاره این‌که دروغ از گناهان کبیره است، گفت: در شرع کمتر گناهی وجود دارد که به اندازه دروغ قبح و زشتی برای آن بیان شده باشد.

وی ادامه داد: حتی غیبت و تهمت نیز نوعی دروغگویی است و معصومان(ع) در روایات فراوانی افراد را از گرفتار شدن به این رذیله اخلاقی مذمت کرده‌اند، در قرآن کریم خداوند متعال دروغگویی را از نشانه‌ها فرد منافق بیان می‌کند.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی با بیان این‌که سخن خلاف واقع را دروغ می‌گویند، اظهار داشت: خلف وعده نیز دروغ به شمار می‌آید به این معنا که فرد نسبت به کاری که از عهده آن بر نمی‌آید به دیگران وعده و قول انجام آن را بدهد و یا این که بر خلاف وعده‌ای که داده عمل کند.

تأیید، نوشتن و اشاره به دروغ حرام است

وی افزود: نوشتن، اشاره و تأیید دروغ همانند بیان آن گناه بوده و حرام است و ممکن دارای آفات فراوان اجتماعی و فردی باشد برای نمونه شهادت نابجای فرد در دادگاه ممکن است یک فرد یا جامعه را گرفتار مشکلات کند.

حجت‌الاسلام اسماعیلی با اشاره به این‌که یکی از بزرگترین گمراهی های جامعه شایعه پراکنی است، گفت: به وجود آمدن شایعه از دروغ نشأت می‌گیرد و وقتی در جامعه‌ای شایعه رواج داشته باشد سلب اعتماد میان افراد، افزایش سوءظن و اختلاف در جامعه نیز بیشتر خواهد شد.

نتیجه دروغ غیبت و تهمت است

وی اظهار داشت: به وجود آمدن اختلافات خانوادگی میان زن و مرد، فرزندان و والدین نیز از آثار دیگر دروغگویی است؛ همچنین دروغ سبب افزایش تجسس در زندگی دیگران می‌شود که نتیجه این تجسس غیبت و تهمت خواهد بود.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این‌که دروغ از گناهان کلیدی بوده و به دنبال آن گناهان دیگر نیز به وجود می‌آید، خاطر نشان کرد: وقتی مردم در جامعه نسبت به گناهی حساسیت نشان ندهند بیشتر رواج خواهد داشت و قبح آن از بین می‌رود.

وی ادامه داد: بیشتر گرفتارهای جامعه به سبب ارتکاب افراد به گناهان است و شاید اگر این موضوع به مردم گفته شود که هر قدر گناهان در جامعه بیشتر باشد گرفتاری افراد نیز زیاد خواهد بود به فرد بخندند.

حوزه‌های علمیه در بیان آفات گناهان کتاب‌های متنوع بنویسند

حجت‌الاسلام اسماعیلی تجاور به حریم زندگی دیگران و کشیدن مردم به انحرافات را از آثار دروغگویی دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه رسانه‌ها نسبت به بیان آثار و آفات رزائل اخلاقی اهتمام زیادی نداشته و آسیب‌های آن را برای مردم بیان نمی‌کنند.

وی افزود: افزون‌بر این‌که باید رسانه‌ها آسیب‌های گناهان را برای مردم بیان کنند حوزه‌های علمیه نیز باید در این زمینه بیشتر تلاش کرده و کتاب‌های متنوع را در این زمینه به رشته تحریر در بیاورند تا فرهنگ سازی مناسبی در جامعه نسبت به راستگویی ایجاد شود، باید توجه داشت که دروغگویی نیز همانند نگاه به نامحرم نوعی دزدی است و اگر جلوی این رذیله اخلاقی گرفته نشود فرد اثر عینی آن را در جامعه و زندگی خود می‌بیند.

افراد در گفتار و رفتار راستگویی را پیشه کنند

این نویسنده و محقق حوزوی با اشاره به این‌که تقویت ایمان، اعتقاد به بهشت، جهنم و آخرت سبب کاهش دروغگویی در جامعه می‌شود، ابراز داشت: تک تک افراد باید در جنبه‌های گفتاری و رفتاری خود راستگویی را پیشه کنند.

وی اظهار داشت: راستگویی سبب ایجاد اتحاد و انسجام میان افراد می‌شود، حتی کسب و کار نیز رونق خواهد داشت چرا که راستگویی از عوامل ایجاد اعتماد است و افراد همواره با فرد فروشنده که اهل راستگویی باشد بیشتر معامله می‌کنند.

رسانه‌های صفحه جداگانه‌‌ای برای بیان آفات گناهان اختصاص بدهند

حجت‌الاسلام اسماعیلی با تأکید بر این‌که در ترک گناهان عمل مهم است نه گفتار، افراد را به حفظ تقوای الهی، مراقبت از اعمال توصیه کرد و گفت: رسانه‌ها باید نسبت به بیان آثار و آفات رذائل اخلاقی نگاه خاصی داشته باشند حتی در صورت امکان یک صفحه جداگانه در رسانه‌های خود برای بیان آسیب‌های گناهان در زندگی فردی و اجتماعی قرار بدهند.

وی ادامه داد: باید نگاه به آسیب‌های گناهان کاربردی باشد نه نظری، باید مردم توجه داشته باشند که گناهان همانند زهر سبب سمی شدن وجود آن‌ها می‌شود؛ همچنین گناهان همانند جرقه‌ کبریت خرمن خشک اعمال فرد را نابود می‌کند.

شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، دو پرسش‌ از این پرسش‌ها مربوط به موضوع دروغ بود.

گفتنی است، پرسش‌های زیر بخش از پرسش‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:

چرا فرهنگ کار جمعى در جامعه‌ى ما ضعیف است؟

علت کار گریزی چیست؟

چرا در روابط همسایگى‌مان رعایت‌های لازم را نمی‌کنیم؟

چرا در زمینه‌ى فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطى به طور کامل نیستیم؟

حد زاد و ولد در جامعه‌ى ما چیست؟

الگوى تفریح سالم چیست؟

نوع معمارى در جامعه‌ى ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهاى ماست؟

در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟

چرا در برخى از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟

علت پرخاشگرى و بى‌صبرى در میان بعضى از ماها چیست؟

چقدر به قانون احترام می‌کنیم؟ علت قانون گریزی در برخى از مردم چیست؟

انضباط اجتماعى در جامعه چقدر وجود دارد؟

وجدان کارى در جامعه چقدر وجود دارد؟

چرا برخى از حرف‌های خوب، ایده‌هاى خوب، در حد رؤیا و حرف باقى می‌ماند؟

چه کنیم که ریشه‌ى ربا در جامعه قطع شود؟

آپارتمان‌نشینى چقدر براى ما ضرورى است؟

تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟

چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟

چرا پشت سر یکدیگر حرف می‌زنیم؟

چرا در برخى از بخش‌های کشورمان روى آوردن جوان‌ها به مواد مخدر زیاد است؟

چرا صله‌ى رحم در بین ما ضعیف است؟

آپارتمان‌نشینى چقدر براى ما ضرورى است؟ چقدر درست است؟

طراحى لباسمان چقدر متناسب با نیازهاى ما و عقلانى و منطقى است؟

آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟

آیا ما در معاشرت‌های روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگونیم؟

بعضى‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟

علت پرخاشگرى و بى‌صبرى و نا بردباری در میان بعضى از ماها چیست؟

حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات می‌کنیم؟

تولید کیفى در بخش‌های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟

چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌هاى ادارى ما کم است؟

چرا در بعضى از شهرهاى بزرگ، خانه‌هاى مجردى وجود دارد؟ این بیمارى غربى چگونه در جامعه‌ى ما نفوذ کرده است؟

چه کنیم که طلاق و فروپاشى خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟

چه کنیم که زن در جامعه‌ى ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی‌اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی‌اش محفوظ بماند؟

چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟ /993/ت301/ن

ارسال نظرات