۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۱۵۸۹۸۸
فارین پالیسی:

آمریکا و اسرائیل درباره برنامه هسته‎ای ایران دروغ می‎گویند

خبرگزاری رسا ـ نشریه آمریکایی فارین پالیسی با انتشار مقاله‎ای اذعان کرد که ایران قصد ساخت بمب اتمی نداشته و آمریکا و اسرائیل درباره برنامه هسته‎ای این کشور دروغ می‎گویند.
هسته اي

به گزارش خبرگزاری رسا، نشریه معتبر آمریکایی فارین پالیسی در مقاله‎ای به قلم جرمی هاموند، تحلیلگر مستقل مسائل سیاسی، نوشت: ارزیابی آژانس‎های اطلاعاتی آمریکا نشان می‎دهد که ایران برنامه‎ای برای ساخت سلاح اتمی ندارد.


نویسنده مقاله در ادامه می‎نویسد: علاوه بر این، آژانس اطلاعاتی اسرائیل نیز قبول دارد که ایران تصمیمی برای ساخت بمب اتمی نگرفته است. 


جرمی هاموند افزود: البته، هم اسرائیل و هم مقامات دولتی آمریکا به طور مرتب ادعاهایی مطرح می‎کنند که خلاف این گزارشها است، همان طور که در مورد عراق نیز چنین کردند.


این تحلیلگر سیاسی مستقل در ادامه می‎نویسد: مقامات اسرائیلی ادعا می‎کنند که ایران به دلیل تحریم‎های بین‎المللی و تهدید اسرائیل به حمله، تصمیم گرفته‎ از سرعت برنامه اتمی خود بکاهد، اما رفتار تهاجمی ایران این تئوری را به کلی باطل می‎کند.


جرمی هاموند سپس چنین استدلال می‎کند که ایران در ماههای اخیر به بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از برخی تاسیسات را نداد، گفت‎وگوهای دیپلماتیک بر سر برنامه هسته‎ای خود را متوقف کرد، یک آزمایش فضایی موفقیت‎آمیز داشت و اعلام کرد که قصد دارد سانتریفیوژهای پیشرفته‎تری تولید کند؛ هیچ کدام از این اقدامات از سوی دولتی که سرعت پیشرفت برنامه هسته‎ای خود را کند کرده است سر نمی‎زند.  


وی تاکید می‎کند: سازمان بین‎المللی انرژی اتمی به تمامی تاسیسات ایران دسترسی کامل دارد و هیچ قانونی این کشور را مجبور نمی‎کند که به بازرسان سازمان بین المللی اتمی اجازه دهد به تاسیسات نظامی پارچین دسترسی داشته باشند.


تحلیلگر مجله فارین پالیسی در ادامه اضافه می‎کند: سازمان بین‎المللی انرژی اتمی ادعا می‎کند که یکی از متخصصان خارجی که با ایران همکاری داشته به این کشور کمک کرده است تا یک مخزن انفجاری برای آزمایشات اتمی در پارچین ساخته شود، اما ولاچیسلاف دانیلنکو، همان متخصصی است که در گزارش آژانس به وی اشاره شده، هیچگاه بر روی ساخت سلاح اتمی کار نکرده و خود وی نیز این خبر را تکذیب کرده است.  


جرمی هاموند می‎نویسد: علاوه بر این، ایران به طور دائم به سازمان بین‎المللی انرژی اتمی پیشنهاد کرده است که به پارچین دسترسی داشته باشد، به شرطی که پس از آن این مساله از پرونده هسته‎ای ایران حذف شود، درخواستی منطقی که سازمان بین‎المللی انرژی اتمی با آن مخالفت کرده است.


وی در پایان با اشاره به مقاله ژاک هایمانز که چند روز پیش در فارین پالیسی منتشر شد و در آن از ادعاهای غرب علیه ایران دفاع شد، تاکید می‎کند که هایمانز ساده‎ترین و آشکارترین حقیقت را در مورد برنامه هسته‎ای ایران نمی‎بیند و اسرائیل و آمریکا دروغ می‎گویند./990/ب901/ک

ارسال نظرات