رسانهها برای فرهنگسازی راستگویی در جامعه تلاش کنند

حجتالاسلام صادق گلزاده، مدیر کل اطلاع رسانی و تبلیغات نوین در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به پرسشهای «آیا ما در معاشرتهاى روزانه، به هم دیگر به طور کامل راست میگوییم؟ و در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟» با بیان اینکه صداقت یک امر فطری در وجود انسانها است، گفت: کودک زمانی که شروع به سخن گفتن میکند جز صدق مطلب دیگری را بیان نمیکند.
وی افزود: کودکان افزونبر اینکه مطالب غیر واقع را بیان نمیکنند بلکه رفتار غیر واقعی را نیز از خود نشان نمیدهند تا جایی حتی اگر والدین آنها را به دروغ سفارش کنند با زهم راست میگویند.
حجتالاسلام گلزاده بیان داشت: برای نمونه نقل شده وقتی طلبکاری برای دریافت طلب خود به درب منزل بدهکار مراجع کرد، فرد بدهکار فرزند خود را دستور داد به طلبکار دروغ بگوید که پدرم در خانه نیست، ولی کودک به طلبکار میگوید «پدرم گفت که به شما بگویم در خانه نیست».
دروغگویی سبب فاجعه در جامعه میشود
این استاد حوزوی با بیان اینکه دروغ از گناهان کبیره بوده و حتی در برخی روایات مادر گناهان دیگر شمرده شده است، خاطرنشان کرد: در روایتی از معصومان(ع) آمده «همه گناهان در یک خانه جمع شده است که کلید گشودن درب این خانه دروغ است»، حتی در برخی موارد یک دروغ سبب ایجاد قتل، کشتار و فاجعه در جامعه و زائل شدن حق مؤمنی میشود.
وی با اشاره به اینکه دروغ به معنای وارونه جلوه دادن حق و واقعیت است، خاطرنشان کرد: اصل معنای صدق و کذب به زبان برمیگردد ولی گاهی به صورت رفتار نیز صورت میگیرد و آنچه از سخنان مقام معظم رهبری نسبت به سبک زندگی اسلامی در استان خراسان شمالی فهمیده میشود این است که ایشان در موضوع راستگویی نسبت به صداقت گفتاری، رفتاری، کرداری، اندیشهای و نیتی توجه داشتند.
مؤمن با صداقت سنجیده میشود
حجتالاسلام گلزاده با بیان روایت «نجات در راستگویی است و هلاکت در دروغ گویی» خاطرنشان کرد: نیت کذب و دروغ هم خطا است، نیت مؤمن همیشه خیرخواهی است، مؤمن با صداقت سنجیده میشود برای نمونه مؤمن دلش میخواهد که فلسطین پیروز شود، در روایت نیز آمده «نیت مؤمن از عمل او بهتر است».
زندگی سالم در گرو صداقت است
وی بیان داشت: در سبک زندگی اسلامی اجتماعی، صداقت در کردار و عمل به معنای حیات جمعی، درک حقیقت، آرامش و آسایش است، زندگی سالم در گرو صداقت است، در حالی دروغگویی حقیقت را وارونه جلو میدهد و در زندگی سیاسی، اجتماعی و فردی آرامش را از بین میبرد.
مدیر کل اطلاع رسانی و تبلیغات نوین با اشاره به اینکه خوبیها و بدیها در وجود افراد قابلیت رشد و افول دارند، بیان داشت: اگر افراد در مسیر صداقت نباشند به مرور صداقت آسیب میبیند و دروغگویی در وجود او به صورت یک صفت نهادینه شود.
نفاق از رفتارهای دروغگو است
وی افزود: زندگی اسلامی بر اساس نگرش به آخرت است در حالی که توجه به دنیا افراد را دچار سهلانگاری و غفلت کرده و آنها را از توجه به آخرت دور کرده است؛ همچنین میتوان گفت افرادی که به دروغگویی گرفتار شده و با آن کنار میآیند به نوعی به نفاق نائل شدند.
حجتالاسلام گلزاده منفعت طلبی و سودجویی را از دلایل رواج و ابتلای مردم به رذیله اخلاقی دروغ در جامعه دانست و گفت: میتوان با بیان ارزشهای جامعه راستگویی را در میان مردم فرهنگ کرد، نباید افراد سستی کنند بلکه همگان باید برای نهادینه و فرهنگ سازی راستگویی تلاش کنند.
همت همگانی رسانهها برای فرهنگسازی راستگویی در جامعه
وی خاطرنشان کرد: در جامعه باید امر به معروف و نهی از منکر صورت بگیرد، اگر فرهنگ سازی و صداقت در جامعه نباشد دروغگویی جای آن را میگیرد، فرهنگ سازی راستگویی در جامعه نیاز به یک تلاش گسترده است از اینرو صدا و سیما، خبرگزاریها، مراکز علمی، پژوهشی و آموزشی باید همت کنند تا راستگویی در جامعه به صورت یک فرهنگ دربیاید.
این استاد حوزه در پایان گفت: البته باید توجه داشت که نهادهای که میخواهند نسبت به فرهنگ سازی راستگویی کار کنند اقدامات آنها با یکدیگر تعادل داشته و همدیگر را خنثی نکند، برای نمونه در برخی فیلمها و سریالی نوعی ترویج نافرمانی، دروغ و خیانت دیده میشود در حالی که نباید اینگونه باشد.
شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیبهای سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، دو پرسش از این پرسشها مربوط به موضوع دروغ بود.
گفتنی است، پرسشهای زیر بخش از پرسشهای مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:
چرا فرهنگ کار جمعى در جامعهى ما ضعیف است؟
علت کار گریزی چیست؟
چرا در روابط همسایگىمان رعایتهای لازم را نمیکنیم؟
چرا در زمینهى فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطى به طور کامل نیستیم؟
حد زاد و ولد در جامعهى ما چیست؟
الگوى تفریح سالم چیست؟
نوع معمارى در جامعهى ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهاى ماست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخى از بخشهای کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگرى و بىصبرى در میان بعضى از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام میکنیم؟ علت قانون گریزی در برخى از مردم چیست؟
انضباط اجتماعى در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کارى در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخى از حرفهای خوب، ایدههاى خوب، در حد رؤیا و حرف باقى میماند؟
چه کنیم که ریشهى ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتماننشینى چقدر براى ما ضرورى است؟
تجملگرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرفگرایی رواج دارد؟
چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟
چرا در برخى از بخشهای کشورمان روى آوردن جوانها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهى رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتماننشینى چقدر براى ما ضرورى است؟ چقدر درست است؟
طراحى لباسمان چقدر متناسب با نیازهاى ما و عقلانى و منطقى است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرتهای روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگونیم؟
بعضىها با داشتن توان کار، از کار میگریزند؛ علت کار گریزی چیست؟
علت پرخاشگرى و بىصبرى و نا بردباری در میان بعضى از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانهها ، در اینترنت و... مراعات میکنیم؟
تولید کیفى در بخشهای مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاههاى ادارى ما کم است؟
چرا در بعضى از شهرهاى بزرگ، خانههاى مجردى وجود دارد؟ این بیمارى غربى چگونه در جامعهى ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشى خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعهى ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعیاش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگیاش محفوظ بماند؟
چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟ /993/ت302/ن