اخلاق فردی و اجتماعی در سبک زندگی اسلامی مورد بررسی قرار گیرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی علیزاده، مدیر مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در نشست تخصصی جایگاه علم و اخلاق در نظام آموزش و پژوهش حوزه که روز شنبه نوزدهم اسفندماه در پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: در حال حاضر در حوزههای علمیه طلاب سطح مقدماتی از کتابهای اخلاقی مانند منیت المرید و نهجالبلاغه استفاده میکنند.
وی افزود: پس از پایه ششم ما به صورت رسمی درس اخلاق در حوزههای علمیه نداریم بلکه به این صورت که تنها درسهای اخلاق به صورت هفتگی برگزار میشود یعنی بیشتر حالت موعظه دارند نه این که درس رسمی باشند.
مدیر مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: دروس اخلاقی هفتگی که از سوی علمای درس اخلاق برگزار میشود به صورت داوطلبانه مورد استقبال طلاب قرار میگیرد، البته در این درسهای اخلاق راهکارهای خود سازی از سوی استادان بیان میشود.
وی ادامه داد: البته در حوزه تخصصی مرکز تخصصی اخلاق حوزه با عنوان «دارالهدی» سطح سه را راه اندازی کرده و سطح چهار هم در حال تدوین است؛ همچنین مؤسسه امام خمینی(ره) نیز در رشته فلسفه اخلاقی در کارشناسی ارشد را راه اندازی کرده است.
حجت الاسلام صادقی با بیان این دانشگاه معارف در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اخلاق اسلامی را راه اندازی کرده است، خاطرنشان کرد: در دانشگاه قم فلسفه اخلاق در سطح کارشناسی ارشد و دکتری ارائه میشود.
وی افزود: هر چند در حوزه پژوهش اخلاقی از دهه هشتاد به بعد مراکزی در قم تشکیل شدند ولی متأسفانه این مراکز با فاصله از یکدیگر مباحث تحقیقی را دنبال میکنند در حالی که باید این مراکز در مباحث اخلاقی با یکدیگر تعامل و همکاری بیشتری داشته باشند.
مدیر مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به این که در حال حاضر دو مجله علمی پژوهشی اخلاق در شهر مقدس قم به فعالیت مشغول هستند، خاطرنشان کرد: دو مجله پژوهشی که در شهر قم منتشر میشود به همت دانشگاه معارف و دانشگاه قم راه اندازی شدهاند که محققان و دانشپژوهان حوزوی مسؤولیت این دو نشریه را بر عهده دارند.
وی اظهار داشت: تاکنون نیز دو همایش بینالمللی در حوزه اخلاق یکی در سال 88 و دیگری هفته گذشته با عنوان اخلاق در ادیان در قم برگزار شده است که یک کار خوب و مبارکی در عرصه اخلاق اسلامی به شمار میآید.
حجت الاسلام علیزاده اخلاق بندگی، اخلاق فردی، اخلاق خانواده و اخلاق اجتماعی را مهمترین رشتههای اخلاقی دانست و گفت: در حوزههای علمیه باید تلاش شود که اخلاق در تمام عرصه پیشتاز بوده و صعود مناسبی داشته باشد.
وی تصریح کرد: البته باید آسیب شناسی مناسبی در حوزه اخلاق اجتماعی داشته باشیم و در حوزه اخلاق فردی و خانوادگی سبک زندگی اسلامی را مورد بررسی قرار بدهیم تا بتوانیم یک نقشه دقیق و مناسبی را برای زندگی افراد پایه ریزی کنیم.
مدیر مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که امروزه بسیاری از پدیدههای کلان اجتماعی رابطه مناسبی با اخلاق نداند، گفت: رابطه اخلاق با هنر، سیاست، معنویت، حقوق، تربیت، حکومت و دیگر عرصه در جامعه بسیار مناسب نیست در حالی که باید در هر کاری از اخلاق اسلامی بهره گرفته شود.
وی بیان داشت: باید در تبیین رابطه اخلاق و پدیدهای اجتماعی یک خیزش صورت بگیرد و بتوان رابطه مناسبی میان اخلاق و پدیدهای اجتماعی ایجاد کرد و یکی از راهکارها در این زمینه انجام مطالعاتی در حوزه روش شناختی اخلاق است.
حجتالاسلام علیزاده با اشاره به این که تاکنون در یازده محور به هفتصد نظام پرسشی در حوزه اخلاق اسلامی دست پیدا کردیم، گفت: باید بازخوانی، بازنگری و بازنویسی اخلاق را مورد توجه قرار بدهیم.
وی ادامه داد: در بخش بازخوانی باید میراث گذشتگان را مورد بررسی قرار بدهیم از اینرو باید احاطه کافی نسبت به تحقیق گذشته داشته باشیم تا مشخص شود که گذشتگان ما به چه مباحثی پاسخ دادند.
این استاد حوزه علمیه قم در پایان گفت: وقتی بازخوانی مناسبی نسبت به میراث گذشتگان صورت گرفت باید ببینم که پاسخ گذشتگان نسبت به کدام موضوعات قابل قبول و کدام غیر قابل پذیرش است در این صورت است که میتوانیم برای آینده اخلاق را بازسازی کنیم./993/پ202/ن