۱۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۱۶۰۹۴۰
به مناسبت سالروز هنر انقلاب اسلامی؛

ویژه‌نامه اینترنتی«هنر برتر» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه‌نامه اینترنتی«هنر برتر» به مناسبت سالروز هنر انقلاب اسلامی در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شد.
ويژه‌نامه هنر برتر
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه‌نامه اینترنتی «هنر برتر» شامل بانک احادیث، بانک پیامک، پرسش و پاسخ، گالری تصاویر، بانک صوت و فیلم و  سایر مقالات در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
از جمله مقالات این ویژه‌نامه می‌توان به هنر و هنر دینی در کلام رهبر معظم انقلاب، نقش هنر در تبلیغ دین، جستاری در هنر دینی، هنر برای دین یا دین برای هنر، جلوه‌های هنر دینی در اسلام، هنر دینی و جامعه مدرن، هنر و سینما در کلام رهبر معظم انقلاب، هنر در خدمت فرهنگ دینی، مدخلی بر اصول و روش هنر دینی، نظری به اصول فلسفه هنر اسلامی و دین و اسطوره و تأثیر آن بر هنر، اشاره کرد.
هنر و هنر دینی در کلام مقام معظم رهبری
در مقاله‌ای از این ویژه‌نامه هنر و هنر دینی از دیگاه رهبر معظم انقلاب چنین بیان شده است: هنر، عبارت است از کیفیت بیان و ادای یک مطلب به شکلی زیبا و ظریف و توأم با ذوق، این را ما هنر می‏گوییم که شامل سخن گفتن، شعر گفتن، داستان نوشتن، نویسندگی‏های هنرمندانه و انواع و اقسام شاخه‏های گوناگون، هنر می شود.
در هنر اصل این است که آن هنرمند، یک پیام و مقصود و مضمونی در ذهن داشته باشد و بخواهد آن را به مخاطبین خودش تعلیم بدهد و به ذهن‏ها و دل‏ها برساند و در آن رسوخ بدهد، دوم این که آن کار را با ظرافت و زیبایی و به صورت جاذبه دار انجام دهد، که این را ما هنر می‏گوییم و هنر را به این ترتیب تعریف می‏کنیم.
می‏دانید هنر این خصوصیت را دارد که به خاطر ملایمت با طبع آدمی، بی‌شک در طبع او اثر می‏کند، هر هنری در طبع آدمی اثر می‏گذارد، اگر چه آن کسی که مورد اثر قرار گرفته، نتواند آن هنر را تحلیل کند، هنر اثر خود را می‏گذارد، یعنی دل را منقلب می‏کند و اثری در روح باقی می‏گذارد، هر چه‏مایه‏ هنری کم‏تر باشد، اثر هم‏کم‏تر می‏شود.
هنر، مکمل وجود انسان و جامعه است و «هنر برای هنر»، حرفی است بی معنا؛ هنر، یک شیوه‏ بیان و یک شیوه‏ ادا کردن است، حقیقت هنر چیزی جز این نیست، منتها این شیوه‏ ادا و این شیوه‏ بیان، وقتی که هنر به معنای حقیقی کلمه شد از همه چیز دیگر، از هر تبیین دیگر، رساتر و دقیق‏تر و سازگارتر است.
هنر، بیان کننده‏ احساس انسان است و بدون هنر اتصال دوره‌های مختلف تاریخ انسان میسر نیست، هنر دقیق‌ترین و رساترین وسیله‏ انعکاس اندیشه‌ها و آرمان‏های شریف است.
هنری که در خدمت حق، انسانیت و راستی و درستی قرار داشته باشد، ارزشمند محسوب می‏شود، اگر در جامعه درخشش هنر وجود داشته باشد، فضای جامعه درخشان می‏شود، مردم را باید با مؤثرترین ابزارها با مسایل آشنا کرد که البته باید روی ابزارهای هنری تکیه و تأکید بیش‏تری بشود و یک مجموعه‏ هنری در این رابطه به صورت مبانی کاری، مشغول فعالیت باشند، ما در زمینه‏ کار هنری در گذشته و پیش از انقلاب خیلی کم کاری داشته‏ایم.
هنر در خدمت فرهنگ دینی
در مقاله دیگری از این ویژه‌نامه می‌خوانیم: هدف انسان‌ها از برقرار کردن ارتباط، انتقال پیام است، این انتقال پیام ابزاری نیاز دارد که هنر را می‌توان یکی از این ابزار به حساب آورد، برای استفاده مطلوب از هنر ابتدا باید آن را شناخت سپس با زبان خاص او آشنا شد و از آن بهره برد، هنر اگر در خدمت مفاهیم دینی قرار گیرد علاوه بر انتقال مؤثر پیام‌ها سبب جاودانگی خود هم می‌شود.
انسان فطرتا‌ به دنبال زیبایی و تحول است و هنر است که این زیبایی‌ها و تحولات را به تصویر می‌کشد، هدف استفاده از هنر باید تکامل و سعادت انسان باشد و کسی می‌تواند یک اثر هنری مطلوب خلق کند که تحت تربیت یک مکتب کمال یافته قرار گرفته باشد، هنر با تمام شاخه‌های خود می‌تواند در خدمت دین و فرهنگ قرار گیرد.
هنر یک شیوه بیان و ادای مقصود است که اگر به موقع و درست از آن استفاده شود پیام خود را با رساترین و جذاب ترین شکل منتقل می‌کند، هنر دارای خصوصیات متفاوتی است و قرار گرفتن آن در هر مسیری نمایش خاصی از حق و باطل را به همراه خواهد داشت.
اگر برای مفاهیم دینی از هنر استفاده کنیم، سبب انتقال آن به بهترین و جاودانه‌ترین طریق ممکن شده‌ایم، هنر دینی در واقع متناسب با فطرت انسان‌هاست و انسان به وسیله آن به یک آرامش خاصی دست می یابد، اگر انسان همواره به دنبال هنر بوده به خاطر این است که هنر با فطرت و وجود انسان در ارتباط است.
وظیفه ما این است که از انحراف آن جلوگیری کنیم و از آن در راه درست استفاده کنیم، بیان حقیقت برای انسان جذاب و دوست داشتنی است، پس باید به وسیله هنر ابهامات را از زندگی بشر کنار زد و راه را از سنگلاخ های تردید هموار ساخت.
هنر استخراج کننده ارزش‌ها و استعدادهای نهفته در درون آدمی است که سبب برقراری یک تعادل در بهره برداری از غرائز انسانی می‌شود.
هنر دینی با القاء غیرمستقیم خود می‌تواند انسان را از مرداب طبیعی خارج سازد و او را به سمت سعادت رهنمون سازد، ما اگر بخواهیم حرفی برای گفتن داشته باشیم ابتدا باید با مفاهیم و اصطلاحات خاص هنر آشنا شویم و بعد از شناخت، از هنر در راستای اعتلای دین استفاده کنیم، همانطور که پیامبران هم از هنر برای تبلیغ دین استفاده کرده‌اند.
دین و اسطوره و تأثیر آن بر هنر
در مقاله‌ای با عنوان دین و اسطوره و تأثیر آن بر هنر آمده است: هنر و آثار هنری بازمانده از دوران باستانی زندگی بشر، نشان دهنده پیوند امر قدسی (دین) با تخیل یا تجربه ی هنری بشر است، به همین دلیل، دین، در مقام منبع الهام‌های معنوی برای خلاقیت و فرهنگ بشری، انسانیت (بندگی) و الوهیت (خداوندگاری) را از طریق آیین و اسطوره به هم می‌پیوندد و هنر، با دیداری کردن تجربه‌ها، قصه‌ها و آرزوها، ابعاد ناشناخته شخصیت انسان را به تصویرهایی قابل مشاهده ترجمه می‌کند و نقش قطعی را در تحول همه دین‌های جهانی ایفا می‌نماید، چرا که در اجرای آیین‌ها و روایت اسطوره‌ها، دین و هنر، چه در نظر و چه در عمل، با یکدیگر قرین می‌گردند.
به عبارت دیگر هنر، در جستجوی زیبایی، همان هدف دین را که رستگاری و اعتلای انسان‌هاست در قالب الگوهای والای آرمانی یا مقدس، به انسان ها ارائه می‌کند، هنگامی که اهداف موجه و موثق دینی، از طریق تصویر، بیان می‌گردند هنر، به یک رسانه ی دینی تبدیل می‌شود و این صورت ارتباطی منحصر به فرد، باورها و رسوم و ارزش‌ها را تقویت می‌کند.
آنچه از این رهگذر به دست آمده، این است که هنر، هر گاه در خدمت دین قرار گرفته و از آن تأثیر پذیرفته است، خود را جاودانه کرده و هر گاه رو در روی دین قرار گرفته، به ورطه روزمرگی و بیهودگی و زوال افتاده است، چنان که در دوران معاصر، شاهدیم که در کنار تعالی هنر دینی، به خدمت گرفتن هنر برای اهداف پست و بر خلاف رسالت ادیان از قبیل: استفاده از هنر برای بهره برداری های جنسی، ترویج پوچی و القای برتری نژادی است.
اسطوره‌ها، شخصیت‌های برجسته و ماندگاری هستند که در بخش تاریک تاریخ ملت‌ها (یعنی پیش از شروع تاریخ نگاری و کتابت) زیسته‌اند و به دلیل نقل شفاهی و سینه به سینه، با اشیا و حوادث و سمبل‌ها و آرمان‌های ملت‌ها درآمیخته‌اند و به نمادهای هویتی برای آنها و فرهنگشان تبدیل شده‌اند، گرچه به تمامی حقیقتا ندارند و در وجودشان، حقیقت و رؤیا (آرمان)، به هم گره خورده است، همچون سیمرغ (هما) و زال و رستم در فرهنگ ایرانی و گیلگمش در بین النهرین و حاتم طایی در حجاز و اطلس و آشیل در یونان.
ویژه نامه اینترنتی «هنر برتر» به مناسبت سالروز هنر انقلاب اسلامی در پایگاه اطلاع‌رسانی منتشر شده است و علاقمندان به مشاهده و استفاده از این ویژه‌نامه می‌توانند به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/ت302/پ
ارسال نظرات