محقق و پژوهشگر پژوهشکده فقه و حقوق تبیین کرد؛
اهمیت پژوهش، موانع و راه کارها
خبرگزاری رسا - محقق و پژوهشگر پژوهشکده فقه و حقوق گفت: عدم وجود روحیه نوآوری و نظریهپردازی در پژوهشگران، بخشی از مشکلاتی است که مانع پویایی و درخشش علوم انسانی میشود.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با توجه به اهمیت پژوهش و ضرورت آسیبشناسی آن جهت ارتقای سطح کیفی پژوهشها، گفتگویی با حجتالاسلام عراقی از محققان پژوهشکده فقه و حقوق انجام شده است که توجه خوانندگان را به آن جلب میکنیم.
1- به نظر حضرتعالی مشکل کنونی پژوهشهای ما در عرصه علوم انسانی، به ویژه مطالعات دینی چیست؟
قبل از شروع به عنوان مقدمه باید عرض کنم که میان علوم انسانی و دین از نسبهای چهارگانه منطق رابطه عموم و خصوص من وجه برقرار است. این نسبت میان دو مفهومی برقرار است که در برخی مصادیق همپوشانی و اشتراک دارند به این معنا که برخی از مسائل علوم انسانی مثل آمار و حسابداری ربطی به دین ندارد و برخی از مسائل دینی نیز ربطی به علوم انسانی ندارد. اما بیشتر مسائل علوم انسانی ارتباط با دین دارد. بنابراین مکتب اسلامی نمی تواند از علوم انسانی جدا باشد و هیچ نظری درباره آنها نداشته باشد.
با این مقدمه باید گفت که مشکلات پژوهش در گروه علوم انسانی عبارتند از:
1- وجود روحیه ترجمه گرایی و خود باختگی در برابر غرب
2- کمبود پژوهشگر متخصص و متعهد
3- کندی فرایند اجرایی طرح تحول علوم انسانی(بومی سازی ،نهاد سازی و کادر سازی نیاز دارد)
4- کمبود کتاب های آموزشی
5- ناکارآمدی برنامه ها، راهکارها و روشهای مدیریتی
2- چه علل و عواملی موجب چنین مشکلی شده است؟
بخشی از مشکل به عدم وجود روحیه نوآوری و نظریهپردازی پژوهشگران این عرصه بر میگردد که مانع پویایی و درخشش علوم انسانی میشود.
بخش دیگر به عدم توجه برخی مسئولان بر میگردد آنهایی که بودجه تخصیص می دهند و تصویب میکنند لااقل به اندازه ورزش به پژوهشهای علوم انسانی اهمیت نمیدهند و حمایت نمیکنند. فرض کنیم اعتباری هم در نظر گرفته شود، نظارت واقعی بر عملکرد اعتبارات پژوهشی نیست و به دریافت گزارشهای صوری قناعت میشود.
3- به نظر جنابعالی یک پژوهش علمی و ایده آل چه مختصات و ویژگیهایی دارد؟
معیارهای یک تحقیق علمی و پژوهشی عبارتند از اینکه:
1- تفکر خلاق، تحلیل و استدلال در آن ظهور و بروز داشته باشد.
2- استدلالها و بحث ها در تمام متن مرتبط باشند و بوسیله مدارک و مستندات یا ارجاعات پشتیبانی شوند.
3- از ساختار شفاف مفهومی برخوردار باشد.
4- چه راهکارهایی جهت دستیابی به چنین پژوهشی پیشنهاد میکنید؟
پژوهش یک فرایندی است که ازیک نقطه آغاز و به یک نقطه مشخص ختم می گردد و به تولید دانش جدید یا گزارش دقیقی از یافته های علمی منتهی میشود. لذا پیشنهاد میشود:
1- بهینه سازی فرایند تولید دانش از طریق مدیریت مولفههای نظام پژوهش (پژوهشگران، مراکز و محصولات پژوهشی) که در راهبری پژوهش و تولید دانش دینی مورد نیاز است.
2- استانداردسازی پژوهش ها و سنجش و ارزیابی آنها.
3- آینده پژوهی و چگونگی ایفای نقش مراکز پژوهشی در عرصه تولید دانش.
4- ایجاد زیر ساختهای ارتقای پژوهشگران برتر./9191/د102/ع
ارسال نظرات